کد خبر: ۱۱۴۹۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۱۸ مهر ۱۳۹۶

معافیان از قطار مسئولیت پیاده شد؛ انصاری لاری پُست گرفت

ابراهیم انصاری لاری چهره شاخص اصلاحات در فارس درست در روزی که معافیان از شهرداری شیراز جا ماند، به عنوان رئیس منطقه آزاد کیش منصوب شد تا اما و اگرها در مورد پشت‌پرده‌های جریان اصلاحات فزونی یابد.
معافیان از قطار مسئولیت پیاده شد؛ انصاری لاری پُست گرفت!
به گزارش شیرازه، 28 مردادماه بود که شورای شهر شیراز به اتفاق آراء و با رای قاطع 13 عضو خود، عبدالحمید معافیان را به عنوان شهردار منتخب خود برگزید.

اعضای شورای شهر شادمان از این انتخاب، همان شب راهی رستوران هفت‌خوان شدند تا خوشحالی زایدالوصف خود را با عبدالحمید معافیان در میان گذاشته و سر میز شام، قرار و مدارهای 4 سال مدیریت شهری را با او مرور کنند.

اما این خوشحالی دیری نپایید و درست 47 روز بعد و در تاریخ سیزدهم مهرماه، سید احمدرضا دستغیب رئیس شورای شهر شیراز در عین ناباوری نامه‌ای را بر روی میز کار خود دید که در آن از سوی وزارت کشور عنوان شده بود باید گزینه‌ای دیگر را برای شهرداری شیراز معرفی کند.

علی اکبری نماینده مردم شیراز در مجلس علت عدم ابلاغ حکم معافیان از سوی وزارت کشور را برخلاف شایعات فضای مجازی، بازنشستگی او ندانست و با بیان اینکه شهرداران اصفهان و تهران هم بازنشسته بودند، تصریح کرد: متأسفانه از بعضی جهات «کم‌لطفی» شد و وزارت کشور می‌توانست حکم شهردار شیراز را ابلاغ کند. وزارت کشور در عدم ابلاغ حکم شهردار شیراز «قصور» کرده، چراکه نخواسته این اتفاق بیفتد و این کار جای «تردید» دارد.

اما این سخنان اکبری که حکایت از برخی «کم‌لطفی‌ها»، «قصورها» و «تردیدها» دارد، هنگامی رنگ و بوی جدی‌تری به خود می‌گیرد که در مدت اخیر تکاپوی چندانی برای تایید حکم معافیان از سوی سران اصلاحات فارس به چشم نخورد؛ درست در زمانی که دعوا بر سر صدور حکم معافیان بالا گرفته و حامیان مردمی جریان اصلاحات در اقدامی بی‌نظیر با تشکیل کمپینی با عضویت 7 هزار نفر، مشغول تهیه نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور بودند تا عمق دغدغه و نگرانی خود را به مقام عالی دولت منتقل کنند، محمدابراهیم انصاری لاری به عنوان شاخص‌ترین چهره اصلاحات در شیراز و استاندار فارس در دولت هشتم که می‌توانست بسیار در این مسیر راهگشا باشد، ترجیح داد در کمال آسودگی به کشور اتریش برود و پس از اقامتی کوتاه در آن‌جا، راهی کانادا شود. از آن سو رئیس شورای شهر نیز در اوج دعوای انتخاب شهردار، در اقدامی عجیب شیراز را به مقصد یک کشور اروپایی برای انجام سفری خانوادگی ترک کرد. اما در این بین، حامیان مردمی جریان اصلاحات که بدنبال شناسایی مقصران این رویداد بودند، در گپ‌‌وگفت‌های شبانه خود در کمپین حامیان معافیان، انگشت اشاره را به سمت افشانی استاندار سابق فارس که حالا دیگر رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور شده بود نیز نشانه می‌رفتند؛ بویژه آنکه او در زمان استانداری فارس رابطه چندان خوبی با معافیان نداشت (در آن مقطع معافیان خود به عنوان رقیب افشانی و گزینه استانداری فارس مطرح بود).

برخی دیگر هم نوک پیکان انتقادات خود را متوجه نمایندگان شیراز در مجلس کرده و معتقد بودند اگر نمایندگان مردم واقعا قصد حل این مشکل را داشتند، می‌توانستند با استیضاح وزیر کشور و یا حداقل طرح سوال یا تذکر شفاهی در صحن علنی مجلس، موضوع را حل‌وفصل کنند؛ حال آنکه این کم‌کاری‌ها نشان از تصمیمات دیگری در پشت پرده دارد.

در پشت پرده‌ها چه می‌گذرد؟

هرچه که بود، تبادار که اصالتا بوشهری‌تبار بود استاندار فارس شد و معافیان هم که به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی روحانی در استان، زمزمه استانداری وی به گوش می‌رسید، نه فقط استاندار فارس نشد، که از شهرداری شیراز هم بازماند.

اما منابع موثق خبرگزاری فارس از درون دولت درست در همان مقطعی که گفته شد معافیان قادر به پذیرش مسئولیت شهرداری شیراز نیست، اعلام کردند بدنبال سیاست‌های دولت مبنی بر انتصاب استانداران غیربومی در استان‌‌های استراتژیک و پرجمعیت، ابراهیم انصاری لاری گزینه قطعی وزارت کشور برای استانداری اصفهان شده و بدنبال نهایی شدن این تصمیم در وزارت کشور، هم‌اکنون پرونده صدور حکم وی مشغول طی روال اداری است.

دفتر خبرگزاری فارس در شیراز هرچند این خبر عجیب و البته کاملا موثق را با برخی از ذی‌نفوذان سیاسی در استان فارس در میان گذاشت، اما بدنبال مشورت‌های برخی دلسوزان، در آن مقطع زمانی از انتشار این خبر دقیق خودداری کرد تا ابتدا سرنوشت شهرداری معافیان به سرانجام برسد. اما تصمیم وزارت کشور در انتصاب انصاری لاری در جایگاه کلیدی استانداری اصفهان از یک سو و عدم حمایت جدی سران اصلاحات از معافیان برای تکیه زدن بر ساختمان بلدیه شیراز از سوی دیگر، این گمان را تقویت می‌کرد که در سطوح عالی جریان اصلاحات تصمیماتی محرمانه گرفته شده تا در اِزای عدم حمایت جدی از معافیان (که طبق گفته نماینده شیراز با مشکل دارا بودن پرونده در دستگاه‌های امنیتی مواجه بود)، ابراهیم انصاری لاری به عنوان چهره شاخص دیگر اصلاحات در فارس ارتقاء یابد.

به هر ترتیب، همان منابع خبری از درون دولت چندی بعد اطلاع دادند که روال اداری صدور حکم انصاری لاری نیز همچون معافیان در همان دستگاه‌های نظارتیِ دولتی با بن‌بست مواجه شده است و از این رو موضوع استانداری وی لاجرم از چرخه وزارت کشور خارج شده، اما برای جبران مافات، وی بزودی به‌عنوان رئیس منطقه آزاد کیش منصوب خواهد شد. جایی که هم بسیار حائزاهمیت و بهشت سرمایه‌گذاران و فعالیت‌های اقتصادی است و هم انتصاب رئیس آن دیگر نیازی به چرخه پیچیده استعلامات وزارت کشور ندارد.

جالب آنکه یک منبع نزدیک به استاندار فارس به خبرگزاری فارس در شیراز اطلاع داد وزیر کشور در همان مقطع زمانی، طی تماس تلفنی با تبادار استاندار جدید فارس از وی خواسته بود با عبدالحمید معافیان مذاکره کرده و وی را راضی به استعفا از شهرداری شیراز کند تا وزارت کشور مجبور نباشد رسما نامه عدم صلاحیت او را به شورای شهر ابلاغ کند؛ اما معافیان که بیخبر از همه جا به حمایت سران جریان اصلاحات و دوستان قدیمی و دیرینه خود دل خوش کرده و تصور می‌کرد مشکل او نیز همچون شهردار تهران حل خواهد شد، این درخواست استاندار فارس را هم رد کرد تا وزارت کشور به اجبار مستقیما با رئیس شورای شهر شیراز در این رابطه مکاتبه کند.

اما نکته جالب‌تر این بود که پس از ابلاغ نامه وزارت کشور مبنی بر لزوم معرفی گزینه‌‌ای دیگر برای شهرداری شیراز، برخی فعالان جریان اصلاحات بر ضرورت پافشاری شورای شهر بر تصمیم اولیه خود تاکید کرده و معتقد بودند باید موضوع معافیان را بدون توجه به نامه وزارت کشور، به شورای حل اختلاف استان فارس بُرد. درست همزمان با این زمزمه‌ها که نشان می‌داد دولت هنوز نمی‌تواند پرونده معافیان را خاتمه‌یافته تلقی کند، صدور حکم انصاری لاری در منطقه آزاد کیش نیز که قرار بود زودتر از این‌ها رقم بخورد، به عقب افتاد؛ کانّه ابتدا باید پدرخوانده‌های اصلاحات در فارس هماهنگی‌های پشت پرده را عینیت بخشیده و معافیان را به صورت کامل از دور خارج می‌کردند تا در اِزای آن، طرف مقابل نیز گام متوازن خود را بردارد.

به هر حال هرچه که بود درست در بعدازظهر دیروز که حیدر اسکندرپور در جلسه شورای شهر شیراز به عنوان شهردار جدید این کلان‌شهر انتخاب شد و خیال دولت از فشار سنگین حامیان مردمی معافیان برای همیشه آسوده گشت، به فاصله تنها 5 ساعت، حکم محمدابراهیم انصاری لاری به عنوان رئیس منطقه آزاد کیش اعلام شد تا حتی نحوه اعلام شب‌هنگام حکم انتصاب او هم اما و اگرها در این رابطه را بیشتر و بیشتر کند. (نخستین خبرگزاری‌ها حوالی ساعت 23 شب این خبر را در تهران مخابره کردند، در صورتی که اصحاب رسانه به خوبی واقفند در این ساعات تنها خبرهای فوری و ضروری همچون زلزله، انفجار، تصادف و اتفاقات خاص مخابره می‌شود و خبرهای عادی همچون انتصابات، در حالت معمول باید به صبح فردا موکول شوند)
منبع: فارس
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶
0
كشكي تحليل مي كنيا شيرازه