کد خبر: ۱۱۵۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۱۸ مهر ۱۳۹۶
مدیرکل بنیاد مسکن فارس خبر داد؛

بحران ساخت و سازهای حاشیه ای با کوه، دره و جنگل خواری

کوه و دره و جنگل خواری در مناطق روستایی ساخت و ساز‌های حاشیه‌ای را افزایش داده است.
به گزارش شیرازه، عطالله زمانی مدیر کل بنیاد مسکن فارس اظهار کرد: ساخت و ساز‌های بدون ضابطه در بستر رودخانه ها، در حاشیه کوه‌ها و حتی در عمق دره‌ها موجب مسدود شدن برخی از مسیل‌ها می‌شود.

وی افزود: علاوه بر اینکه این ساخت و ساز‌ها به جنگل‌ها و مراتع و منابع طبیعی و محیط زیست آسیب می‌زند در زمان بروز سیلاب و زلزله نیز آسیب پذیر‌ترین بافت مسکونی محسوب می‌شود که نتیجه آن خسارت جانی و مالی است.

مدیر کل بنیاد مسکن فارس بیان کرد: حتی اگر سیلابی هم جاری نشود با بارش کمترین رگبار و بارندگی نسبتا شدید این مناطق مسکونی آسیب پذیر هستند و خسارت‌های ناشی از بی تدبیری گریبان ساکنان را می‌گیرد، ساخت و ساز حاشیه مسیل‌ها یکی از بزرگترین تهدید‌هایی است که در برخی از مناطق استان فارس هم نمود دارد.

زمانی با اشاره به اینکه دخل و تصرف در طبیعت و مناطقی که محدوده منابع طبیعی قلمداد می‌شوند خلاف قانون است افزود: ما گاه با پافشاری حتی برخی از مسئولان برای اعطای مجوز به این واحد‌های مسکونی روبرو هستیم، فشار‌ها نباید کارشناسان و مهندسین را تحت تاثیر قرار دهد، ضابطه اعطای مجوز به ساخت و ساز‌های مسکونی طرح هادی است که سند توسعه ۱۰ ساله روستا‌ها به شمار می‌آید.

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس با بیان اینکه اعطای تسهیلات بانکی برای ترمیم خسارت‌های سیل پارسال در ۱۵ شهرستان استان فارس آغاز شده است اضافه کرد: ۲۰ درصد از منابع مالی تسهیلات در این زمینه تاکنون تامین شده و در شهرستان‌هایی که از سیل سال ۹۵ آسیب دیدند وام‌های ۲۵ میلیون تومانی برای روستا‌ها و وام‌های ۳۰ میلیون تومانی برای شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت پرداخت می‌شود.

زمانی گفت: در مجموع ۷ هزار واحد مسکونی در سیل پارسال در استان فارس آسیب دیدند و ۵ هزار واحد نیز نیاز به تعمیرات دارند که تسهیلات بر اساس شاخص آسیب‌های وارد شده پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های توسعه گردشگری روستایی تصریح کرد: با اعطای وام‌های ۱۵ و ۱۸ میلیون تومانی در روستا‌ها و ایجاد مراکز بوم گردی به اقتصاد روستا‌ها کمک شایانی شده است، متقاضیان احداث واحد‌های گردشگری روستایی می‌توانند با بهره گیری از این وام‌ها به اقتصاد روستا کمک کنند، در شرایط خشکسالی که درآمد روستاییان تحت تاثیر قرار گرفته احداث واحد‌های بوم گردی و توجه به گردشگری روستایی می‌تواند تامین کننده معیشت روستاییان و کاهش مهاجرت‌ها باشد.

زمانی با بر شمردن قابلیت‌های توسعه گردشگی روستایی در این مناطق اضافه کرد: رعایت معماری ویژه و حفظ بافت سنتی روستا‌های هدف گردشگری و همچنین توجه به مقاوم سازی و کاهش آسیب‌ها در حوادث، اولویت بنیاد مسکن در مناطق هدف گردشگری است.

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس گفت: بنیاد مسکن برای توسعه گردشگری روستایی، یک تفاهم نامه پنج جانبه با وزارت خانه راه و شهرسازی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دفتر امور روستایی ریاست جمهوری منعقد کرده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس یکی از اولویت‌های این بنیاد را توسعه گردشگری در روستا‌های هدف گردشگری برشمرد.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان