کد خبر: ۱۱۵۰۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۸ - ۱۸ مهر ۱۳۹۶
در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان شیراز مطرح شد؛

جانمایی نامناسب صنایع در شهر شیراز/ فراخوان سرمایه‌گذار برای احداث کلنیک صنعت/ بازارچه ثابت صنایع دستی شیراز در انتظار سرمایه‌گذار

اگر قالی بافان یک روز در حق بیمه خود تاخیر داشته باشند دیگر تامین اجتماعی آن‌ها را مشمول پرداخت یارانه بیمه نمی داند و آن‌ها را ملزم به پرداخت آزاد حق بیمه می کند.

به گزارش شیرازه، معاون برنامه ریزی، اداری و مالی فرمانداری شیراز در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان شیراز با اشاره به تاكید و توجه ویژه رهبرمعظم انقلاب، ریاست جمهوری و مدیران ارشد به موضوع اشتغال و تولید در سال جاری، افزود: این دو مهم از دغدغه های امروز اكثر خانواده ها به شمار می رود.

عزت الله جهانخواه با اشاره به اثر بیکاری بر افزایش معضلات و آسیب های اجتماعی افزود: مقرر شده تا در كارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، سازمان ها و دستگاه‌های اجرایی مشكل واحدهای تولیدی شهرستان را به فرمانداری اعلام كنند تا در صورت عدم حصول نتیجه در كارگروه شهرستانی، موضوع به كارگروه استانی ارجاع و در آنجا بررسی شود.

معاون برنامه ریزی، اداری و مالی فرمانداری شیراز ضمن انتقاد نسبت به این موضوع که برخی قوانین موجود متناسب با شرایط امروز نیست خواستار برگزاری منظم جلسه ماهانه كارگروه رفع موانع تولید شدتا بتوان درخصوص مشکلات تصمیم گیری کرد.

جهانخواه با تاكید بر حفظ فرصت‌های شغلی موجود، خواستار ایجاد فرصت های جدید با حمایت از سرمایه گذارن شد و گفت: شیراز دارای فرصت های مطلوب در حوزه های گردشگری است كه جهت بالقوه شدن این حوزه نیاز به ترغیب و تشویق بیشتر از سرمایه گذاران است.

معاون برنامه ریزی فرمانداری فرمانداریبیان کرد:در بررسی مشکلات واحدهای تولیدی همچنین می‌توان به ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها توجه کرد که چقدر دستگاه مرتبط با رفع موانع تولید توانستند مشکلات را حل کنند.

نباید سوءمدیریت و سهل انگاری فرصت‌های شغلی را از بین ببرد

مدیر برنامه ریزی فرمانداری شهرستان شیراز گفت: هر گونه سهل انگاری و بی توجهی باعث حذف یک اشتغال و یک واحد تولیدی می شود و ما باید نسبت به آن پاسخگو باشیم

او تاکید کرد هر گونه سوء مدیریت و سهل انگاری نباید فرصت شغلی را از بین ببرد و نگاه ما باید بگونه ای باشد که فرصت شغلی جدید ایجاد شود و دستگاه های حمایتی و دولتی و نظارتی و متولیان واحدهای تولیدی بطور جد با نگاه دلسوزانه در مورد بحث روز جامعه که اشتغال است توجه نشان دهند.

او از پیگیری مصوبات جلسه قبل، ارسال آیین نامه ها و بخشنامه ها توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به عنوان دبیر كارگروه، ارسال فرم های استاندارد متناسب با كارگروه استانی تسهیل و رفع موانع تولید، اعلام گزارش واحدهای تولیدی مشكل دار توسط دستگاه‌های اجرایی، ارائه پیشنهادات لازم جهت حل مسائل و مشكلات توسط دستگاه‌های اجرایی و بررسی و حل مشكل واحدهای تولیدی مشكل دار مطرح شده در كارگروه را از مهمترین دستور كارهای این جلسه اعلام كرد.

جانمایی نامناسب صنایع در شهر شیراز

رزمجویی، قائم مقام معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با اشاره به جانمایی نامناسب صنایع در شهر شیرازگفت: به ما می گویند سرمایه گذار وجود دارد ولی با عدد می گویم که فقط برای سرمایه گذاران احداث کارخانه های سلامت محور از وزرات بهداشت استعلام صورت می گیردو مابقی از صنعت و معدن مجوز دریافت می کنند.

او گفت: براساس ظوابط باید در شعاع 3 کیلومتری کارخانه های سلامت محور کارخانه آلاینده نباشد و این کار براساس طبقه بندی آلایندگی است.

بازرسی از 28 واحد کارگاهی

فیروزی نمایند اداره کار نیز گفت: دربازرسی از 28 واحد کارگاهی مشکلات را بررسی کردیم که در این مسیر از نظرات کارگر و کارفرما نیز برای بررسی و آسیب شناسی مشکلات استفاده شد.

نبود سرمایه گذار برای ایجاد بازارچه ثابت صنایع دستی

نماینده اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی نیز با اشاره به اینکه از سال 93 دیگر متقاضیان بیمه قالی بافی موفق به بیمه نشدند، گفت: تا سال 93 تعداد 2 هزار و 760 نفر بیمه قالی بافی شدند که از آن به بعد با حجم گسترده ای از متقاضیان روبرو هستیم ولی تامین اجتماعی به دلیل مشکلات مالی از بیمه کردن آن‌ها خودداری می کند.

او قطع بیمه بعد از یک روز تاخیر در پرداخت حق بیمه قالی بافی را از مشکلات این هنرمندان دانست و گفت: اگر قالی بافان یک روز تاخیر در حق بیمه خود داشته باشند دیگر تامین اجتماعی آن‌ها را مشمول پرداخت یارانه بیمه نمی داند و آن‌ها را ملزم به پرداخت آزاد حق بیمه می کند که این مورد برای بسیاری از قالی بافان سخت است.

نماینده میراث فرهنگی و صنایع دستی معتقد است که صنایع دستی یکی از اشتغال های پایدار با کمترین هزینه است که می تواند گره گشای مشکلات بسیاری باشد و از 300 شغل مشاغل خانگی 100 شغل مربوط به صنایع دستی است که می تواند باعث تبدیل ظرفیت بالقوه به بالفعل شود.

او با انتقاد از نداشتن بازارچه دایمی صنایع دستی گفت: شهرکرد با وجود آنکه یک دهم شهر شیراز صنایع دستی ندارد،صاحب یک بازارچه دایمی صنایع دستی است اما در شیراز به دلیل نبود سرمایه‌گذار هنوز بازارچه دائمی صنایع دستی نداریم.

سوءاستفاده از بیمه قالی بافی با یک دار کوچک قالی

نماینده سازمان تامین اجتماعی نیز با اشاره به ماده 28 قانون تامین اجتماعی گفت: بخشی از درآمدهای این سازمان مربوط به پرداخت تعهدات دولتی است اما در صورت حذف بیمه براساس ماده 39 قانون بیمه شدگان ظرف مدت مشخصی، نسبت به سابقه پرداخت حق بیمهفرد فرصت دارد و با توجه به متقاضیان زیاد و محدودیت منابع دولتی هر بیمه شده باید در مهلت قانونی نسبت به پرداحت حق بیمه خود اقدام کند.

او گفت: درباره بیمه قالی بافان عده ای دنبال سوء استفاده بودند و با دار کردن یک کارگاه کوچک قالی قالی قصد داشتند خود را بیمه کنند که در این زمینه نظارت انجام می شود تا با توجه به منابع مالی محدود حقوقی از تامین شدگان کم نشود.

عدم توجه به برخی مصوبات کار گروه

رئیسی، نماینده اتاق بازرگانی نیز در این جلسه گفت: عدم توجه به قوانین کارگروه ها یکی از دلایل ضعف کارگروه های رفع موانع تولید است زیرا برخی به مصوبات کارگروه ها توجه نمی کنند.

فراخوان سرمایه‌گذار احداث کلنیک صنعت

زارعی، نماینده شرکت شهرک های صنعتی نیز از عارضه یابی واحدهای صنعتی در رکورد یا تعطیل در شهرک صنعتی خبر داد و گفت: احداث کلنیک صنعت برای در اختیار داشتن مشاورانی برای رفع مشکلات در حال فراخوان است.

او اظهار کرد: در جلسات با مدیران شهرستان و عارضه یابی 40 واحدهای صنعتی متوجه شدیم کههنوز واحدهای صنعتی هستند که به شکل سنتی اداره می شود و هیچ اطلاعی از مسایل بیمه‌ای مالیات و غیره ندارند.

زارعی از سوق دادن سرمایه گذاران به سمت واحدهای صنعتی در رکورد رفته شهرک صنعتی فارس خبر داد و افزود: مناقصه تیم عارضه یابی برای واحدهای صنعتی شهرک صنعتی شیراز نیز در حال انجام است تا بتوانیم سرمایه گذار را درصورت تمایل به سمت رفع مشکلات واحدهای تولیدی و احیای مجدد آن‌ها سوق دهیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: شیراز ، شیرازه ، تولید
نظرات بینندگان