کد خبر: ۱۱۵۰۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۱۹ مهر ۱۳۹۶
مطابق با آخرین گزارش مرکز آمار؛

نرخ بیکاری رکورد ۱۶ ساله را شکست/ بیکاری فصلی در بهار به 28.8 رسید/ اشتغال‌زایی صرفا ارائه تسهیلات نیست

بر اساس گزارش مرکز آمار، رکورد بیکاری فصلی جوانان 15 تا 24 سال پس از شانزده سال شکسته شده و در بهار امسال به بیش از 28.8 درصد رسیده است.
نرخ بیکاری جوانان رکورد ۱۶ ساله را شکست/ رکورد بیکاری فصلی در بهار به 28.8 رسید / اشتغال‌زایی صرفا ارائه تسهیلات نیست

به گزارش شیرازه؛ بر اساس گزارش مرکز آمار، رکورد بیکاری فصلی جوانان 15 تا 24 سال پس از شانزده سال شکسته شده و در بهار امسال به بیش از 28.8 درصد رسیده که پس از 16 سال بالاترین نرخ بیکاری محسوب می‌شود. لازم به ذکر است، در گذشته هم یعنی در سال 1380 و در دولت دوم اصلاحات این رکورد شکسته شده و به بیش از 30 درصد رسیده بود.

با این حال رسانه‌ها به نقل از وزیر کشور گزارش دادند؛ رقم واقعی بیکاری جوانان در برخی شهرها به 60 درصد هم رسیده است. البته این رقم برای خانواده‌هایی که سال‌هاست فرزندان‌ تحصیل‌کرده‌ آن‌ها از بیکاری رنج می‌برند بسیار طبیعی و ملموس است.

نحیف‌شدن بودجه عمرانی؛ افزایش بیکاری

اما در حالی‌که ارقام مرکز آمار از شکسته شدن نرخ بیکاری فصلی جوانان در بهار حکایت دارد، سخنگوی دولت سه ماه بهار را فصل ایجاد اشتغال برای 700 هزار نفر اعلام کرده و از کاهش رقم بیکاران در فصل تابستان خبر داده است. اگر چه تناقض‌گویی و آمار ضد و نقیض مدیران دولتی در حوزه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی بر همه آحاد جامعه روشن و مبرهن است اما وقتی هزینه‌های جاری دولت بخش قابل توجهی از بودجه کشور را به خود اختصاص داده و بودجه عمرانی هر سال نحیف‌تر می‌شود افزایش بیکاری جوانان امری طبیعی خواهد بود.

نتیجه بررسی نرخ بیکاری فصلی به تفکیک هر دولت نیز حاکی از آن است که؛ میانگین این نرخ در دولت هشتم 27.9 درصد، در دولت نهم 23 درصد، دولت دهم 26.7 درصد و در دولت یازدهم نیز به 26.1 درصد رسیده است. همچنین میانگین نرخ بیکاری جوانان در طول 17 سال گذشته در فصل بهار 25 درصد، در فصل تابستان 25.2 درصد، در فصل پاییز 25.6 درصد و در فصل زمستان نیز 27.9 درصد بوده است.

سالی که بهارش با رکورد‌ شکنی 16 ساله بیکاری آغاز شده پاییز و زمستان بهتری پیش رو نخواهد داشت.

با بررسی شاخص بیکاری فصلی جوانان در هر سال و حتی میانگین بیکاری فصول مختلف در هر دولت می‌توان به این نتیجه رسید؛ فصل زمستان با دارا بودن بالاترین نرخ بیکاری فصلی نسبت به سایر فصول سال، در شاخص بیکاری فصلی پیشتاز است. حال سالی که بهارش با رکورد‌ شکنی 16 ساله بیکاری آغاز شده است پاییز و زمستان بهتری پیش رو نخواهد داشت مگر اینکه توانایی جوانان این مرز و بوم را باور کرد و به ظرفیت‌های داخلی اتکا کرد.

گفتنی است، شکسته شدن شدن رکورد بیکاری در فصل بهار پس از آن رخ داد که دولت دو طرح اشتغال‌زا به ارزش 30 هزار میلیارد تومان را اجرایی کرده است. تزریق اعتبارات چند هزار میلیاردی اگر چه شرط لازم برای ایجاد اشتغال است ولی شرط کافی نیست و نمونه آن برخی طرح‌های ناموفق تزریق پول در گذشته بوده که به انحراف تسهیلات منجر شد.

اشتغال‌زایی صرفا ارائه تسهیلات نیست

دولت پیش از تزریق حجم عظیم منابع پول به اقتصاد باید از وجود شرایط لازم برای ایجاد تولید و اشتغال و امکان تبدیل پول تزریقی به سرمایه اطمینان حاصل کرده و سپس شرایط لازم برای سرمایه‌گذاری را از طریق محدودسازی واردات ایجاد کند.‌ زیرا یکی از اصلی‌ترین مشکلات کشور این است که؛ بعد از برجام ایران به بهشت واردات تبدیل و به دلیل قاچاق و واردات بی‌رویه بازار تولید از بین رفته است. همچنین اشتغال‌زایی صرفا ارائه تسهیلات نیست و باید بعنوان یک بسته در نظر گرفت. تزریق اعتبار زمانی شغل ایجاد می‌کند که با شرایطی از جمله؛ آموزش، پرورش خلاقیت، مشاوره، کارآفرینی، انتقال فناوری و ایجاد فضای کسب و کار همراه باشد‌.

مسئولان باید از اعلام این آمار شرمنده باشند

به گزارش شیرازه؛ اقدامات شرکت های دولتی و وزرات‌خانه‌ها در انعقاد قرارداد با کشورهای خارجی موجب ورود ترانزیتی کالا به کشور و رکورد زدن در بیکاری شده است. و در حالی‌که مسئولان باید از اعلام این آمار شرمنده و در پی حل معضل باشند، گویی اعلام این ارقام برای برخی از آن‌ها به عادت روزمره تبدیل شده و بدون برنامه و اقدامی خاص هر از گاهی به ذکر آمار ضد و نقیض می‌پردازند. شاید که بهتر باشد بدون چشم‌داشت به مساعدت بیگانه بر توانایی‌ها و ظرفیت‌های داخلی تکیه کرد تا سردی بازار اشتغال جای خود را به هوای مطبوع بهاری در کسب و کار دهد.


نظرات بینندگان