کد خبر: ۱۱۵۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۴ - ۱۹ مهر ۱۳۹۶
مغازه لوازم التحریری که تاریخ استهبان را روایت می کند؛

مغازه ای به قدمت تاریخ استهبان / تاریخ استهبان در خطر فراموشی بدلیل بی تفاوتی مسئولین

در بین مغازه های لوازم التحریر در استهبان اگر جستجویی کنید، یک مغازه کوچک هست که نگاه شما را به خود جلب می کند؛ مغازه ای که علیرغم کوچک بودن خود اشیاء بسیار ارزشمندی را در خود جای داده است و حتی بسیاری از آن ها را به دلیل کمبود جا در تابلوهایی بیرون از مغازه قرار داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سته بان؛ در بین مغازه های لوازم التحریر در استهبان اگر جستجویی کنید، یک مغازه کوچک هست که نگاه شما را به خود جلب می کند؛ مغازه ای که علیرغم کوچک بودن خود اشیاء بسیار ارزشمندی را در خود جای داده است و حتی بسیاری از آن ها را به دلیل کمبود جا در تابلوهایی بیرون از مغازه قرار داده است.


وقتی با دوبرادری که با هم در این مغازه کار می کنند همکلام می شوی ناخودآگاه تصاویری از قدیم الایام شهرستان در ذهنت متصور می شود که خود دال بر اصیل بودن و والایی شهرستان استهبان و مردم این شهرستان است.


برادران مدرسی که از نوادگان محمد باقر بن عبدالمحسن بن سراج‌الدین اصطهباناتی شیرازی، فقیه، ادیب، ریاضی‌دان، مخترع و طبیب ملقب به " شهید رابع " هستند، آثار و اشیاء به جا مانده از نیاکان خود را جکع آوری کرده اند و در مغازه کوچک خود که نزدیک به 20 سال است در آن امرار معاش می کنند به نمایش گذاشته اند که باعث شده است مغازه این لوازم التحریری خود به موزه ای بسیار ارزشمند تبدیل شده است.


محمد مهدی مدرسی می گوید: در کنار کار خودمان عکس هایی قدیمی از پدربزرگمان و اجدادمان از زمان قاجار در دید عموم مردم گذاشتیم که مورد توجه مردم قرار گرفت و ما تشویق شدیم که وسایل و اشیاء بیشتری را جمع آوری کنیم. ما با کمک برخی دوستان و آشنایان وسایل زیادی از اجداد خود که در خانه های قدیمی آن ها در استهبان و شیراز و تهران به جا مانده بود را جمع آوری کردیم و در مغازه خودمان برای عموم به نمایش گذاشتیم.


وی افزود: قدیمی ترین عکسی که از استهبان داریم و برخی میگویند اولین عکس گرفته شده در استهبان است متعلق به سال 1285 هجری شمسی است که جمعی از بزرگان و مردم استهبان از جمله شیخ عبدالله بحرالعلوم در جشن عید غدیر در کنار هم ایستاده اند.


محمد مهدی مدرسی از نامه نگاری های خود به مسئولین جهت حمایت اشاره کرد و گفت: متاسفانه بسیاری کتب،نسخ و اشیاء ارزشمند از علما و بزرگان قدیم شهرستان داریم اما علیرغم نامه نگاری و مراجعات زیادی که به مسئولین کردیم حتی حاضر نشدند بیایند و به این وسایل و مغازه ما نگاهی بکنند و هیچ حمایتی از ما نشد فلذا ما برای بهتر دیده شدن این اشیاء اقدام به راه اندازی کانال و صفحه در فضای مجازی کردیم و ان شالله که مورد توجه مردم قرار بگیرد.


ای کاش مسئولین شهرستان استهبان و استان از بیخیالی و بی تفاوتی نسبت به این کار ارزشمند و این گنجینه گران بها بیرون می آمدند و قدمی جهت حفظ این آثار ارزشمند بر می داشتند.


پایگاه خبری تحلیلی سته بان ضمن انجام وظیفه و حمایت از این کار ارزشمند برادران مدرسی، هر هفته یکی از اشیاء و وسایل و آثار موجود در مغازه ایشان را به همراه توضیح آن در سایت و کانال پایگاه خبری منتشر خواهد کرد.


کانال تلگرام برادران مدرسی حاوی عکس اشیاء و آثار قدیمی:

https://t.me/estahbanmodaresi



نظرات بینندگان