کد خبر: ۱۱۵۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۴ - ۱۹ مهر ۱۳۹۶
معاون سیمای فارس خبر داد:

«می بی‌غش» اسرار حافظ شیراز را برملا می‌کند

معاون سیمای فارس از تولید برنامه‌ای تخصصی با عنوان «می بی‌غش» با موضوع حافظ شیرازی خبر داد که در سالگرد حافظ رونمایی می‌شود.
«می بی‌غش»  اسرار حافظ شیراز را برملا می‌کند
به گزارش شیرازه، سید محمدحسن نبوی‌زاده از تولید برنامه‌ای تخصصی با عنوان  «می بی‌غش» در صداوسیمای فارس خبر داد و اظهار داشت: رسانه ملی برای بازنمایی  چهره واقعی شخصیت بزرگ و تاثیرگذاری چون حافظ و ابهام‌زدایی از اشعار و احوال وی، تولید برنامه‌ای ترکیبی را آغاز کرده است.

نبوی‌زاده با اشاره به اینکه در جریانات زندگی شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی، آگاهی‌های استوار و اخبار مستند به قدر کافی در دست نیست و این سرنوشتی است که بسیاری دیگر از بزرگان نامدار جهان نیز دچار آن شده‌اند، تصریح کرد: ناشناختگی زندگی حافظ و دشواری بازسازی مستند و روش زندگی او سبب شده است بسیاری از نویسندگان خیال‌پرداز به  ساختن داستان‌ها و حکایت‌هایی درباره زندگی او روی آورند.

معاون سیمای فارس افزود: در شهرت و مقام شعری لسان‌الغیب، حافظ راز، همین بس که او خود نیز به رتبه معنوی و الهی شعرش وقوف داشته و آن را از الهامات غیبی می دانسته است بنابراین برای دریافتن برخی از چند و چون‌های زندگی و شخصیت حافظ ناگزیر به بررسی سروده‌های او و تاریخ اجتماعی زمان زندگی‌اش هستیم. 

نبوی‌زاده برنامه " می بیغش" را تلاشی رسانه‌ای توصیف کرد تا با بهره‌گیری از آرا و نظرات کارشناسان ادبی و پژوهشگران صاحب نام کشور همچون  غلامحسین دینانی، بهاء‌الدین خرمشاهی، سیروس شمیسا و همچنین بررسی منابع و اسناد موجود و طراحی آیتم‌های مرتبط به رمزگشایی شخصیت، افکار و اندیشه‌های این شاعربلند آوازه ایران و جهان پرداخته شود و با مراجعه به اشعار وی و در نظر گرفتن وضعیت و شرایط حاکم بر روزگار وی راز ماندگاری و جهانی شدن او را نشان دهد.

وی گفت: در این برنامه مسیر زندگی حافظ شیرازی از تولد تا مرگ بررسی و اوضاع و احوال قرن هشتم هجری در 25 موقعیت تاریخی در شیراز روایت می‌شود و کارشناسان دینی نیز در این برنامه به خاستگاه قرآنی غزلیات حافظ با عنوان دولت قرآن می‌پردازد.

نبوی‌زاده آرمیدگان در جوار حافظ را از دیگر بخش‌های این برنامه اعلام کرد که در آن زندگی و آثار شاعران، نویسندگان، فلاسفه، ادبا و هنرمندان بزرگی که در آرامگاه حافظیه به خاک سپرده شدند، معرفی می‌شوند. 

اجرای 13 غزل از غزلیات حافظ توسط 13 خواننده سنتی که در گوشه‌ها و دستگاه‌های مختلف اجرا می‌شود از دیگر بخش‌های این برنامه است. همچنین در تیتراژ پایانی برنامه نیز 13 اثر هنری از هنرمندان رشته‌های مختلف هنری فارس به تصویر کشیده می‌شود.

گروه برنامه‌سازان این برنامه سفر به تاجیکستان و گفت‌وگو  با حافظ پژوهان، هنرمندان، نویسندگان فارسی زبان و آشنایی با رسومات و آیین‌های برگرفته از فرهنگ مشترک ادبی ایران و تاجیکستان را در برنامه خود دارند که چنانچه این مهم محقق شود برغنای این اثر رسانه‌ای می‌افزاید.

نبوی‌زاده گفت: این برنامه برای نخستین بار در چنین سطح  وگستره‌ای و به طور ویژه در مورد حافظ در صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران تولید می‌شود و برای پخش در شبکه‌های سراسری ارسال خواهد شد.

معاون سیمای فارس اظهارداشت: تهیه‌‌کنندگی این برنامه را حمیدرضا لطف‌اللهی و کارگردانی آن را محمدجواد پوست‌پرداز به عهده دارند.


نظرات بینندگان