کد خبر: ۱۱۵۰۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۶ - ۱۹ مهر ۱۳۹۶
استاندار فارس در مراسم یاد روز حافظ:

عمق فرهنگ ایران در شعر حافظ متجلی است/حافظ، مصلح اجتماعی/ فارس در شکل گیری تمدن اسلامی ایران نقش آفرین بوده است

استاندار فارس گفت:حافظ، مصلح اجتماعی است از آنرو که با آفت های اجتماعی سر و کار دارد. یعنی دردها، آسیب ها و فساد ها را تا اعماق می شناسد.
عمق فرهنگ ایران در شعر حافظ متجلی است/حافظ، مصلح اجتماعی/ فارس در شکل گیری تمدن اسلامی ایران نقش آفرین بوده است
به گزارش شیرازه، یاد روز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان استان فارس در جوار آرامگاه خواجه شمس‌الدین محمد معروف به لسان الغیب حافظ شیرازی برگزار شد.

در این برنامه اسماعیل تبادار استاندار فارس حافظ را بزرگترین غزل سرای زبان فارسی، فشرده ی فرهنگ ما و نماد روح  ایرانی دانست و گفت: حافظ نمونه ی تمام عیار یک ایرانیِ مسلمانِ هوشمندِ هنرمند است. حافظ به طَبع، فصیح است و فصاحت آفرین، آثار بلاغت نویسان سرمشق او نیست. آثار او سرمشق بلاغت نویسان است. سرمشق او در فصاحت پروری قرآن مجید است.

تبادار با بیان اینکه دیوان حافظ دل نامه، روح نامه، آیینه ی جان بینی و جهان بینی ایران است. گفت: حافظ، مسلمانی پاک اعتقاد است. آنچه از شعرش تجلی می کند عمق فرهنگ ایران است.

وی افزود:حافظ با تأمل در قرآن، یگانه منبع برجسته و موثق و معتبر فرهنگ اسلامی در جستجوی رازهای اعجازآمیز کلام خداوند به منزله ی بزرگترین اثر هنری و کلامی عالم اسلام بود.

تبادار تصویر انسان در شعر حافظ را به تصویر انسان در قرآن شبیه دانست و گفت: مقام او در قرآن شناسی شامخ و در علم کلام شاگرد  و هم سخن بزرگترین متکلم قرن هشتم قاضی عضدالدین ایجی بوده است. حافظ از قرآن و تفاسیر بلاغی بویژه کَشاف زمخشری به نهایت سود برده است.

استاندار فارس افزود:شخصیت و ساختار ذهنی و روانی حافظ بیش از هر صفت نبایسته ای نسبت به ریا حساس است.چکیده ی نظرگاه او درباره انسان حقیقی در مقایسه با انسان ریاکارو متظاهر این است که: «به پیر میکده گفتم که چیست راه نجات-بخواست جام می و گفت عیب پوشیدن »


تبادار تصریح کرد:حافظ، مصلح اجتماعی است از آنرو که با آفت های اجتماعی سر و کار دارد. یعنی دردها، آسیب ها و فساد ها را تا اعماق می شناسد و جراح وار به نیشتر انتقاد می شکافد و آنگاه به مهربانی، مرهم می نهد.

استاندار فارس افزود: به تاریخ و جغرافیای جهان که می نگریم به فلاتی می رسیم که مردمانش رنج ها دیده اند. ما ملتی هستیم که کشورمان به لحاظ سوق الجیشی و نگرش، کانون توجهات جهان بوده است، استقرار ایران در میان دو منطقه ی پر جمعیت شرق و غرب باعث شده که حتی یک روز از عمر تاریخی خودمان را بدون دشواری نگذرانده باشیم.

تبادار با بیان اینکه ما در تمام دوران ها یک انقلاب بزرگ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، نظامی و نظایر اینها را از سر گذرانده ایم، گفت:بیداری دائمی جزئی از زندگی یک ایرانی است و این جریده رَوی که حافظ می گوید مصداق کاملی است از درک و دریافت اهل تاریخ برای همه مردم ما و خاصه اهل دانش و فضل.

وی اضافه کرد: مردم جهان، واقعیت ایران را بعنوان یک گرانیگاهِ اساسیِ سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی، همیشه پذیرفته اند.

تبادار اظهار کرد: فارس به عنوان مهد تمدن ایران همواره در بردارنده مهمترین و بیشترین آثار مادی ومعنوی تاریخ و فرهنگ ایران بوده است. دیار پهناور فارس که بزرگترین مرکز تمدن و فرهنگ سرزمین ایران به شمار می آید با ورود آریائی ها از سه هزار سال پیش بدین نام شناخته شده است .نخستین امپراطوری را پارسیان بنا نهادند.

وی افزود: پارس (فارس) خاستگاه زبان و خط پارسی پیش از اسلام بوده و از آنجا که در تاریخ، فرهنگ، تمدن، ادبیات و دگرگونی های سیاسی، همواره پارس (فارس) نقش بالنده داشته به عنوان یکی از اصلی ترین مراکز نوزائی فرهنگی در شکل گیری تمدن اسلامی ایران نقش آفرین بوده است.

استاندار فارس گفت: آن جهان آرمانی که شیخ اجل «سعدی شیرازی» در بوستان نمایان می کند همان است که مَنظرِ نَظر حافظ می تواند باشد. حافظ به عنوان یک ناقد اجتماعی با زبانی سمبلیک پلیدی های اندیشه ی  ریاکارانه ی غالب را به مردم جامعه می نُماید و می شناساند و پایه ی سخنی را عرضه می دارد که تا جهان به کار است هیچ ریاکاری از گزند طعن آن در امان نخواهد بود.
نظرات بینندگان