کد خبر: ۱۱۵۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۲۰ مهر ۱۳۹۶

انحراف افکارعمومی بااعطای آزادی‌های نمایشی

سلمان بن عبدالعزیز آل عربستان با تداوم سنت شکنی‌ها سعی در گریز از واقعیت و پوشاندن جنایات این کشور در خاک یمن دارد.
به گزارش شیرازه، 26 سپتامبر ۲۰۱۷ میلادی روز آزادی نمایشی بانوان در تاریخ عربستان. درست در همین روز سلمان بن عبد العزیز آل سعود پادشاه عربستان در حکمی ممنوعیت رانندگی برای زنان سعودی را لغو کرد. مطابق با این حکم زنان این کشور برای دریافت گواهینامه نیازی به اجازه سرپرست خود ندارند و بانوان کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس که گواهینامه دارند، حق رانندگی در عربستان را خواهند داشت.

گویا بازتاب این خبر در رسانه‌های غربی به مراتب بیشتر از کشور‌های آسیای میانه بوده است به گونه‌ای که کاخ سفید بلافاصله پس از این اقدام پادشاه عربستان در بیانیه‌ای استقبال رئیس جمهور آمریکا از این موضوع را نشان داد و این مسئله را قدم مهمی در جهت افزایش حقوق شهروندان این کشور برشمرد.
ایوانکا ترامپ پس از صدور این فرمان در حساب توییتر خود نوشت: امروز، روزی تاریخی برای زنان در عربستان است، چرا که فرمان برداشته شدن ممنوعیت رانندگی زنان اعلام شده است.
اقدامات پوپولیستی پادشاه عربستان همچنان ادامه دارد!/ انحراف افکار عمومی با اعطای آزادی‌های نمایشی
با وجود این؛ اما هنوز شاهد برخی محدودیت‌ها در این کشور از جمله ممنوعیت ورزش زنان و دختران حتی در مدارس و یا دانشگاه‌های دخترانه هستیم، همچنین زنان عربستانی تا ۴۵ سالگی حق مسافرت تنهایی ندارند و تا پیش از این سن، زنان و یا دختران تنها با همراهی محرم و یا سرپرست خود، حق مسافرت دارند.
مطالب فوق بخش دیگری از موانع آزادی زنان سعودی است که با توجه به اقدامات اخیر سلمان بن عبد العزیز آل سعود از جمله لغو ممنوعیت رانندگی زنان و ورود آنان به ورزشگاه انتظار می‌رود با توجه به اقدام اخیر پادشاه عربستان، این موانع یکی پس از دیگری برداشته شده و شاهد آزادی‌های بیشتری برای بانوان سعودی باشیم.
انحراف افکار عمومی با اعطای آزادی‌های نمایشی
یوسف کریمی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تصمیم جدید پادشاه عربستان مبنی بر لغو ممنوعیت رانندگی زنان در این کشور، اظهار کرد: سلمان بن عبدالعزیز آل سعود همواره در مجامع بین‌المللی به عنوان پادشاهی خودکامه و دیکتاتور معروف است، به همین دلیل با این اقدام، سعی کرد تا به همگان ثابت کند که آزادی در کشور وی وجود دارد.
کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه لغو محدودیت‌هایی برای رانندگی زنان در این کشور صرفا یک حرکت نمایشی است، تصریح کرد: دولت این کشور تلاش می‌کند تا با لغو برخی محدودیت‌ها برای بانوان به همگان ثابت کند که آزادی در این کشور از جایگاه بالایی برخوردار است و این مسئله زیاد نمی‌تواند به عنوان حقوق شهروندی برای آنها به حساب آید.
اقدامات پوپولیستی پادشاه عربستان همچنان ادامه دارد!/ انحراف افکار عمومی با اعطای آزادی‌های نمایشی
کریمی در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام می‌تواند به عنوان مقدمه‌ای برای لغو محدودیت‌های دیگری برای زنان این کشور تلقی شود؟، گفت: دولت عربستان قصد دارد تا گام به گام بانوان را در یک سری از مسائل خود شرکت دهد و شاید در آینده شاهد مشارکت آنان در انتخابات باشیم.
وی تصریح کرد: سلمان بن عبدالعزیز آل سعود در صدد است تا عواملی که موجب رفتار غیر دموکرات معابانه آنها می‌شود را در انظار عمومی محو کند به همین منظور احتمالا در ۱۰ سال آینده شاهد انتخاب نماینده زن در پارلمان آنها باشیم.
کارشناس مسائل منطقه گفت: از آنجایی که عربستان از منظر آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی، کشوری دیکتاتور به حساب می‌آید به همین منظور پادشاه عربستان سعی دارد تا با مطرح کردن طرح‌هایی مبنی بر آزادی خانم‌ها، کشور خود را در منظر افکار عمومی کشوری آزاد نشان دهد.
عربستان برای سرپوش گذاشتن بر حقایق، راهی جز فرافکنی ندارد
چندی پیش شاهد خط و نشان کشیدن عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی علیه کشورمان بودیم که بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه واکنش جالبی نسبت به این اتهامات واهی نشان داد و گفت: پرونده غیر قابل انکار جنایات جنگی در یمن و ترویج افراطی گری تکفیری‌ها و تروریسم از مشخصه‌های آشکار سیاست خارجی عربستان در سال‌های اخیر بوده که برای سرپوش گذاشتن بر آن راهی بجز فرافکنی، انحراف افکار عمومی و صرف هزینه‌های بسیار و البته بیهوده نمی‌شناسند.

روزنامه اتریشی دی پرسه در گزارشی نوشت: هر چقدر پادشاهی عربستان سعودی از طریق اصلاحات داخلی، جامعه بین‌المللی را بیشتر به سمت خود جلب می‌کند به همان اندازه امیدوار به حمایت‌ها از طرف آنها برای سیاست‌های افراطی و سختگیرانه خود علیه ایران، قطر و یمن و همچنین جمعیت شیعه در کشور خود است.
انحراف افکار عمومی، شاید مهم‌ترین هدف داستان دنباله دار سیاست‌های سلمان بن عبدالعزیز آل سعود است که اکنون مورد توجه سیاستمدران سراسر جهان قرار گرفته است تا بدین گونه نگاه مردم جهان را به این مسئله سوق داده و از توجه بیش از حد به کشتار‌های جمعی در یمن غافل شوند.
جنایات گسترده عربستان سعودی در بازار الخمیس واقع در شمال یمن سبب شد تا سازمان ملل برای دومین روز پیاپی این جنایات را محکوم کند؛ اما نکته قابل تأمل این است که این سازمان صراحتا نامی از عوامل دخیل در این جنایات نبرد و همین مسئله سبب شد تا عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد.

عبدالسلام در صفحه فیسبوک خود نوشت: سازمان ملل متحد، مسئول فراهم کردن پوشش برای جنایات خونین ائتلاف متجاوز سعودی علیه ملت یمن است که آخرین مورد از این کشتار‌های وحشیانه، روز چهارشنبه در دو استان صعده و حجه رخ داد و در پی آن ۹ زن و کودک به شهادت رسیده و شماری زخمی شدند.

خوراک تبلیغاتی عربستان برای دول غربی
صبا زنگنه کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اقدامات تعجب برانگیز پادشاه عربستان مبنی بر اعطای آزادی بیشتر به بانوان، اظهار کرد: این فعالیت‌ها آزادی‌های محدودی از جمله داشتن حساب بانکی، حق رانندگی و آزادی کسب و کار برای خانم‌ها را شامل می‌شود و هدف اصلی این امر را می‌توان در سرپوش گذاشتن بر جنایات اخیر این کشور در یمن برشمرد.
کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه ادامه داد: در پی انتشار گزارش‌هایی از سازمان ملل مبنی بر محکوم کردن عربستان در فجایای اخیر یمن، پادشاه این کشور با هدف تبلیغاتی سعی در انحراف افکار عمومی به سمت دیگری دارد و و پادشاهی عربستان با این تصمیمات سعی در فریفتن جوامع غربی دارد به همین منظور نباید در دام این تبلیغات افتاد.
زنگنه با اشاره به آزادی‌های غیر واقعی پادشاه عربستان، افزود: اعطای آزادی به زنان سعودی در حالی مطرح می‌شود که در بخش دیگری از این سرزمین شاهد هستیم جوانان این کشور با تبلیغات در فضای مجازی دستگیر و شکنجه می‌شوند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا رفتار اخیر سلمان بن عبدالعزیز آل سعود ناشی از واگذاری حکومت به پسر وی است، گفت: محمد بن سلمان درصدد فراهم کردن زمینه‌های تبلیغاتی داخلی و خارجی است و این حرکت در این مقطع می‌تواند به نفع این جایگزینی به حساب بیاید گرچه بعید به نظر می‌رسد که نتیجه موفقیت آمیزی عاید این خاندان سعودی شود.
کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه با بیان اینکه عربستان به لحاظ بافت مذهبی، مسلط بر اغلب مراکز تربیتی، تبلیغاتی، قضایی و دینی است، تصریح کرد: طبیعی است که بافت‌های سنتی مخالف این نوع آزادی‌ها هستند و دولت عربستان درصدد است تا از این تغییرات به نفع خوراک تبلیغاتی به دولت‌های غربی استفاده کند.
گریز از واقعیت با تداوم سنت شکنی ها!
ریشه اعطای این نوع آزادی‌ها را می‌توان در چند مسئله پیدا کرد؛ نخست آنکه پادشاه عربستان سعی در انحراف افکار عمومی دارد، دیگر آنکه با این اقدامات درصدد این است که توجه کشور‌های غربی را به خود جلب کرده و در نهایت با توجه به غرب گرایی مردم این کشور، اقدام به حذف برخی محدودیت‌ها کند.

وجود عوامل غیر دموکراتیک در این کشور بیانگر این است که پادشاه این کشور نمی‌تواند با اقدامات نمایشی و بیراهه کشیدن افکار عمومی سعی در پوشاندن اصل ماجرا کند، چرا که در جامعه‌ای که دائما در مقابل نظام مردم سالار مقاومت می‌کند، نمی‌توان به راحتی با این نوع آزادی‌های غیر واقعی، شرایط را برای دور زدن اصل یک نظام دموکراتیک فراهم کرد.
سنت شکنی‌های اخیر پادشاه عربستان هیچ‌گاه منجر به گسترش روشنفکری در خاک این کشور نمی‌شود و پشت پرده این تصمیمات دیر یا زود آشکار خواهد شد، چرا که چنین اقدماتی با نظام سلطنتی این کشور بسیار فاصله داشته و سعودی‌ها نمی‌توانند بدین طریق از رسوایی‌های اخیر خود در خاک یمن فرار کنند.
نظرات بینندگان