کد خبر: ۱۱۵۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۲۰ مهر ۱۳۹۶
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر فارس:

اتحادیه های صنفی در فرهنگ سازی خرید و فروش کالای ایرانی پیشتاز باشند

سلیمان مهدوی گفت: اتحادیه های صنفی باید در جهت فرهنگ سازی خرید و فروش کالای ایرانی و منع خرید و فروش کالای قاچاق پیشتاز باشند.
اتحادیه های صنفی در فرهنگ سازی خرید و فروش کالای ایرانی پیشتاز باشندبه گزارش شیرازه، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان فارس در دومین نشست صمیمانه دبیران شورای امر به معروف و نهی از منکر اتحادیه های صنفی شیراز گفت: امر به معروف و نهی از منکر برای آن است که جامعه به جایی نرسد تا ظالمانی امثال حجاج بن یوسف بتوانند بر مردم حکومت کنند.

سليمان مهدوى در این نشست که با حضور رييس اتاق اصناف و بیش از 70 اتحاديه صنفى برگزار گرديد، افزود: از وظایف اصلی اتحادیه ها در مقابل مردم و جامعه این است که تا می توانند در جهت ایجاد اشتغال گام بردارند.

وى با اشاره به صحبت های یکی از مدعوین جلسه ادامه داد: اتحادیه های صنفی باید در جهت فرهنگ سازی خرید و فروش کالای ایرانی و منع خرید و فروش کالای قاچاق پیشتاز باشند. هر واحد صنفی باید ابتدا خود را ملزم به رعایت مسائل شرعی و اجتماعی بداند و سپس دوستان هم صنفی خود را به انجام و رعایت آن تشویق کند. اگر واحدهای صنفی خود را موظف بدانند دیگر اجناس قاچاچ نفروشند، و به جای آن از اجناس ایرانی استفاده کنند، مردم به طور ناخداگاه از این عمل تاثیر گرفته و رفته رفته مشکل اشتغال به علت فرهنگ سازی تا حد زیادی حل خواهد شد.

مهدوى خاطر نشان كرد: اصناف از دیرباز در صف مقدم مبارزه با مشکلات جامعه  حضور داشته اند و می بایست مجدد به این وظیفه انسانی و اسلامی خود توجه بیشتری کنند.

مهدوی افزود: اگر ما از خودمان شروع کنیم بهتر می توانیم در جهت اصلاح امور گام برداریم تا اینکه سازمان و دستگاه انتظامی و قضایی  که عموما نقش چندانی در فرهنگ سازی ندارند، بخواهند به طور سلبى با مسائل و چالش های پیش روی اصناف برخورد کنند، این در حالی است که اگر اتحادیه ها به نقش امربه معروف و نهی از منکر در چهارچوب نظارتی خود به درستی عمل کنند می توانند تا حد زیادی جلوی مشکلاتی مانند قاچاق را بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: اگر یک واحد صنفی در مسائل شرعی و مشکلات مبتلا به جامعه دچار انحرافی شده است اول وظیفه هم صنفی ها و بازرسان اتحادیه است تا به وی تذکر دهند و او را از این انحراف مطلع سازند تا کار به مراجع قضایی نرسد.

مهدوی تاکید کردند: اتحادیه های صنفی ظرفیت بالایی برای فرهنگ سازی در میان مردم  دارند چرا که به طور مستقیم و دائم با بدنه جامعه سروکار دارند.

سلیمان مهدوی ضمن تشکر از هاشمى رئيس اتاق اصناف به دليل فعالیت های انجام گرفته در جهت برنامه های ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به حدیثی از حضرت امیرالمونین (ع) در مورد امر به معروف و نهی از منکر بيان داشت: « امر به معروف» و « نهی از منکر» دو فریضه بزرگ و دو فرع از فروع ده‌گانه دین مبین اسلام محسوب می‌شوند.

وی افزود: گذشته از عنایت خاص قرآن کریم به این موضوع و نیز سیره‌ی نظری و عملی پیامبراکرم(ص) و دیگر اولیای دین، در نگاه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام امر به معروف و نهی از منکر جایگاه ممتاز و ویژه‌ای دارد. آن حضرت امر به معروف و نهی از منکر را عنایت دین، قوام شریعت و با فضیلت‌ترین اعمال بندگان خدا توصیف می‌نماید که حتی از جهاد در راه خداوند نیز بالاتر است. از دیدگاه آن حضرت این دو فریضه برکات فراوانی در جامعه اسلامی به دنبال دارد و در مقابل، ترک آنها مستوجب نزول بلا و خطرات زیادی است. لذا فریضه ای با این درجه اهمیت تعارف و رودربایستی بر نمی دارد و هر فردی در هر موقعیتی که تشخیص می دهد نیاز به امر به معروف و یا نهی از منکر است باید به وظیفه خود عمل کند.

در اين نشست حاضرین جلسه با دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان فارس و رئيس اتاق اصناف به گفتگو و مباحثه پرداختند و در مواردی برای حل برخی مسائل ارائه راه کار نمودند.

نظرات بینندگان