کد خبر: ۱۱۵۱۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۲۳ مهر ۱۳۹۶

جلسه ای بی نتیجه که پس از یک سال دوباره تکرار شد/ مردم شهرمیان اقلید چشم انتظار همت مسؤولان

جلسه شورای اداری شهرستان اقلید سال پیش در فاطمیه روستای شهرمیان برگزار شد که مردم مشکلات خود را بازگو و مسؤولان قول حمایت دادند اما پس از گذشت یک سال این جلسه با بیان همان مشکلات تکرار شد و تنها موضوعی که تغییر کرد افزایش آمار مهاجرت مردم این روستا از 30 به 40 درصد بود.

به گزارش شیرازه، شهرمیان روستایی در بخش مرکزی شهرستان اقلید با پیشینه ای تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و مذهبی است که در دوران دفاع مقدس 40 شهید و ده ها جانباز و رزمنده تقدیم انقلاب کرد.

مردم زحمتکش این روستا با کشت حدود 3 هزار و 200 هکتار زمین کشاورزی و تلاش و همت جهادی در راستای معیشت خود و خانواده هایشان می کوشیدند تا اینکه طی چند سال گذشته به دلیل خشکسالی، مشکلات و گرفتارهای بسیاری گریبان آن ها را گرفت و اکنون با کشت تنها 200 هکتار به سختی روزگار می گذرانند.

به گزارش کلید فارس، مهرماه سال گذشته به درخواست شورا و دهیاری روستای شهرمیان جلسه شورای اداری شهرستان اقلید با حضور نماینده، فرماندار و بخشدار مرکزی وقت و مسؤولان شهرستانی در فاطمیه این روستا برگزار شد و حیات الله اسدی رئیس شورای اسلامی این روستا به نمایندگی از مردم به بیان مسائل و مشکلات موجود پرداخت و از مسؤولان برای حل آن ها کمک خواست.

گزارش کامل برگزاری این جلسه در نسخه مهرماه 95 ماهنامه امید فارس چاپ شد که متن درخواست های مردم شهرمیان از مسؤولان که اسدی به بیان آن ها پرداخت به شرح زیر است: 

وی با بیان اینکه نگاه اقتصادی به آموزش‌وپرورش موجب آسیب جدی به دانش آموزان در راه کسب علم و دانش و تحصیل می‌شود از تعطیلی برخی از کلاس‌های درس در روستاها خبر داد و بر لزوم مساعدت مسؤولان برای حل مشکلات آموزشی و پرورشی روستای شهرمیان تأکید کرد و حمایت لازم به‌منظور اصلاح و تعمیر مدرسه این روستا که از نظر فیزیکی دچار مشکل شد و یا تهیه مکانی دیگر متناسب و مناسب برای نیاز دانش‌آموزان شهرمیان را خواستار شد.

اسدی به دستور رئیس‌جمهور مبنی بر گازکشی تمام روستاهای بالای 20 نفر جمعیت تا پایان سال 95 اشاره و از حذف برخی از روستاهای دهستان شهرمیان چون شویدزار، شادکام و مهدی آباد از این طرح گلایه کرد.

رئیس شورای اسلامی روستای شهرمیان بابیان اینکه این روستا جزو قدیمی‌ترین طرح هادی روستایی اقلید است به برخی از اقدامات صورت گرفته در دو سال گذشته با استفاده از اعتبارات ماده 180 اشاره کرد و افزود: حمایت مسؤولان در تکمیل چهار محور در خیابان‌های معلم، امام حسین، طبیعت و تاسوعا و نیز بلوارکشی ورودی این روستا از سمت اقلید و شادکام را امری لازم دانست.

این مسؤول تعیین تکلیف شدن وضعیت فاضلاب روستای شهرمیان را خواستار شد و آن را عاملی در ایجاد مشکل برای مردم خواند و با اشاره به وجود بیش از 40 شهید این روستا، مساعدت برای تکمیل گلزار شهدای شهرمیان را امری ضروری عنوان کرد.

اسدی در ادامه، کمک راه و شهرسازی در آسفالت کمربندی شهرمیان و محور امامزاده عباس بن علی را خواستار شد و عرض کم جاده این روستا را به‌عنوان دیگر مشکلات موجود برشمرد و گفت: حل مشکل ثبتی اراضی ملکی کشاورزان شهرمیان و منظور کردن مرتع برای دامداران از دیگر خواسته های مردم این روستا است.

وی به آسیب جدی معیشتی مردم روستای شهرمیان و مهاجرت حدود 30 درصدی مردم این روستا و روستاهای اطراف اشاره کرد و بابیان اینکه حدود 90 درصد از مردم روستاها به شغل کشاورزی مشغول‌اند که در شرایط کنونی کشور و با توجه به خشک‌سالی دچار مشکلات بسیاری شده‌اند مهاجرت روستاییان به شهرها را خطری جدی خواند و به نمایندگی از تعدادی از شوراهای اسلامی منطقه، بازگشایی محور شهرمیان - سده در جاده طریق‌الرضا و قرارگرفتن این روستاها و شهرها در مسیر این جاده را خواستار شد.

رئیس شورای اسلامی روستای شهرمیان در پایان سخنان خود با تأکید بر نقش روستاییان در تولید داخلی و اقتصاد کشور و لزوم ایجاد امکانات رفاهی در روستاها و تلاش برای رشد و آبادانی آن برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها، بر اقدام و عمل جدی و مؤثر مسؤولان در رفع مشکلات نام‌برده شده تأکید کرد.

امید فارس در روزنامه خود نوشت بود ؛ مسائل مربوط به منابع طبیعی و امور اراضی، سوخت‌رسانی، مشکلات بهداشت و درمان و لزوم ایجاد درمانگاه، استقرار آزمایشگاه و دندان‌پزشکی، نصب دیجیتال بخش مرکزی و... از دیگر موضوعات این جلسه بود که در مورد آن بحث و تبادل‌نظر صورت گرفت و مسؤولان به پاسخگویی در این موارد پرداختند.

اکنون با گذشت یک سال، دوباره شورای اداری شهرستان اقلید با حضور مسؤولان شهرستانی در حسینیه این روستا برگزار شد و مسؤولان دوباره پای صحبت های مردم نشستند.

دوباره حیات الله اسدی به عنوان نماینده مردم شهرمیان مشکلات این روستا در زمینه آموزش و پرورش، گازرسانی، منابع طبیعی و امور اراضی، آب و فاضلاب، چاه های کشاورزی، سوخت، پزشک و بهداشت و درمان و... را با تفاوت هایی جزئی چون لزوم آغاز عملیات گازرسانی و... تکرار کرد.

دوباره مسؤولان توضیحاتی در مورد مسائل عنوان شده دادند و تأکید کردند که مشکلات را پیگیری و در راستای رفع آن ها می کوشند.

اما آیا قرار است این جلسه مهرماه سال 97 نیز دوباره تکرار شود یا اینکه با تأکیدی که فرماندار اقلید برای حل مشکلات مردم این روستا داشت و خود نیز با قول کمک 20 میلیون تومانی برای تکمیل گلزار شهدای شهرمیان پیش قدم شد، گره ای از مشکلات مردم زحمتکش و قانع شهرمیان باز می شود.

گفتنی است، در جلسه سال گذشته، رئیس شورای اسلامی شهرمیان به مهاجرت 30 درصدی مردم این روستا اشاره کرد و از مسؤولان خواست تا خطر مهاجرت روستاییان جدی گرفته شود و در جلسه امسال آمار مهاجرت مردم شهرمیان، 40 درصد عنوان شد و این زنگ خطری است برای شهرستان.

با توجه به نقش مؤثر روستاییان در اقتصاد و تولید کشور، تأکید نظام و سیاست دولت در حمایت از روستاییان و تلاش برای آبادانی روستاها و کاهش مهاجرت روستاییان امیدواریم مسؤولان شهرستان اقلید با همتی جهادی در راستای رفع مشکلات این روستا و حمایت و همراهی با مردم برآیند.

کلید فارس منتظر است که نتایج عملی برگزاری این جلسه و اقدامات صورت گرفته توسط مسؤولان برای رفع معضل و مشکلات روستای شهرمیان را در گزارش بعدی به اطلاع عموم برساند، پس یا علی.....
انتهای پیام/


منبع: کلید فارس
برچسب ها: اقلید ، مردم ، مسئولان ، مشکلات
نظرات بینندگان