کد خبر: ۱۱۵۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۴ مهر ۱۳۹۶

استاد دانشگاه شیراز: پاسداری از منابع آب به مردم واگذار شود

استاد و رئیس مرکز پژوهشهای علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز کمرنگ شدن نقش مردم در حفاظت ، بهره برداری و پاسداری از منابع آب را دلیلی برای به یغما رفتن منابع آب توسط زیاده خواهان دانست و گفت : پاسداری از منابع آب به مردم واگذار شود.
به گزارش شیرازه، دکتر سید محمد جعفر ناظم السادات  استاد و رئیس مرکز پژوهشهای علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز افزود: قنات ها نمونه موفق پاسداری مردم از منابع آب در طول تاریخ بوده است.
این استاد دانشگاه شیراز اظهار کرد: هر جا نقش مردم در حفاظت از منابع آب کمرنگ شد زیاده خواهان بیشتر به منابع آب دست اندازی کردند و این در حالی است که مردم در زمان های مختلف نشان داده اند که حافظان خوبی برای منابع آب هستند ، در تصمیم گیری های ملی و منطق های باید به نقش و مشارکت مردم دراین زمینه بیشتر توجه شود.
ناظم السادات ادامه داد: در زمانی که قنات ها جریان داشت ، بهره برداری از قنات ها و احیای آن و مدیریت قنات ها به عهده مردم بود ، مردم از قنات ها پاسداری میکردند و اجازه برداشت بی رویه در حاشیه قنات ها داده نمی شد ، همین موارد باعث می شد که هم بهره برداری مطلوبی از آب به عمل آید هم منابع آب زیر زمینی بیشتر مراقبت شود .
این استاد دانشگاه شیراز اضافه کرد : سازمانهای غیر دولتی و تشکل های مردمی هم در مدیریت آب باید مسئولیت داشته باشند ، مشارکت مردم برای مدیریت آب باید افزایش یابد ، همه باید دراین زمینه احساس مسئولیت کنند.
وی ادامه داد: هر فردی چاهی دارد نباید به میزان دلخواه خود از منابع آبی برداشت کند.
ناظم السادات بیان کرد: اگر نگهداری آب به ساکنان دشت ها سپرده شود و آنها روی برداشت بی رویه حساس باشند ، قطعا شاهد دست اندازی کمتری به منابع آب هستیم و بحران خشکسالی و کم آبی و افت سفره های زیر زمینی و پیامدهای ناخوشایند آن که اکنون با آن دست به گریبان هستیم بیشتر کنترل می شود .
رئیس مرکز پژوهشهای علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز تاکید کرد : سازمان های مردم نهاد باید مسوولیت بیشتری در مدیریت منابع آب بپذیرند و با دولت همکاری کنند؛ مبنای هر کاری و هر تصمیم مهمی در امور توسعه باید پاسداری بیشتر از آب باشد.
وی با بیان این که پاسداری از آب باید مبنای سنجش و معیار انتخاب مسئولان قرار گیرد گفت: مدیریت منابع آب باید در کارنامه انتخاب مدیران دخالت داده شود، نباید افرادی که در سوابق کاری خود برای تاراج منابع آب تصمیم گیری کردند یا بی تفاوت از کنار آن گذشته سکاندار مسئولیت های اجرایی شوند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان