کد خبر: ۱۱۵۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۲۴ مهر ۱۳۹۶
دکتر یدالله جوانی

ملت و دولت همه در کنار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

آمریکا به دنبال آن است که با اعمال تحریم های تروریسم علیه سپاه، در واقع اقتصاد ایران را با تحریم های بیشتر و فشارهای سنگین تر مواجه ساخته؛ سپاه را برای مردم و دولت به یک مساله و عامل تولید مشکل تبدیل نماید.

به گزارش شیرازه،تلاش برای معرفی سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی از سوی آمریکا، با چندین هدف و منظورهای گوناگون دنبال می شود. یکی از اهداف راهبردی آمریکایی ها از این اقدام شیطانی و برخلاف حقوق و عرف بین الملل، منزوی ساختن سپاه در کشور است. آمریکا به دنبال آن است که با اعمال تحریم های تروریسم علیه سپاه، در واقع اقتصاد ایران را با تحریم های بیشتر و فشارهای سنگین تر مواجه ساخته؛ سپاه را برای مردم و دولت به یک مساله و عامل تولید مشکل تبدیل نماید. دلیل اصلی این رفتار آمریکا در قبال سپاه؛ موقعیت یابی راهبردی ایران در منطقه و جهان، به برکت مجاهدتها و فداکاری های چندین ساله سپاه است.

نگاه دولتمردان و سیاستمداران آمریکایی به ایران را می توان در سخنان سفیر پیشین ایالات متحده در کشورهای عراق، ترکیه و آلبانی ملاحظه کرد. آقای «جیمز جفری» در نشست کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا می گوید: «ایران همراه با هم پیمانانش به زودی به قدرتی برتر در منطقه تبدیل خواهد شد. آمریکا باید ایران را نخستین و مهمترین اولویت خود در منطقه قرار دهد.» معنای دقیق سخنان آقای جیمز و صدها سخن مشابه وی در این خصوص مبنی بر تبدیل ایران به قدرت برتر در منطقه راهبردی غرب آسیا (خاورمیانه)؛ با توجه به اصل نسبی بودن قدرت، یعنی پایان یافتن دوران جولان دهی و سلطه گری قدرت های غربی و از جمله آمریکا در منطقه است. و معنای دقیق تر این سخنان، یعنی یک شکست استراتژیک برای ایالات متحده که چاره ای جز پذیرش آن و خداحافظی با رهبری جهان ندارد. آمریکایی ها برای اینکه به دنبال انقلاب اسلامی، سلطه بر منطقه راهبردی غرب آسیا را به عنوان شرط لازم برای سلطه بر جهان از دست ندهند؛ به نقل از آقای ترامپ شش تریلیون دلار (معادل شش هزار میلیارد دلار)؛ خرج جنگ های این منطقه طی یک دهه گذشته کرده اند. اما بر خلاف تصورات پیشین آمریکایی ها مبنی بر رسیدن به سلطه کامل در این منطقه؛ اکنون در همه جای این منطقه دچار شکست های راهبردی شده و همه چیز را باخته اند. آمریکایی ها در برآوردهای راهبردی خود، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را عامل اصلی شکستهای خود ارزیابی می کنند.

شورای روابط خارجی آمریکا در گزارش تحلیلی خود، این واقعیت را چنین گزارش می دهد؛ «سپاه پاسداران در خط مقدم مقابله با آمریکا در منطقه قرار دارد و معتقد است که ایالات متحده قدرت بی رمق و از پا درآ مده ای در خاورمیانه است. آن ها پس از دستگیری ملوانان آمریکایی در خلیج فارس در ژانویه جشن گرفتند و دریادار علی فدوی به آمریکایی ها هشدار داد که سپاه از قدرت و توانایی لازم برای مقابله با آمریکایی ها برخوردار است.»

اندیشکده ها و مراکز مطالعاتی امریکایی طی سال های اخیر، صدها گزارش تحلیلی منتشر ساخته و در این گزارش ها غلبه ، آمریکا بر ایران و منطقه غرب آسیا را از میان برداشتن سپاه اعلام کرده اند. آمریکایی ها سپاه را عامل اصلی خارج ساختن خاورمیانه از چنگ ایالات متحده می دانند. بر همین اساس به دنبال انتقام گیری از سپاه و تضعیف آن از طریق اعمال تحریم ها هستند. وقتی آمریکایی ها قانونی تحت عنوان «قانون مقابله با اقدامات ثبات زدای ایران در منطقه»، وضع می کنند؛ منظورشان اقداماتی است که موقعیت و ثبات آمریکا و متحدینش همانند رژیم صهیونیستی را به خطر انداخته است. قانون تحریمی کاتسا، قدرت دفاعی و اقتدار نظامی جمهوری اسلامی و به ویژه سپاه را به عنوان عامل اصلی این اقتدار نشانه رفته است. در این قانون آمده است:«سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نه تنها نیروی قدس، مسئول اجرای برنامه فعالیت های بی ثبات سازنده،‌ پشتیبانی از اقدامات تروریسم و برنامه موشکی بالستیک ایران است.» سناتور «باب سندرز» از دمکراتهای مخالف برجام در سنای آمریکا و ارائه دهنده طرح تحریم کل سپاه می گوید: «آمریکا نباید مقابل اقدامات منطقه ای ایران ساکت بنشیند و به همین علت است که لایجه تشدید تحریم های موشکی و تحریم کل سپاه پاسداران در دستور کار قرار گرفته است.»

اکنون که قانون کاتسا در آستانه اجرایی شدن قرار دارد؛ سئوال این است که آیا آمریکا به اهداف خود با تروریسم معرفی کردن سپاه و تحریم آن و از جمله منزوی ساختن سپاه در ایران دست می یابد؟

به طور قاطع می توان گفت؛ آمریکایی ها نه تنها به آنچه از تضعیف سپاه می اندیشند دست نخواهند یافت؛ بلکه سپاه دهه آینده، به مراتب توانمندتر و بانفوذتر از سپاه کنونی، در ایران، منطقه و جهان خواهد بود. این یک روند تجربه شده است که جمهوری اسلامی با نردبان اشتباهات آمریکا بالا و بالاتر می رود. آمریکایی ها با برآوردهای غلط به دنبال معرفی سپاه به عنوان یک گروه تروریستی هستند و می خواهند سپاه را تحقیر و تضعیف کنند، اما با همین کار اشتباه آنان، سپاه بزرگتر، توانمندتر و محبوب تر خواهد شد. در روزهای اخیر و به دنبال موضع گیری سرلشکر جعفری در قبال قانون کاتسا مبنی بر هم سنگ شدن ارتش آمریکا با داعش در صورت معرفی سپاه به عنوان یک گروه تروریستی،  شاهد شکل گیری امواج حمایت ها از سپاه در داخل کشور بودیم. این حمایت ها که قطعا روزافزون خواهد بود، نشان می دهد که آمریکا دچار چه اشتباه بزرگ و راهبردی شده است. مواردی از این حمایت ها عبارت است از:

  1. دکتر حسن روحانی رئیس جمهور:« اگر آمریکا بخواهد خطای بعدی را مرتکب شود و علیه سپاه پاسداران اقدامی کند، این دیگر خطا اندر خطا است. سپاه پاسداران تنها یک واحد نظامی نیست، بلکه سپاه پاسداران در دل این مردم بوده و در همه روزهای خطر از منافع ملی ما دفاع کرده است. سپاه نه تنها محبوب ملت ایران، بلکه محبوب مردم عراق هم است چون بغداد را نجات داده؛ محبوب کردهای عراق هم هست چون اربیل را نجات داده؛ محبوب مردم دمشق و سوریه هم است چون دمشق را نجات داده؛ محبوب مردم لبنان هم است چون طرفدار حیثیت و استقلال لبنان بوده است؛ سپاه همیشه کمک مظلومان بوده و در برابر تروریست ها ایستاده است. آمریکایی ها به دلیل آنکه می خواستند داعش را 20 سال در این منطقه نگه دارند و از این ابزار استفاده کنند، حق دارند از سپاه عصبانی باشند، چرا که سپاه با برنامه ریزی و حمایت خودش از ملت عراق، سوریه و لبنان، داعش را ذلیل کرده است.»
  2. دکتر علی اکبر ولایتی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:« آمریکا باید بداند که سپاه پاسداران نماینده مردم ایران در جبهه مقاومت در برابر زیاده خواهی ها و توسعه طلبی های آمریکا و رژیم صهیونیستی خواهد ایستاد. سپاه استوانه مقاومت در ایران و منطقه است و بدون شک اگر، تدابیر سپاه نبود امروز داعش بر عراق و سوریه حکمرانی می کرد. آمریکا کوچک تر از آن است که بخواهد اقدامی بر علیه سپاه پاسداران انجام دهد چرا که تمام مردم ایران یکپارچه و متحدند و از تمامیت ارضی نظام جمهوری اسلامی ایران حمایت می کنند، لذا هر گونه مخالفت با سپاه پاسداران، به معنای مخالفت با مردم ایران است.»
  3. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در واکنش به تلاش آمریکا برای قرار دادن نام سپاه در لیست تروریسم: «این تحرکات دولت ایالات متحده هیچ نفعی برای آمریکا نخواهد داشت. همه دنیا اذعان دارند که برادران ما در سپاه بیشترین حمایت را از کشورهای همسایه در مقابل تروریسم داشته اند. هر گونه حرکت علیه این مردان غیور ما صرفا باعث روش تر شدن ماهیت آنهایی می شود که این حرکت ها را می کنند.»
  4. آذری جهرمی وزیر ارتباطات:« سپاه مورد حمایت مردم است. امیدوارم آنها این اشتباه را نکنند که نسبت به سپاه گستاخی از خود نشان دهند. مردم و دولت این گستاخی را بی پاسخ نمی گذارند.»
  5. محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت:« سپاه هم مدافع ملت و هم مهاجم به تروریست هاست، اگر آمریکا این اقدام را انجام دهد خودش را در صف تروریست ها قرار می دهد. ... ما همواره به وجود سپاه افتخار می کنیم و استمرار و قوت آن را قوت مردم می دانیم.»
  6. در بیانیه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و در راستای حمایت از مواضع سپاه مبنی بر هم سنگ دانستن ارتش امریکا با داعش و ضرورت انتقال پایگاه های آمریکا به خارج از برد موشک های ایران تا شعاع 2000 کیلومتری آمده است:« ... کمیسیون از هر اقدام متقابل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه نیروهای آمریکایی که طبق ماده 4 قانون مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا حامی گروه های تروریستی هستند ، حمایت می نماید و اعلام می کند، سپاه حق دارد همانگونه که با گروه های تروریستی برخورد می کند با آنها نیز برخورد نماید.»
  7. امیر حاتمی وزیر دفاع:« سپاه قدرتمندترین نهاد ضدتروریستی است و در خط مقدم مبارزه با تروریسم قرار دارد. ...ترامپ تصمیمی را اتخاذ نکند که برکناری او از قدرت به مطالبه ای جهانی و اقدامی ضروری برای پایان جنگ، خشونت و ناامنی قلمداد شود.»
  8. در بیانیه ارتش در حمایت از سپاه آمده: «ارتش و سپاه همواره در بحران های مختلف دوشادوش هم در حفظ هویت و اقتدار نظام جانفشانی کرده اند و هم دل و متحد، مدافع آرمان های والای نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و خواهند بود.»

موارد مذکور نمونه هایی از اظهار نظرهای روزهای گذشته در حمایت از سپاه بوده و این حمایت ها نشان می دهد در جمهوری اسلامی، همه احزاب، گروه ها و افراد با هر گرایش سیاسی، به نقش و موقعیت سپاه در دفاع از منافع ملی، تامین امنیت، حفظ استقلال و عزت ملی و مبارزه با تروریسم واقف هستند. حضور حماسی مردم در مراسم تشییع جنازه معجزه جاری انقلاب اسلامی یعنی شهید حججی در چهار شهر مشهد، تهران، اصفهان و نجف آباد،‌نشان داد که ملت و خصوصا جوانان، چگونه قدردان سپاه پاسداران و خصوصا مدافعان حرم وشهدای مظلوم این راه نورانی هستند.

بنابراین با این حمایت ها و پشتیبانی های ملت و دولت از سپاه، توطئه جدید آمریکایی ها علیه سپاه، فرجامی جز شکست و نتیجه عکس دادن ، ندارد.

منبع: فارس
نظرات بینندگان