کد خبر: ۱۱۵۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۱ - ۲۴ مهر ۱۳۹۶

برنج ایرانی نیامده؛ قیمتش قدکشید

افزایش قیمت برنج مشکلات فراوانی رابرای خانواده های ایرانی ایجاد کرده وبرخی برای فرار از این مشکالات به دنبال خرید برنجهای نامرغوب خارجی هستند که باید این مشکل توسط مسئولان مرتفع گردد.
به گزارش شیرازه، باشروع فصل برداشت برنج افزایش قیمت این محصول به ماه نمی کشد وبه صورت روزانه تغییرمیکند.دربرخی موارد به صورت ساعتی می باشد . دراین راستا با قدکشیدن برنج ایرانی دربازار کمر سرپرست خانوارهای ایرانی خم می شود .

 با اغاز فصل برداشت ودر ماه مهر قیمت این محصول مهم سیر صعودی پیدامی کند، اما عده‌ای معتقدند گران شدن برنج، این‌بار تقصیر کشاورز، کارخانه‌دار و حتی تاجران و دلالان برنج نیست، بلکه بهتر بود دستگاه‌های نظارتی  هماهنگ‌تر عمل می‌کردند تا کار به جایی نرسد که برنج ایرانی در بازار قیمت آن تا چنین قد و قواره‌ای پیش رود.

گرانی برنج هیچ‌گاه به اندازه امسال نبوده است؛ زیرا رسیدن این محصول به رقم 12 هزار تومان در بازار کار را سخت کرده و ممکن است بازگشت دوباره آن به حالت تعادل اندکی مشکل باشد.مشکل دیگر برنج گران‌قیمت در بازار عدم تطابق آنچه که در داخل کیسه است با نوع بسته‌بندی است، زیرا به‌طور قطع میزان خرده برنج آن بیش از سه درصد بوده و اختلاف ناخالصی‌های فراوانی در آن وجود دارد که در این زمان باید جای دستگاه‌ها و سازمان‌های نظارتی در عرصه پررنگ‌تر می‌بود.آنچه نگرانی‌ برای محصول برنج را به دنبال دارد، این است که قیمت‌ها به‌سختی به عقب برمی‌گردد

نبود برنج کافی در بازار از یکسو و نیز افزایش رغبت مصرف کنندگان به استفاده از برنج داخلی از سوی دیگر، زمینه ساز رشد قیمت برنج در بازار شده به گونه ای که در زمان حاضر، نوع مرغوب برنج، افزون بر 12000 ریال به فروش می رسد.

یکی از خریداران برنج ایرانی در بازار در گفت و گو با  خبرنگارمابا اشاره به خرید برنج به قیمت یازده هزار تومان بیان داشت: معتقدم که دلالان، از وضعیت این بازار ، بیشتر منتفع می شوند چرا که کشاورزان برنجکار در همان زمان برداشت محصول، بخش اعظمی از تولید خود را پیش فروش می کنند و تنها عده معدودی هستند که برنج دارند. یکی از فروشندگان برنج در بازار شهرستان نیز به خبرنگار ما گفت: این زمان از سال تا هنگام بهره برداری، برنج کمیاب است و باید انتظار داشته باشیم کمی قیمت آن افزایش یابد چراکه تقاضا برای خرید، بیشتر می شود.

 وی افزود: افزایش کنونی قیمت برنج، نه دست کشاورز است و نه هیچکس دیگر، چون کمبود برنج این شرایط را ایجاد کرده است.آنطور که روز های گذشته دربازار مشهود بود برنج ایرانی درجه یک که هر کیلوگرم آن در فروش کیسه‌ای حداکثر ۹۰۰۰ تومان است، در مغازه‌های خرده‌فروشی و سوپرمارکت‌ها تا کیلویی ۱۵ هزار تومان هم فروخته می‌شود؛ یعنی افزایش بیش از ۶۰ درصدی!

 
برنج‌های ایرانی و خارجی که در بازار و مغازه‌های سطح شهر تنوع زیادی دارند، بر اساس کیفیت و برندشان به قیمت‌های مختلفی عرضه می‌شوند. برنج‌های ایرانی که به گفته فروشندگان در مقایسه با برنج‌های خارجی مصرف و تقاضای بیشتری دارند از کیفیت بهتری هم برخوردار هستند اما در عین حال فروشندگان برنج می‌گویند که برنج‌های خارجی هم مشتریان خاص خود را دارد و به دلیل قیمت‌های پایین‌ترشان، بیشتر از سوی اقشار کم‌درآمد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  هر چند هنوز به درستی مشخص نیست که چرا قیمت برنج ایرانی به یک‌باره افزایش بی‌سابقه‌ای داشته است، اما آنچه مشخص است سودی است که وارد‌کنندگان و قاچاقچیان از این گرانی می‌برند. پیش‌بینی می‌شود در صورت تداوم گرانی برنج قاچاق آن افزایش یابد.

حال سئوالی که مطرح می شود این است که تکلیف خانواده های متوسط وضعیف جامعه چیست .خانواده ای که دویا سه فرزند دارد وباید برای مقداری برنج مبالغی بالارا هزینه کنند ودر این وضعیت بیکاری برخی از سرپرست های خانوار افزایش قیمت برنج مشکلات فراوانی رابرای خانواده های ایرانی ایجاد می کند. برخی برای فرار از این مشکالات به دنبال خرید برنجهای نامرغوب خارجی هستند که باید این مشکل توسط مسئولان باید مرتفع گردد .



منبع: مارگون
نظرات بینندگان