کد خبر: ۱۱۵۲۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۴ - ۲۵ مهر ۱۳۹۶

پرداخت تسهیلات بازسازی ویرانه‌های سیل‌زده فارس در ایستگاه وعده‌ها

بعد از گذشت بیش از ۸ ماه از وقوع سیل در استان فارس هنوز از پرداخت خسارت ناشی وقوع سیل که به تصویب هیئت وزیران رسیده خبری نشده است.
به گزارش شیرازه، استان فارس در اواخر سال 95 و اوایل فرودین 96 شاهد بارندگی و جاری شدن سیل و خسارت به زیرساخت‌ها و منازل بعضی از شهرستان‌ها بود. شهرستان داراب از جمله مناطقی بود که در این بارش‌ها متحمل خساراتی به زیرساخت‌ها و منازل مردم شد.

عبدالرضا قاسم‌پور، فرماندار داراب خسارت ناشی از سیل در این شهرستان را 240 میلیارد تومان برآورد کرده و گفته بود: این میزان خسارت به منازل روستایی و شهری، تاسیسات زیربنایی و راه‌ها بوده و در مجموع 2500 واحد منزل شهری و روستایی در شهرستان داراب تخریب یا آسیب دیده است.
قاسم‌پور با بیان اینکه بیشترین آسیب سیل در مناطق روستایی و بافت‌های فرسوده شهری بوده و محلات جنوبی شهر داراب و جنت‌شهر در این بارش‌ها آسیب جدی دیده است، گفته بود: برای بازسازی منازل مناطق روستایی 25 میلیون تومان و منازل مناطق شهری 36 میلیون تومان وام در نظر گرفته شده که از این میزان 5 میلیون وام در مناطق روستایی و 6 میلیون وام در مناطق شهری بلاعوض خواهد بود.5 ماه بعد از وقوع سیل فرماندار داراب از تصویب 7 میلیارد تومان اعتبار بابت بازسازی تاسیسات زیربنایی خسارت دیده از سیل در این شهرستان خبر داده بود، اعتباری که با 240 میلیارد تومان براورد خسارت در اسفندماه سخن از آن به میان آمده بود فاصله زیادی دارد.

 قاسم‌پور گفته بود: این 7 میلیارد تومان اعتبارات ماده 10 و 12 جهت بازسازی تاسیسات زیربنایی خسارت دیده از سیل سال 95 است که از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شده و جهت تنظیم و مبادله موافق‌‌نامه به برنامه و بودجه استان منعکس شده است تا پس از تخصیص نسبت به شروع عملیات اجرایی اقدام شود.

پرداخت خسارت سیل در ایستگاه وعده‌ها

سخنان فرماندار داراب هر چند نویدبخش بازسازی تاسیسات زیربنایی بود اما خبر خوشحال‌کننده برای کسانی که در این سیل خانه‌هایشان آسیب دیده یا تخریب شده است نیست، حال انتظار خسارت دیدگان از سیل بهمن سال گذشته به 8 ماه رسیده و اعطای وام بازسازی منازل خسارت دیده از سیل در ایستگاه وعده‌ها مانده است.یکی از افرادی که خانه‌اش در سیل پارسال تخریب شده است در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: قرار بود وام 36 تومانی که 6 میلیون آن بلاعوض و 30 میلیون تومان دیگر با سود 4 درصد باشد به ما بدهند اما خبری از این وام نشد و وقتی پیگیری کردیم گفتند چنین وامی در کار نیست و برای بازسازی منازل باید از بنیاد مسکن وام دریافت کنید که از همان وام هم هنوز خبری نشده است.

عدم‌تخصیص خسارت سیل در استان فارس

حسن فیاض‌پور، مدیرکل بحران استانداری فارس در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه تعیین میزان خسارت سیل و اعتباراتی که باید پرداخت شود در 6 خردادماه امسال تصویب شده اما هنوز تخصیص پیدا نکرده است، می‌گوید: براساس مستندات این مصوبه 940 میلیارد ریال اعتبارات تملک دارایی، 61 میلیارد ریال اعتبارات هزینه‌ای، 604 میلیارد ریال اعتبارات کمک بلاعوض و 2405 میلیارد ریال هم تسهیلات برای بازسازی تاسیسات زیربنایی و اماکن شهری و روستایی مصوب شد.

پرداخت 12 هزار فقره تسهیلات بازسازی منازل در گرو تخصیص اعتبار

چند روز پیش مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس در بازدید از روستاهای شهرستان داراب گفته است: 12 هزار فقره تسهیلات برای بهسازی و بازسازی واحدهای آسیب دیده از سیل در فارس پرداخت می‌شود که در این زمینه اعطای تسهیلات 25 میلیون تومانی در روستاها و 30 میلیون تومانی در شهرها ابلاغ شده اما هنوز اعتباری برای این کار اختصاص نیافته است.

عطا الله زمانی با بیان اینکه این تسهیلات با نرخ 5 درصد به 15 شهرستان استان فارس که در سیل سال گذشته آسیب دیده‌اند اعطا خواهد شد، افزوده است: در سیل سال گذشته 7 هزار مسکن روستایی آسیب کلی دیده و 5 هزار مسکن هم خسارت دیده‌اند و نیاز به تعمیرات دارند.

عدم پرداخت خسارت ناشی از سیل صدای نماینده مردم داراب و زرین‌دشت را درآورد و وی در تذکر کتبی به رئیس جمهور گفته است: چرا با گذشت بیش از 8 ماه از وقوع سیل سال 95 هنوز خسارات ناشی از آن که به تصویب هیئت دولت رسیده است پرداخت نمی‌شود؟ این موضوع موجب نارضایتی شدید مردم شده است.
منبع:تسنیم
نظرات بینندگان