کد خبر: ۱۱۵۲۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۲۵ مهر ۱۳۹۶

آقای جهانگیری چه کسی بیخود گفته است نوبخت یا ترامپ؟

پس از این همه مدت که سخنگوی دولت از آزاد شدن 100 میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران توسط برجام سخن گفته بود حالا معاون اول دولت آزادسازی این رقم را به شدت تکذیب کرده است.
به گزارش شیرازه، تناقضات در سخنان مسئولان دولتی و تیم هسته‌ای کشورمان در مورد اجرای برجام و دستاوردهای آن زیاد از حد است. این موارد تا به جایی پیش رفته است که مسئولان دولتی حرف و وعده‌ای درباره برجام داده‌اند که خود بعدها آن را تکذیب کرده و آنرا ادعای واهی خوانده‌اند.

به عنوان نمونه بعد از اجرای برجام، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی هسته‌ای کشورمان رقم قابل توجهی از میزان دارایی های آزاد شده ایران اعلام کرد که براساس آن، چیزی حدود 100 میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌شده ایران آزاد شده است و می‌توانیم از آن استفاده کنیم.[1]

همچنین محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در گفتگوی اختصاصی با شبکه "العالم" در بهمن ماه سال 94 دارایی‌های آزاد شده ایران را افزون بر ۱۰۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: «این دارایی‌ها به طور کلی آزاد شده است و ما می‎توانیم از آن استفاده کنیم.[2]»

این درحالی است که اخیرا بعد از صحبت‌های ترامپ درباره برجام و واگذاری آن به کنگره آمریکا، اسحاق جهانگیری معاون اول دولت یازدهم و دوازدهم بیان داشت:

    «ترامپ ادعا می‌کند که بیش از 100 میلیارد دلار از اموال ایران را در برجام آزاد کرده اند، اولاً بی خود می‌گفت ثانیاً اگر 100 میلیارد بود شتاب توسعه ما این نبود، ثالثاً اگر هم بوده، این حق ما بوده است که منت می‌گذارند پول شما را آزاد کردیم.»[3]

با این شرایط بایستی از دولت و شخص معاون اول پرسید که رقم واقعی آزادشده برجام چقدر است؟ اینکه یکی از مسئولان 100 میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده را با برجام آزاد شده عنوان می‌کند و فرد دیگر آن را بعد از این همه مدت تکذیب چه معنایی دارد؟

از سوی دیگر دولت وعده‌ داده و همچنین در اوائل اجرای برجام از آزاد شدن این مبلغ سخن گفته است حالا این همه مدت از اجرای آن می‌گذرد باید گفت وعده‌های برجامی که دولت تدبیر و امید به مردم داده‌ است و امید واهی به آنها داده چرا محقق نشد و تکلیف چنین پول‌هایی با اینهمه تناقضات در اعلام از سوی دولتی‌ها چه می‌شود؟ به نظر می‌رسد حتی می‌توان در این خصوص تحقیق و تفحصی صورت بگیرد تا برای مردم رقم واقعی پول‌های آزاد شده برجام و همچنین موارد خرج و هزینه آن شفاف‌سازی شود.

[1] https://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/12/13/1344222

[2] http://www.nasimonline.ir/Content/Detail/2007789

[3] https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/07/22/1545741

منبع: مشرق
نظرات بینندگان