کد خبر: ۱۱۵۳۰۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۲۷ مهر ۱۳۹۶
در همایش ملی بحران آب مطرح شد:

بحران آب سبب افزایش آسیب های اجتماعی شده است/خشکسالی عرصه را بر فارس تنگ کرده/ مراکز علمی برای حل مشکل کم آبی چاره اندیشی کنند

رئیس کل دادگستری استان فارس با اعلام اینکه تاکنون 6 هزار حلقه چاه در استان پر شده است، گفت: 16 هزار و 800 حلقه چاه غیرمجاز در استان وجود دارد و هر روزه شاهد توسعه برداشت های بی رویه و غیر مجاز از منابع زیرزمینی هستیم.
بحران آب سبب افزایش آسیب های اجتماعی شده است/خشکسالی عرصه را بر فارس تنگ کرده/ مراکز علمی برای حل مشکل کم آبی چاره اندیشی کنندبه گزارش شیرازه، رئیس دادگستری استان فارس چهارشنبه (26 مهر) در همایش ملی بحران آب، جرایم و آسیب ها از علت شناسی تا پیشگیری با اظهار اینکه حیات آدمی و همه موجوات زنده به آب بستگی دارد، گفت: یکی از چالش های بشری آب و بحران آب است.

علی القاصی مهر با اعلام اینکه اکنون آب 70 منطقه در جهان به دلیل کمبود به عنوان کانون های بحران معرفی و شناخته شده اند، بیان کرد: شاهد کاهش 70 میلیارد مترمکعب حجم بارش در کشور هستیم که این موضوع آثار بسیار مخربی را در حجم رودخانه ها و در واقع مسائل زیستی به وجود آورده است.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس با اشاره به اینکه بیشترین سهم مصرف آب در کشور در حوزه کشاورزی است، اظهار داشت: 60 درصد از کل آبی که در بخش کشاورزی استعمال شده است در بخش تولید قرار نمی گیرد.

وی با تاکید بر اهمیت تجدید نظر در سیاست های مربوط به مدیریت منابع آب در حوزه کشاورزی، تصریح کرد: این موضوع از اولویت های اصلی است که باید مورد توجه متولیان امر قرار بگیرد.

رئیس دادگستری استان فارس از تشدید افت سطح آب و کسری مخزن آبخوان ها خبر داد و گفت: این موضوع عمدتا مربوط به 90 درصد از مناطق ممنوعه کشور است و این آبخوان ها سالانه با میانگین اصلی حجم مخازن مواجه هستند.

القاصی مهر بیان کرد: طبق مطالعات صورت گرفته شوری آب مناطق در طی سالهای اخیر به دو برابر افزایش پیدا کرده است.

وی به نامناسب بودن وضعیت کیفی آبخوان های زیرزمینی خیلی از دشت های کشور مثل بخشی از فارس، قم، ساوه، رفسنجان، سیرجان و آذربایجان شرقی اشاره و تصریح کرد: اگر وضع برداشت بی رویه ازسفره های زیرزمینی به همین منوال ادامه پیدا کند آینده بسیار وحشتناکی را در این مناطق خواهیم داشت.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس به بیان وضعیت وخیم استان های مهمی مثل فارس، تهران، اصفهان، مشهد، البرز و همدان پرداخت و گفت: باید نقش آب در زندگی انسان از جنبه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی و حتی در تداوم حیات همه موجودات زنده به عنوان یک امر ضروری مورد توجه ویژه قرار بگیرد در غیر این صورت با خسارت جبران ناپذیر مواجه خواهیم شد.

حاشیه نشینی، ارمغان بحران بی آبی در استان فارس/ 16هزار و 800 حلقه چاه غیرمجاز در استان وجود دارد
القاصی با اشاره به کم توجهی و بی توجهی برخی از مسئولان مربوطه و افراد موظف در راستای اجرای نکات لازم در جهت پیشگیری از مبتلا شدن کشورمان به بحران آب و جرایم مرتبط، تصریح کرد: در حال حاضر شاهد خشک شدن خیلی از چشمه ها، قنات، چاه ها و تالاب ها هستیم و می بینیم که خیلی از باغات و مزارع خشک شده و صاحبانشان رهایشان کرده اند.

وی بیان کرد: 296 هزار کیلومتر از شبکه آب و فاضلاب که آبهای زیر زمینی در آن جریان دارند امروزه بلااستفاده شده اند و مشکلات بزرگی چون نشست زمین، از بین رفتن مخازن طبیعی آب های زیرزمینی، افزایش کف شکنی ها، جابجایی چاه ها، پایین آمدن سطح کیفی آب های زیرزمینی به خصوص جریان آب های شور به سمت آب های شیرین و همین طور مهاجرت مردم و مسئله حاشیه نشینی که امروزه با آن مواجه هستیم بخش عمده ای ناشی از بحران آب و ایجاد جرم هستند.

رئیس کل دادگستری استان فارس با اعلام اینکه خیلی از پرونده هایی که در سیستم قضایی ما تشکیل می شود نشات گرفته از بخش آب و مهاجرت روستاییان است، تاکید کرد: یکی از دغدغه های دولت تامین آب و مسائل بهداشتی برای حاشیه نشینان است که این موضوع امنیت سیاسی و حتی قضائی کشور را به خطر می اندازد.

القاصی از رتبه نخست استان فارس در بحث فرونشست زمین در سطح کشور خبر داد و اظهار داشت: فرونشست 54 سانتی متری زمین در فارس نتیجه حفر چاه های غیر مجاز بوده است.

وی با اعلام اینکه تاکنون 6 هزار حلقه چاه در استان پر شده است، گفت: 16 هزار و 800 حلقه چاه غیرمجاز در استان وجود دارد و هر روزه شاهد توسعه برداشت های بی رویه و غیر مجاز از منابع زیرزمینی هستیم.

مراکز علمی برای حل مشکل کم آبی چاره اندیشی کنند
استاندار فارس با بیان اینکه روز به روز خشکسالی عرصه را بر استان تنگ تر می کند، اظهار داشت: یک دهه خشکسالی گریبان گیر ما در کشور و استان شده است.

اسماعیل تبادار اظهار داشت: 77 درصد مصرف آب استان از محل آب های زیرزمینی است و این در حالی است که این آمار در کشور 55 درصد است؛ ما در استفاده از آب های زیرزمینی 33 درصد بیش از آمار کشور هستیم!

وی با اشاره به اینکه در استان فارس چاه های غیرمجاز بسیاری وجود دارد، تصریح کرد: متاسفانه بهره برداری ما از چاه های مجاز نیز بیش از حد معقول است.

استاندار فارس خطاب به اساتید دانشگاه ها گفت: برای گذر از بحران کم آبی و حل این مشکل امیدم بعد از خدا به دانشگاه های استان و کشور است تا بتوانید به صورت دقیق و علمی با راهکارهای عملی نقشه راه دقیقی را نشان بدهید.

تبادار برگزاری کارگاه های آموزشی را تلنگر جدی برای مسئولان عنوان و بیان کرد: نتیجه این بحث و بررسی ها راهبردی برای همه ما جهت کنترل، مدیریت و رفع بحران بی آبی است.

وی افزود: لازم است تذکر بحران جدی کم آبی به صورت ملموس در زندگی عموم مردم جاری و ساری باشد و همواره این زنگ خطر در گوش همه باشد.

استاندار فارس بختگان خشک شده و پریشانی مفرط پریشان را مورد اشاره قرار داد و گفت: ما مسئولان متاسفانه در راستای حل این معضل بزرگ شعار می دهیم اما این موضوع مهم را در حداقل ها قرار می دهیم.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
شهروند
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶
0
مراكز علمي چاره انديشي كنند يا مسئولين نظام؟كداميك؟
ادب
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶
0
تا حالا مسئولان تصمیم گیر هر جور خواستن سفره های آبی رو خالی و به دوستان خویش بخشیدن.
حالا که فهمیدن خالی شده و پول توش نی، مراکز علمی تصمیم گیری کنن