کد خبر: ۱۱۵۳۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۲۷ مهر ۱۳۹۶
بسته خبری«ایستگاه»؛

سنگ قبرها با نماد‌های ایرانی طراحی می‌شوند/ اسفراین؛ جولانگاه مقدونیان / "کلاغ‌های رفتگر" دست به کار می‌شوند/ کشف یک رد پای مهم در ایران

هرکدام از مواد غذایی دارای طبع و مزاج خاص خود است و در هر فصل از جمله پاییز باید میوه‌های همان فصل را مصرف کرد تا از بیماری‌ها پیشگیری شود.
سنگ قبرها با نماد‌های ایرانی طراحی می‌شوند /  اسفراین؛ جولانگاه مقدونیان /  به گزارش شیرازه، در میان رویدادهای مختلف روزانه، خبرهای فرهنگی و اجتماعی نسبت به اخبار اقتصادی و سیاسی کمتر مورد توجه قرار می گیرد. خبرهایی که بعضا می‌تواند عدم آگاهی از آنها آینده مطلوب و یا نامطلوبی برای شما رقم بزند فرهنگ به عنوان عاملی که به زندگی انسان معنا و جهت می دهد شناخته می شود و مسائل اجتماعی نیز مجموعه ای از تلخی و شیرینی های واقعی جامعه پیرامونی ما است. شیرازه در نظر دارد با رصد رویدادهای فرهنگی-اجتماعی بسته خبری هفتگی با عنوان«ایستگاه» منتشر نماید.

فرهنگی

اسفراین؛ جولانگاه مقدونیان
محمد حسن خان اعتماد السلطنه به نقل از برخی منابع، اسفراین  را چمن کالپوش دانسته است. چمن کالپوش بر اساس آنچه در اعتقادات اهالی منطقه مشهود است، آخرین منزلگاه داریوش سوم است. بنابراین باید دشت اسفراین را جولانگاه مقدونیان دانست. این دشت خوش آب و هوا از دستبرد و سم ستوران یونانی در امان نبوده و قباد پادشاه ساسانی نام اسفراین را به علت داشتن آب و هوای خوب «مهرجان» گذاشته‌ است. گفتنی است؛ ابوعبدلله حمد بن احمد مقدسی در خصوص اسفراین می‌نویسد: اسفراین روستایی بزرگ و مرکز انگور خوب و کشتزار است، جاده گرگان آن را به دو نیمه می‌کند. شهر آن به همین نام است. آباد و گرانقدر است، از نهری که از کوه می‌آید می‌آشامند در شهر‌های این روستا مهم‌تر از آن نیست. مردم آن اهل حدیث‌اند. بنا بر ای شهر اسفراین امروزی در شمال غربی استان خراسان شمالی قرار گرفته است. این شهر دربرگیرنده بیش از ۲۵ بقعه از بزرگان و امامزادگان است. شهر فعلی اسفراین از ۱۹ محله تشکیل شده و زیستگاه حیواناتی، چون آهو، گرگ، گورکن، خرگوش، روباه، گراز، پلنگ، کفتار و بز کوهی است. منطقه حفاظت‌شده ساری گل در شمال شرقی اسفراین قرار گرفته است.


زمانی که «فرشتگان» از امام حسین(ع) اذن میدان خواستند
همزمان با حرکت امام حسین(ع) از مدینه به سوی مکه و نیز از آنجا به سوی کوفه و کربلا نه تنها عده‌ای از اصحاب حضرت اعلام آمادگی کردند بلکه گروه‌های زیادی از ملائک و «جنیان» نیز به این دعوت لبیک گفتند. زیرا امام حسین(ع) مانند سایر ائمه(ع) نه تنها امام بر مردم است بلکه امام بر تمام موجودات عوالم هستی نیز است و هر موجود ذی‌شعوری وظیفه دارد در قبال این انوار مقدس رفتار مناسب با شأن و جایگاهشان انجام دهد.

نمونه این نصرت‌ها و یاری الهی را در آیاتی از قرآن در ماجرای غزوات پیامبر(ص) شاهد هستیم آنجا که خداوند می‌فرماید: «لَقَدْ نَصَرَکُمُ اللَّهُ فی‏ مَواطِنَ کَثیرَةٍ وَ یَوْمَ حُنَیْنٍ‏ إِذْ أَعْجَبَتْکُمْ کَثْرَتُکُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنْکُمْ شَیْئاً وَ ضاقَتْ عَلَیْکُمُ الْأَرْضُ بِما رَحُبَتْ ثُمَّ وَلَّیْتُمْ مُدْبِرینَ؛ ثُمَّ أَنْزَلَ اللَّهُ سَکینَتَهُ عَلى‏ رَسُولِهِ وَ عَلَى الْمُؤْمِنینَ وَ أَنْزَلَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْها وَ عَذَّبَ الَّذینَ کَفَرُوا وَ ذلِکَ جَزاءُ الْکافِرین» ؛ ترجمه: قطعاً خداوند شما را در مواضع بسیارى یارىکرده است، و [نیز] در روز «حُنَین»؛ آن هنگام که شمارِ زیادتان شما را به شگفت آورده بود، ولى به هیچ وجه از شما دفع [خطر] نکرد، و زمین با همه فراخى بر شما تنگ شد، سپس در حالى که پشت [به دشمن‏] کرده بودید برگشتید؛ آنگاه خدا آرامش خود را بر فرستاده خود و بر مؤمنان فرود آورد، و سپاهیانى فرو فرستاد که آنها را نمى‌‏دیدید، و کسانى را که کفر ورزیدند عذاب کرد، و سزاى کافران همین بود.» (25 و 26 توبه)

همچنین شیخ مفید در کتاب مولد النّبی و مولد الاوصیاء با سند خود از امام جعفر صادق علیه‌السلام نقل می‌کند که فرمود: هنگامى که حسین علیه‌السلام شبانه از مدینه به مکه حرکت کرد، گروه‌‏هاىی از فرشتگان باصف‌هاى آراسته و پشت سر هم، اسلحه به دست و هر یک سوار بر اسبى از اسب‌هاى بهشتى خدمت حضرت رسیدند و سلام دادند و عرض کردند:
اى آنکه پس از جدّ و پدر و برادر، حجت خداوند بر خلق تو هستى، همانا خداوند عزوجل جدّ تو (رسول‌الله(ص)) را در جاهاى بسیارى به وسیله ما کمک و یارى کرده (اشاره به آیات سوره توبه) و اکنون نیز ما را به یارى تو فرستاده است، حضرت‏ فرمود: «وعده‌‏گاه من و شما در گودال و بقعه‌‏اى که آنجا شهید خواهم شد که همان کربلا است؛ چون به آنجا رسیدم نزد من بیایید». عرض کردند: خداوند، ما را مأمور فرموده است که گوش به فرمان و فرمانبردار شما باشیم و اگر از دشمنى بیمناک هستى ما به همراه تو باشیم، فرمود: «تا به بُقعه خویش(کربلا) برسم، راهى ندارند که آسیبى به من برسانند.

طوطی و بازرگان به قلم راشین خیریه منتشر شد
داستان طوطی و بازرگان در قالب کتابی با عنوان «دو طوطی» با بازآفرینی و تصویرگری راشین خیریه منتشر شد. این کتاب روایتی تصویری از داستان ماندگارمثنوی معنوی است که راشین خیریه با قلم خود به بیان آن پرداخته است. این تصویرگر با ساده‌نویسی این داستان و تصویرگری خلاقانه‌ خود تلاش کرده است مفاهیم آزادی،‌ دوستی و عشق را به مخاطبان گروه سنی «ج» (10 تا 12 سال) معرفی کند. این کتاب که در قطع بیاضی با شمارگان 5هزار نسخه منتشر شده است، 7هزار تومان قیمت دارد.

 سنگ قبرها با نماد‌های ایرانی طراحی می‌شوند
سنگ‌نگاره‌هاقدیمی‌ترین و کهن‌ترین آثار تاریخی بشر هستند. این سنگ نگاره‌ها به اندازه‌ای اهمیت دارند که اگرچه در گذشته غاری با عنوان غار لاسکو در فرانسه کشف شده، اما مسئولان حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی این کشور تصمیم گرفتند برای جلوگیری از تخریب انسانی سنگ‌نگاره‌های موجود در این غار، این مکان را در فاصله 200 متری شبیه‌سازی کنند و این کار را انجام داده‌اند. در ایران قدیمی‌ترین سنگ‌نگاره‌های جهان را داریم و بز کوهی نمادی است که در 90 درصد سنگ‌نگاره‌های کشف شده، دیده می‌شود و رد پای آن درشاهنامه نیز مشهود است. همچنین همای سعادت نماد دیگری است که در سنگ نوشته‌های حک شده دیده می‌شود.
حال یک هنرمند این دو نماد را بر روی سنگ مزار مادرش آورده زیرا استفاده این دو نماد در کنار هم، به معنای «از سعادت من نگهداری نما یا عاقبت بخیری» است. در واقع نوع طراحی این سنگ مزار بیانگر اتصال هنر‌های اسلامی و ایرانی به یکدیگر است. گفتنی است، با تبلیغ مناسب سنگ‌مزار‌هایی که بر مبنای نماد‌های ایرانی طراحی شده‌اند، می‌توانیم ذائقه افرادی را که در عرصه تولید سنگ مزار فعالیت می‌کنند، تغییر دهیم. این سنگ مزار‌ها گویای تاریخ کشورمان خواهند بود

اجتماعی

"کلاغ‌های رفتگر" دست به کار می‌شوند
ایده کلاغ‌های رفتگر زمانی به ذهن «روبن وندر ولاتون» و «باب اسپیک» خطور کرد که در پارک آمستردام قدم می‌زدند و متوجه ته سیگارهای شدند که بر روی زمین و چمن‌ها افتاده بود. بر اساس گزارش اسپوتنیک، آنها برای حل این مشکل ایده‌ای به ذهنشان رسید و در ابتدا قصد داشتند رباتی برای جمع‌کردن این ته سیگارها بسازند. اما ساختن این ربات بسیار سخت و دشوار بود و به همین دلیل آنها به دنبال ایده دیگری بودند که با دیدن پرنده‌های داخل پارک به این فکر افتادند که آیا می‌توان به پرنده‌ها آموزش داد که این ته سیگارها را جمع کنند. کلاغ‌ها یکی از باهوش‌ترین پرندگان هستند و در رده هوشی در حد شامپانزه‌ها قرار دارند؛ کلاغ ها می‌توانند یاد بگیرند و آموزش دهند و حتی از ابزارها استفاده کنند. حال دانشمندان دستگاهی ساختند که به کلاغ ها یاد می‌دهد ته سیگارها را جمع کنند و در قبال تحویل آن یک عدد بادام زمینی جایزه بگیرند. در واقع کلاغ‌های آموزش‌دیده نقش رفتگران را در یکی از پارک‌های شهر آمستردام بازی می‌کنند.

بررسی خواص میوه‌های فصل پاییز
هرکدام از مواد غذایی دارای طبع و مزاج خاص خود است و در هر فصل باید میوه‌های همان فصل را مصرف کرد تا از بیماری‌ها پیشگیری شود.

بالنگ؛ دارای دو نوع است که نوع کوچک آن را ترنج و نوع بزرگ آن را بالنگ می‌گویند. طبیعت پوست زرد آن، گرم و خشک است و شحم آن یعنی گوشت آن که زیر پوست زردش است و شیرین‌مزه و سرد و تر می‌باشد ولی سردی آن زیادتر از تری آن است و مغز ترش آن سرد و خشک است. همچنین بالنگ ترش، ملطف و صاف‌کننده روح طبیعی و خون از صفرا و مسکن قی (استفراغ) صفراوی است. بالنگ ترش برای خفقان قلب، تقویت کبد، معده و تسکین حرارت احشا مفید است.

لیموترش؛ لیموترش  سرد و خشک، ملطف و از بین برنده خلط‌های غلیظ و لزج، و برای سردرد، سرگیجه و ورم‌های حلق مفید است. همچنین برای خفقان ناشی از سودا، جوشش خون، التهاب معده و قی صفراوی مفید است. البته لازم به ذکر است، برای سرد‌مزاجان، اعصاب و سرفه زیان‌آور است و مصلح آن شکر و عسل است. طبیعت لیموی شیرین، سرد و تر است و از نظر منافع، بسیار ضعیف‌تر از لیموترش است اما مضر اعصاب نیست.

نارنگی؛ دارای طبیعت سرد و تر، مفرّح قلب از بین برنده خفقان قلب است. همچنین گُر‌گرفتی کبد و معده را کاهش داده و موجب تسکین تیزی خون و صفرا می‌شود و تشنگی را نیز کم می‌کند.

نارنج؛  ترش و دارای طبع سرد و خشک است. نارنج ترش لزوجتی دارد که برای نزله‌های سینه و سرفه‌های گرم مفید است مخصوصاً اگر با پوست از وسط دو نیم کرده و پس از درآورن تخم‌های آن مقداری نبات کوبیده بر آن پاشیده شود و تا حدّ جوش حرارت داده شود، سپس میل شود.

کشف یک رد پای مهم در ایران
مهمترین دستاورد کار تحقیقاتی در غار اَزوئه (سَروَنجُق) استان کرمانشاه، کشف دست‌افزارهای سنگی موسوم به موستری زاگرس به‌صورت درجا در لایه‌های زیرین این محوطه است که برای نخستین بار در منطقه اسلام‌آباد کشف شده و حاکی از گسترش انسان‌های منقرض‌شده نئاندرتال تا دشت اسلام‌آباد است. انجام کاوش در اشکفت اَزوئه در راستای طرح بلندمدت بازسازی زندگی جوامع پیش از تاریخ در یکی از کلیدی‌ترین مناطق فلات ایران انجام می‌شود. در پژوهش‌های باستان‌شناسی پارینه‌سنگی استان کرمانشاه حداقل 265 غار و پناهگاه صخره‌ای در محدوده 6 شهرستان غربی استان کرمانشاه شناسایی شده که در این میان 100 مکان مربوط به شهرستان اسلام‌آباد است. غار اَزوئه در دوران پارینه‌سنگی نوین و میانی به‌عنوان ایستگاه موقتی شکار مورد استفاده انسان قرار گرفته است. همچنین کشف دست‌افزارهای سنگی موسوم به موستری زاگرس، از گسترش انسان‌های منقرض‌شده نئاندرتال تا غرب ایران حکایت می‌کند.

مصرف «سیب رنده‌شده با دارچین» ‌مقاومت بدن را افزایش می‌دهد
پرهیز از فعالیت شدید و خستگی، کم‌کردن آمیزش جنسی، پرهیز از غم و غصه، گفتگو با دوستان و اقوام، مصرف سیب رنده‌شده با دارچین ‌باعث افزایش مقاومت بدن و محافظت از ابتلا به بیماری می‌شود.‌ همچنین مصرف آشی که شامل جو، کمی برنج، سبزی جعفری، سبزی گشنیز، برگ اسفناج و برگ چغندر با روغن زیتون و نمک و کمی زردچوبه باشد, در پاکسازی بدن از مواد زائد کمک‌کننده است. گفتنی است، کم کردن مقدار غذا به افزایش مقاومت بدن و پیشگیری از آنفلوآنزا کمک می‌کند چرا که مانع تجمع سموم در بدن می‌شود. استفاده از موادی مانند روغن گاو، اضافه کردن کمی دارچین به چای، مصرف نخودآب بدون گوشت، سیب رنده‌ شده با کمی دارچین به دفع مواد نامطلوب از بدن کمک می‌کنند که در طب ایرانی تحت عنوان تریاقات و پادزهرها شناخته می‌شوند.
نظرات بینندگان