کد خبر: ۱۱۵۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۶:۲۸ - ۳۰ مهر ۱۳۹۶
رئیس دفتر مطالعات کشاورزی و آب اتاق بازرگانی شیراز:

ارائه فاینانس خارجی برای نصب کنتور هوشمند راهکار مقابله با بحران آب

طلعتی گفت: وزارت نیرو نمی تواند اعتبار تجهیز چاه‌ها به کنتور هوشمند را تامین و باید برای این منظور فاینانس خارجی اختصاص یابد.

به گزارش شیرازه، رئیس دفتر مطالعات کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: راهکار کاربردی برای مقابله با بحران آب و خشکسالی در کشور، ارائه فاینانس خارجی با چند شرکت خارجی در کوتاه مدت است که به صورت پروژه ای بتوانند تمام چاه های کشور را به کنتور هوشمند مجهز کنند.

محمدحسن طلعتی بیان کرد: در حال حاضر کشور و استان در شرایطی قرار دارد که کشاورزان بحران و کمبود آب در بخش کشاورزی را پذیرفته اند و این موضوع مهمی برای بخش کشاورزی، مصرف آب و مدیریت این بحران است.

وی افزود: طرح تعادل بخشی دو سال پیش توسط دولت مطرح و به استان ها ابلاغ شده است که در این طرح اطلاعات مهمی درباره وضعیت آب، منابع و مصارف، دشت های بحرانی و گرفتن کمک از بهره برداران و تشکل ها و نظام الگوی کشت به خوبی بیان شده است.

طلعتی با بیان اینکه نیاز نصب و استفاده از کنتور هوشمند بر روی چاه ها در بهره برداران بخش کشاورزی وجود دارد و این اقدام بزرگی در بخش کشاورزی است، اظهار داشت: امروز کشاورزان ما مسئله مهم بحران آب را درک کرده و به این باور رسیدند و تلاش می کنند در جهت رفع آن اقدام کنند که این باور بسیار مهم و موثر است.

وی اضافه کرد: در گذشته برای انجام هرگونه اقدام در حوزه کشاورزی انجام کارهای فرهنگی ترویجی بسیار زمان‌بر بود که در برخی از مواقع طرح ها را با شکست مواجه می کرد لذا دولت باید از فضای ایجاد شده در جهت پیشبرد طرح ها استفاده مطلوب کند.

وی ادامه داد: با نصب کنتور هوشمند بر روی چاه های آب بسیاری از مشکلات امروز حوزه آب و بخش کشاورزی قابل حل است به طوری که با نصب کنتور هوشمند، میزان آب مصرفی در پروانه چاه بهره برداران قید شده است و بهره بردار نمی تواند بیش از میزان آب مقرر شده اقدام به برداشت مازاد کند.

طلعتی با بیان اینکه با نصب کنتور هوشمند می توان برای بخش کشاورزی نیز برنامه ریزی اساسی کرد افزود: کشاورزان ما می توانند برای میزان آب مصرفی خود برنامه ریزی کنند و برنامه های آیش و تناوب خود را مدیریت کنند.

طلعتی عنوان داشت: در حال حاضر نصب کنتور هوشمند به صورت پایلوت در شهرستان های ارسنجان و سروستان انجام شده و برخی از چاه های شهرستان داراب نیز در حال انجام است.

وی تصریح کرد: اگر این کار در سایر شهرستان های استان نیز اجرایی شود، مقدار قابل توجهی از منابع آب استان صرفه جویی می شود.

او بیان کرد: مجلس شورای اسلامی در قالب یک طرح، وزارت نیرو را مکلف به تامین اعتبار و اجرای طرح نصب کنتور هوشمند کرده است که این سیاست اشتباهی است زیرا در شرایط کنونی اعتبارات وزارت نیرو نمی تواند چاه های مجاز و غیر مجاز در سراسر کشور را تامین اعتبار و تجهیز به کنتور هوشمند کند.

وی اظهارداشت: راهکار کاربردی در این زمینه ارائه فاینانس با شرکت های خارجی در کوتاه مدت است که به صورت پروژه ای بتوانند تمام چاه های کشور را به کنتور هوشمند مجهز کنند.

طلعتی با بیان اینکه طرح نصب کنتور هوشمند با فاینانس خارجی را می توان در فارس به صورت پایلوت کشوری اجرا کرد ادامه داد: با انجام این کار سالیانه حدود سه میلیارد متر مکعب و یا بیشتر در مصرف آب صرفه جویی و کشور از بلای خشکسالی و بحران نجات پیدا می کند.


برچسب ها: فاینانس ، آب ، خشکسالی ، شیرازه
نظرات بینندگان