کد خبر: ۱۱۵۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۰۱ آبان ۱۳۹۶
مدیرکل فناوری ارتباطات و اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

بازار موبایل را نمی‌خواهیم به هم بریزیم/ اسم برند و مدل گوشی‌ها در رجیستری اعلام نمی‌شود

مدیرکل فناوری ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد دلیل اعلام نشدن برند و مدل‌ گوشی تلفن همراه مشمول طرح رجیستری گفت: می‌خواهیم بازار خودش را با شرایط جدید وفق دهد، اگر برند و مدل‌ اعلام شود، فروشندگان متضرر می‌شوند.

به گزارش شیرازه، حمیدرضا دهقانی‌نیا مدیرکل فناوری ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا در مورد دلیل اعلام نشدن برندها و مدل‌های گوشی تلفن همراه مشمول طرح رجیستری گفت: می‌خواهیم بازار خودش را با شرایط جدید وفق دهد زیرا اگر بصورت یکباره برندها و مدل‌های مشمول طرح اعلام شود حلقه آخر (فروشندگان) متضرر می‌شوند و این امر شایسته نیست. 

مدیرکل فناوری ارتباطات و اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه اعلام برندها و مدل‌های مشمول طرح رجیستری گوشی تلفن همراه محدودیت‌هایی را برای فروشندگان ایجاد می‌کند و ما هم قصد نداریم که این محدودیت یک دفعه اعمال شود، گفت: تأخیر در اعلام برندها و مدل‌ها فرصتی را برای فروشندگان موبایل فراهم می‌کند، تا خودشان را با شرایط تطبیق دهند.

وی در مورد زمان اجرای برندها و مدل‌های مشمول طرح رجیستری موبایل گفت: کمتر از 5 یا 6 روز آینده برندها و مدل‌های گوشی‌تلفن همراه مشمول طرح را اعلام می‌شود. 

دهقانی‌نیا در پاسخ به این سوال که واکنش ستاد در مقابل برخی از فروشندگانی که برای دور زدن طرح رجیستری و برای اینکه گوشی‌های موجود در انبارهایشان مشمول طرح نشود و بتوانند آن را سر فرصت بفروشند، یکبار در گوشی‌های خود سیم‌کارت می‌گذارند و با این کار آن گوشی را به شبکه وصل می‌کنند، چیست، گفت: از نظر فنی این امکان وجود دارد که به خریدار گوشی اعلام کنیم که پیش از خرید یکبار سیم کارت در گوشی قرار گرفته و گوشی یکبار روشن شده است. 

مدیرکل فناوری ارتباطات و اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: در حافظه اپراتور قرار گرفتن یکبار سیم کارت در گوشی باقی می‌ماند و امکان اطلاع رسانی هم در این ارتباط به خریدار وجود دارد. 

وی بیان داشت: پیش از این شاید این امکان وجود نداشت که سابقه قرار گرفتن سیم کارت در گوشی ثبت شود و یا حتی امکان اطلاع‌رسانی آن به خریداران وجود نداشت، اما اکنون فروشندگان باید بدانند که مراحل کسب و کار و خرید و فروش گوشی تلفن همراه تغییر کرده و ما هم تمام این مسائل را به فروشندگان اعلام کرده ایم. 

دهقانی‌نیا در پاسخ به این سؤال که آیا این کار غیرقانونی است؟ گفت: پاسخ به این سوال در حوزه ما نیست و باید از حقوقدانان سؤال شود، اما فروشندگان هم برای اینکه کمتر دچار ضرر شوند، در حال تلاش هستند و این اقدام آنها هم ناشی از این امر است. 

مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد گرانی گوشی تلفن همراه در چند روز اخیر بیان داشت: عکس‌العمل بازار قاعده‌مند نیست، فروشندگان باید بدانند که برخی از برندها و مدل‌های گوشی تلفن همراه را نمی‌توانند در چند روز آینده بفروشند پس بهتر است، گوشی‌های موجود را با قیمت‌هایی عرضه کنند که خریدار بیشتری داشته باشد و نباید با افزایش قیمت تعداد مشتریان خود را کم کنند. 

وی افزود: افزایش قیمت گوشی‌های تلفن همراه با توجه به شرایط غیرمنطقی است و به نظر می‌رسد که فروشندگان با قیمت مناسب باید گوشی‌های خود را در این مدت سریعتر به فروش برسانند.


منبع: فارس
نظرات بینندگان