کد خبر: ۱۱۵۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۰۱ آبان ۱۳۹۶

احیا پنج رشته بومی صنایع دستی بوانات

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بوانات از احیا، ترویج و توسعه ۵ رشته بومی صنایع دستی در این شهرستان خبر داد.
به گزارش شیرازه، حسین پوراسد مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بوانات گفت: هنرهای سنتی قاشق تراشی شربت خوری، نمدمالی، گلیم بافی زیراندازهای سنتی، رویه دوزی گیوه و عقیق تراشی، پنج رشته صنایع دستی شهرستان بوانات است که امسال احیا خواهد شد.

وی بر لزوم احیای هنرهای سنتی و آداب و رسوم خاص شهرستان بوانات تاکید کرد و افزود: از هنرهای سنتی خاص این شهرستان، قالی بافی، نمدمالی، گیوه دوزی و مصنوعات چوبی (قاشق تراشی منبت کاری شده) می باشد که برخی از این هنرها منسوخ شده و یا در آستانه فراموشی است.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بوانات با بیان اینکه قاشق تراشی یکی از هنرهای اصیل و سنتی شهرستان بوانات بوده که هم اینک منسوخ شده، افزود: این هنر سنتی از چوب نوعی درخت گلابی است که خاص شهرستان بوده و در اصطلاح محلی به آن «کدمول» می گویند.

وی ادامه داد: قاشق های چوبی از شاخه های این نوع درخت گلابی ساخته و در دوره های مختلف تاریخی به کشوری چون هند صادر می شد.

پوراسد افزود: در این قاشق های چوبی از هنر منبت نیز استفاده می شده و هنرمندان، جلوه های خاصی به آثار تولیدی می دادند و بنابر اظهارنظر برخی از کارشناسان، دستکم این هنر طی ۵۰ سال گذشته در بوانات رواج داشته است.

وی به هنر نمدمالی در شهرستان بوانات نیز اشاره کرد و گفت: نمدمالی یکی از رشته های صنایع دستی بومی شهرستان است که در حال حاضر تنها ۲ تا ۳ نفر از پیشکسوتان در این حوزه فعالیت دارند و امیدواریم بتوانیم این رشته از صنایع دستی بومی منطقه را نیز احیا کنیم.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بوانات افزود: با توجه به اینکه در شهرستان بوانات، معدن سنگ عقیق نیز وجود دارد، تراش این سنگ قیمتی و توسعه و ترویج آن می تواند به اقتصاد صنایع دستی شهرستان کمک کند.

پوراسد در بخش دیگری از سخنان خود به آماده سازی پرونده های میراث ناملموس شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر چاوش خوانی بوانات در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده و پرونده ثبت ملی آئین سنتی نون کل سرون که در منطقه سوریان بوانات اجرا می شود در دست تهیه است.

وی تصریح کرد: این مراسم سنتی در تفرجگاه و قدمگاه برگزار می شود و به نوعی آئین بخت گشایی است که هم اکنون ۶۰ درصد از پرونده ثبتی این آئین تکمیل شده و به زودی در فهرست میراث ناملموس قرار خواهد گرفت.

منبع: مهر
نظرات بینندگان