کد خبر: ۱۱۵۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۰۱ آبان ۱۳۹۶

رسیدن به گرمای مطبوع به جای گرمای منفور در مدارس فارس

11سال از زمانی که خبری ویرانگر روزهای یخ زده دی ماه فارس را به آتش کشید می گذرد که در آن روز دختر بچه های مدرسه شهید رحیمی درودزن مرودشت (45 کیلومتری شمال شیراز)گرفتار آتش غیرایمنی کلاس ها شدند.
به گزارش شیرازه، خبر کوتاه اما جانکاه بود آن روز تمام ایران تلخ ترین فریادها را از دختر بچه های مدرسه شهید رحیمی درودزن که آتش بر بدنشان افتاده بود شنید٬ بعید است اهالی درودزن و ساکنین دیار فارس و حتی ایران جیغ بلند آن روز دختر بچه های درودزنی را فراموش کرده باشند.

** هشت هزار کلاس فارس هنوز دچار سیستم گرمایی غیراستاندارد
11 سال از زمانی که نرگس انگشتان دستش را در آتش سوزی کلاس دوم دبستان دخترانه درودزن جا گذاشته می گذرد اما هنوز او جای خالی انگشتانش را احساس می کند ،انگار قصه غیر استاندارد بودن سیتم گرمایی مدارس استان فارس مانند درد دختران درودزنی پایانی ندارد و بعد از گذشت 11 سال از این اتفاق و رخ داد های مشابه دیگر در کشور هنوز مرهمی مناسب بر رنج چندین ساله این دختران نهاده نشده و همچنین حدود هشت هزار کلاس درس در استان فارس از سیستم گرمایی ایمن و استاندارد بی بهره هستند.
هرساله با شروع فصل سرما تب نگرانی از وضعیت برخی مدارس از نظر سیستم گرمایی بالا می گیرد ٬هرچند که در سالهای اخیر با تلاش های دولت تعداد سیستم های غیراستاندارد و پرخطر در مدارس کمتر شده اما هنوز بیم آن می رود که در بعضی مدارس خصوصا در مناطق روستایی و دورافتاده بار دیگر آتشی زبانه کشد و دانش آموزانی را در بر گیرد.
بعد از آتش سوزی سال 91 مدرسه شین آباد در غرب کشور٬ مجلس شورای اسلامی یک سال بعد از این رخداد استانداردسازی سیستم گرمایی همه مدارس ناایمن کشور را تا سال 96 تکلیف کرد و سازمان نوسازی مدارس کشور بر اساس این مصوبه مجلس موظف به انجام این طرح شد٬ اما در حال حاضر که در نیمه دوم سال 96 به سر می بریم تعداد زیادی از کلاس های درس در استان فارس از سیستم گرمایی غیراستاندارد نظیر بخاری گازی و نفتی استفاده می کنند و گویی قصه غیراستاندارد بودن مکان های آموزشی تمامی ندارد و همچنان سایه مرگ و حادثه بالای سر برخی دانش آموزان فارسی می چرخد.

** بخاری نفتی غیراستاندارد در فارس نیست
مدیرکل نوسازی مدارس استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: سالها است که بخاری نفتی غیراستاندارد از مدارس فارس جمع آوری شده است.
احمد دست نیان افزود: سیستم استاندارد برای مناطق گرمسیری استفاده از اسپیلت های سرد و گرم است و همینطور برای مناطق معتدل و سردسیری سیستم شوفاژ حرارت مرکزی و همینطور سیستم سرمایی مورد استفاده این مناطق استفاده از کولر آبی است.
وی ادامه داد: حدود هشت هزار کلاس درس در استان فارس وجود دارد که از سیستم گرمایی ایمن بهره نمی برند و برای گرما بخشی در فصول سرد از بخاری نفتی استاندارد و یا بخاری گازی استفاده می کنند که عمده این مدارس در مناطق معتدل و سردسیر استان فارس از جمله شیراز قرار دارند که باید تمام این هشت هزار کلاس درس به سیستم شوفاژ یا برقی تغییر وضعیت پیدا کنند.
مدیرکل نوسازی مدارس فارس در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا مبنی بر زمان بندی برای پایان ایمن سازی سیستم گرمایی مدارس استان گفت: هرکلاس درس حدود 12 میلیون تومان هزینه برای ایمن سازی سیستم گرمایی نیاز دارد که به احتساب هشت هزار کلاس درس در استان رقمی حدود 100 میلیارد تومان برای این کار احتیاج است.
او در ادامه رقم تخصیص یافته هر ساله اخیر برای ایمن سازی سیستم گرمایی مدارس فارس را 20 میلیارد تومان تا 25 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: با این روال حدود چهار سال زمان نیاز است تا سیستم تمام کلاس های درس استان ایمن شود.
دست نیان گفت:در هفت ماه امسال تنها 600 میلیون تومان برای ایمن سازی سیستم گرمایی مدارس استان پرداخت شده در صورتی که در مدت مشابه سال گذشته و تا این زمان بیش از 10 میلیارد تومان اعتبار برای این امر واریز شده بود.
وی بیان کرد: در چهار سال اخیر بیش از چهار هزار کلاس درس با اعتباری بالغ بر 50 میلیارد تومان به سیستم استاندارد گرمایی و سرمایی مجهز شده اند.
مدیرکل نوسازی مدارس فارس ایجاد گرمای مطبوع و ایمن را در مناطق سردسیری موثر در روند آموزش دانست و افزود: عکس این وضعیت هم اهمیت ویژه ای دارد بگونه ای که سرمای مطبوع نیز در مناطق گرمسیری در بهبود روند آموزش تاثیرگذار خواهد بود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان