کد خبر: ۱۱۵۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۰۱ آبان ۱۳۹۶

آیا آب شرب لوله کشی لجن دارد؟

انتشار ویدئویی مجهول در فضای مجازی که مدعی وجود لجن در آب شرب و نامناسب بودن آب در دسترس مردم بود، موجب شد تا صحت و سقم ادعای تهیه کنندگان این ویدئو را بررسی کنیم.
به گزارش شیرازه، چند روزی است که ویدئویی از انجام یک آزمایش بر روی آب شرب لوله کشی در فضای مجازی دست به دست می شود که نشان می دهد آب شرب در دسترس مردم به شدت بی کیفیت است و بر خلاف ظاهر شفاف، باطنی پُر از لجن دارد و به گفته شخص گوینده در این ویدئو، آب شرب در دسترس مردم، آب فاضلاب است.

اگرچه فرد مدعی نامناسب بودن آب شرب لوله کشی در این ویدئو، هیچ استناد علمی در خصوص آزمایشی که انجام می دهد ارائه نمی کند، اما با این وجود برخی از هموطنان با بازنشر این ویدئوی مجهول که منتشر کنندگان آن حتی جرأت معرفی خود را نداشته اند، این تصور و نگرانی را در بخشی از جامعه به وجود آورده اند که آب شرب لوله کشی، آبی سالم و قابل اطمینان نیست.

«کوشیار اعظم واقفی» مدیرکل دفتر بهداشت آب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در این خصوص به تسنیم گفت: آب شرب باید املاح مناسب برای شرب را داشته باشد و تنها آبی املاح ندارد که "آب مقطر" باشد و آب مقطر هم برای شرب مناسب نیست.

وی افزود: املاح آب موجب می شود که وقتی هر دو صفحه فلزی را که به برق وصل کنید و درون آب قرار دهید، شبیه به الکترود عمل کرده و حالت رسانا پیدا می کند؛ از اینرو خود جنس فلز که از آهن یا آلومینیوم است، در اثر الکترولیز و عبور جریان برق اکسید شده و این اکسیدِ فلزی، سیاه رنگ است.

این مقام مسئول تصریح کرد: از اینرو این سیاهی که در این ویدئو دیده می شود، سیاهی ناشی از اکسید فلز است و به هیچ وجه از نظر علمی، هیچ ارتباطی با املاح آب ندارد و رنگ آن نیز به جنس فلزی وابسته است که به کار می رود.

اعظم واقفی خاطرنشان کرد: هر نوع آبی که از نظر سلامت آن اطمینان کافی داشته باشید را هم در این آزمایش قرار دهید، همین اتفاق برای آن می افتد؛ چون آب سالم و مناسب شرب، املاح دارد.

مدیرکل دفتر بهداشت آب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در خصوص ضرورت استفاده از دستگاههای تصفیه آب خانگی گفت: این دستگاهها در نقاطی می تواند مناسب باشد که آب یا لب شور و یا سخت باشد؛ اما برای نقاطی چون تهران اصلا نیاز به نصب دستگاههای تصفیه آب خانگی وجود ندارد.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی از این دستگاهها استاندارد لازم را هم نداشته و خود این دستگاههای غیراستاندارد می توانند آلودگی ثانویه برای آب شرب ایجاد کنند.

بررسی های خبرنگار تسنیم نشان می دهد انتشار چنین شایعه هایی پیش از این نیز با اهدافی تجاری و سودجویی از باور مردم و بیشتر برای بازاریابی و فروش دستگاههای تصفیه آب خانگی بوده است.

منبع: مشرق
نظرات بینندگان