کد خبر: ۱۱۵۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۴ - ۰۱ آبان ۱۳۹۶
عروس باغ هاي شيراز به چشم هيچ كسي نمي آيد!

خطرحذف باغ جهانی ارم از بسته سفر

باغ جهانی ارم در آستانه حذف از فهرست بازدید گردشگران! این هشدار و تاکید تنی چند از فعالین حوزه گردشگری و میراث فرهنگی فارس است.
به گزارش شیرازه، با اينكه بيشتر مساحت باغ ايراني در فارس است و باغ پاسارگاد نيز عنوان مادر باغ هاي ايراني را به خود اختصاص داده، اما كمتر گردشگري شناخت دقيقي از اين ميراث طبيعي و تاريخي استان دارد؛ ميراثي كه صرفنظر از جاذبه هاي طبيعي مملو از هنر معماري و تزئينات است و طي 800 سال اخير هم در اشعار شاعران نامي ايران زمين و سفرنامه سياحان خارجي و داخلي از آن به نيكي و زيبايي ياد شده است.
با اينكه در حال حاضر از بسياري از باغ هاي تاريخي شيراز نامي هم وجود ندارد اما بنابر اسناد تاريخي موجود، زماني نه چندان دور اين شهر مملو از باغ هاي سرسبز بوده است و به واسطه اين ميراث طبيعي، لقب گل و بلبل نيز به اين شهر داده شده است.
 در حال حاضر دو باغ ايراني پاسارگاد و ارم در فهرست جهاني به ثبت رسيده، اما آن طور كه كارشناسان حوزه گردشگري و ميراث فرهنگي معتقدند، رفتارها و نگاه ها نسبت به اين آثار در شأن اين ميراث جهاني نيست!از عدم تبليغات و اطلاع رساني مناسب گرفته تا نبود زيرساخت ها و جاذبه هاي مكمل در اين آثار، تنها بخشي از مصايبي است كه چنين باغ هايي با آن مواجه اند و به گفته امير سبوكي، رئيس انجمن صنفي راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي فارس، خطر حذف بازديد گردشگران و تورهاي ورودي از باغ جهاني ارم در شيراز وجود دارد.
وي در گفت وگو با خبرنگار ما، گفت: متاسفانه عدم تبليغات مناسب موجب شده كه اين باغ جهاني همچنان مغفول باقي بماند و كمتر گردشگري رغبت براي ديدن آن داشته باشد.
سبوكي ادامه داد: با وجود اينكه باغ ارم يكي از باغ هاي منحصربه فرد در دنياست و داراي تمامي ويژگي هاي يك باغ ايراني است، اما بي توجهي به آن همچنان ادامه دارد.
اين مدرس دانشگاه بر لزوم معرفي باغ هاي جهاني ارم و پاسارگاد در ابعاد ملي و بين المللي تاكيد كرد و افزود: باغ ارم يكي از جاذبه هاي اصلي گردشگري در شهر شيراز محسوب مي شود و بايد با تبليغات گسترده، گردشگران را ترغيب كرد كه از اين باغ كه تنها اثر جهاني شهر شيراز است، ديدن كنند.
در ادامه اين گفت وگو، اميرحسين حكمت نيا، فعال حوزه گردشگري و مدرس دانشگاه نيز به خبرنگار ما گفت: همواره تاريخ نويسان، شيراز را شهر باغ ها و قصرها ناميده اند و اين عناوين، شيراز را از قديم الايام به يكي از جاذبه هاي گردشگري جنوب كشور تبديل كرده است.
به گفته وي، در حال حاضر در بسته سفر اكثر تورهاي ورودي به فارس، بازديد از باغ تاريخي ارم ديده مي شود اما ديگر باغهاي شيراز مانند دلگشا و جهان نما همچنان مغفول مانده اند، هرچند كه اين روزها بنابر آمارهاي ارائه شده از سوي برخي از صاحب نظران و راهنمايان گردشگري، باغ جهاني ارم نيز در خطر حذف از بازديدهاست.

حكمت نيا با بيان اينكه باغ هاي شيراز از نظر معماري، گياه شناسي و پرنده نگري مي تواند براي گردشگران جذاب باشد، افزود: متاسفانه از گردشگري باغ هاي تاريخي در شيراز غافل شديم و بايد در اين حوزه فعاليت ها بيشتر شود.
اين مدرس دانشگاه ادامه داد: در باغ هاي تاريخي شيراز به ويژه باغ ارم مي توان معماري،تزئينات و هنر اصيل ايراني را ديد.حكمت نيا همچنين گفت: ساخت كوشك و عمارت هايي كه به كلاه فرنگي معروفند، همچنين وجود چهار باغ و استفاده از آب نماها از ويژگي هاي اصيل باغ هاي ايراني است كه به وضوح مي توان اين نوع معماري را در باغ ارم شيراز ديد.

وي در ادامه اين گفت وگو با انتقاد از عملكرد برخي از فعالين حوزه گردشگري استان در تهيه بسته هاي سفر، گفت: متاسفانه هنوز هم بسياري از فعالين حوزه گردشگري از ويژگي باغ هاي تاريخي شيراز اطلاعات دقيقي ندارند، از اين رو در تعريف بسته هاي سفر، اين ميراث طبيعي و تاريخي را حذف مي كنند.

اين مدرس دانشگاه و فعال حوزه گردشگري و ميراث فرهنگي فارس ادامه داد: از هر فرصتي براي توسعه گردشگري فارس به ويژه شهر شيراز بايد استفاده كرد و شايد يكي از بهترين گزينه ها براي رونق صنعت گردشگري و ماندگاري بيشتر گردشگران در شيراز، معرفي باغ هاست.
به گفته حكمت نيا، در حال حاضر تهيه بسته ويژه معرفي باغ هاي تاريخي در شيراز يك ضرورت محسوب مي شود و جا دارد اين ميراث طبيعي و تاريخي شهر شيراز به درستي معرفي گردد.

وي همچنين تاكيد كرد: باغ ارم صرفنظر از اينكه در فهرست جهاني جاي گرفته، از نظر معماري و گونه شناسي گياهي از بهترين باغ هاي ايراني محسوب ميشود و نبايد از فهرست بازديد گردشگران داخلي و خارجي حذف گردد، از اين رو جا دارد در تمامي تورهاي گردشگري، بازديد از اين باغ تاريخي درنظر گرفته شود.گفتنی است باغ ارم در دامنه کوه آسیاب سهتایی قرار داشته و در حدود 3-2 کیلومتر تا کوه معروف بابا کوهی، در شهر شیراز فاصله داردکه در حال حاضر در انتهای خیابان ارم قرار گرفته است. تاریخ ساخت این باغ را به دوره سلجوقیان نسبت داده‎اند چرا که در آن زمان، باغ تخت و چند باغ دیگر توسط اتابک قراجه حکمران فارس که از سوی سنجر شاه سلجوقی به حکومت فارس منصوب شده بود، احداث شد و احتمال می‎رود ایجاد این باغ به درخواست وی و در آن زمان بوده است. در زمان ناصرالدین شاه قاجار، میرزا حسن علی خان نصیرالملک، آن باغ را خریداری و عمارت فعلی موجود در باغ را به جای عمارت ایلخانی بنا نمود، اما تزئینات ناتمام باغ پس از فوت حسنعلی خان در سال 1311 توسط ابوالقاسم خان نصیرالملک پایان یافت.
باغ ارم پس از فوت ابوالقاسم خان نصیرالملک به پسرش عبدا... قوامی رسید و بعد از مدتی دوباره یکی از خوانین ایل قشقایی به نام محمد ناصر خان آن را خرید. سپس به مالکیت دولت درآمده و به دانشگاه شیراز واگذار شد.
هم اکنون این باغ به عنوان باغ گیاهشناسی مورد استفاده قرار گرفته و در اختیار دانشگاه شیراز میباشد. زمین باغ به شکل مربع مستطیل بسیار وسیعی است که جهت شیب آن از غرب به سوی شرق است و مجموعه عمارت اصلی و اندرون در قسمت مغرب و در بلندی چشمگیری قراردارد. به سبب شیب زیاد زمین در قسمت هایی از خیابان های اصلی و دیگر خیابان های باغ پله هایی ایجاد نمودهاند و این پستی و بلندی زمین بر زیبایی فضای باغ بسی افزوده است.

امروزه، کوشک اصلی، هسته مرکزی باغ و متشکل از سه طبقه است که در پیشانی عمارت، هلالی هایی وجود دارد که معروف به سنتوری است و دارای سه مجلس بزرگ و دو مجلس کوچک کاشیکاری با کاشی های لعابدار رنگی است. به روی این هلالی ها تصاویری از ناصرالدین شاه قاجار، داستان هایی از فردوسی و نظامی و ادبیات کهن فارسی و قصههای مذهبی کاشیکاری شده است.
طبقه زیرین دارای حوض خانه‎ای برای استراحت در روزهای گرم تابستان است. نهر آب مستقیماً از این تالار میگذرد و در سر راه خود قبل از اینکه به حوض بزرگی فرو ریزد استخر را پر میکند.

 منبع: خبرجنوب

نظرات بینندگان