کد خبر: ۱۱۵۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۵ - ۰۲ آبان ۱۳۹۶

پایان چشم انتظاری ۱۶ ساله مشایخ ممسنی؛ جابه‌جایی به شرط حفظ پوشش جنگلی

اهالی روستای مشایخ ممسنی بعد از گذشت ۱۶ سال از بروز فرونشست زمین آماده جابه‌جایی به مکان جدید می‌شوند.
به گزارش شیرازه، روسپایان چشم انتظاری ۱۶ ساله مشایخ ممسنی؛ جابه‌جایی به شرط حفظ پوشش جنگلیتای مشایخ در 85 کیلومتری شیراز در جنوب شهرستان ممسنی واقع شده است، روستایی که 16 سال از فرونشست زمین در آن می‌گذرد و هر روز زخم تازه‌ای بر در و دیوار منازل اهالی این روستا ایجاد می‌شود.

طرح جابه‌جایی این روستا در سال 79 به تصویب رسیده است، 8 سال بعد از تصویب طرح جابه‌جایی زمینی 7.5 هکتاری در عرصه منابع طبیعی با مجوز رئیس وقت سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور برای جابه‌ایی این روستا تعیین می‌شود و در سال 90 ساخت منازل روستاییان در این زمین به تصویب کارگروه مسکن و شهرسازی استان می‌رسد.

اما باز این پایان کار نیست و پس از مدتی ساخت و سازها در مکان جدید به صورت شبانه از سوی منابع طبیعی تخریب می‌شود که با اعتراض مردم روستا مواجه می‌شود. در جلسه‌ای که در دفتر بازرسی استانداری برای رسیدگی به این موضوع برگزار می‌شود منابع طبیعی قول می‌دهد صرف 2 ماه مکان جدید برای جابه‌جایی این روستا تعیین کند.

حال با گذشت 23 ماه از سررسید زمان تعیین شده از سوی منابع طبیعی چند روز پیش معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان فارس از تفکیک و واگذاری زمین‌های روستای جدید مشایخ  خبر داده است و گفته است: منابع طبیعی به دلیل وجود بافت جنگلی و برای جلوگیری از قطع درختان بلوط از ساخت و ساز در این منطقه جلوگیری می‌کند.

مصطفی هاشمی در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: برای جلوگیری از قطع درختان تک تک درختان آن منطقه پلاک و شماره‌گذاری شده‌اند و در طراحی خانه‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌ها نهایت تلاش برای حفظ بافت جنگلی منطقه شده هر چند که قطع برخی از درختان به دلیل پی‌ریزی ساختمان‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

وی با بیان اینکه زمین تعیین شده برای جابه‌جایی روستای مشایخ در عرصه منابع طبیعی قرار دارد و اگر منابع طبیعی به عنوان صاحب زمین اجازه ساخت و ساز ندهد امکان جابه‌جایی روستا به این مکان وجود ندارد، می‌افزاید: یکی دیگر از دلایل طولانی شدن روند جابه‌جایی این روستا مقاومت اهالی در برابر انتقال به روستای جدید بوده و موضوع جابه‌جایی همواره در بین اهالی با اختلاف نظرهایی روبه‌رو بوده است.

هاشمی شکست زمین را مهم‌ترین موضوع روستای مشایخ عنوان و بیان می‌کند: اگر بارندگی سیل‌آسا در این روستا رخ دهد احتمال بروز خطر رانش و ریزش بیشتر وجود دارد و همین موضوع سبب تاکید ما برای جابه‌جایی هرچه سریع‌تر روستا شده  است.

ظاهرا زمینی که برای جابه‌جایی این روستا در نظر گرفته شده همان زمین 7.5 هکتاری است که در سال 87 به تصویب رسیده بود و خبری از تعیین زمین جدید نیست، مدیر بنیاد مسکن شهرستان ممسنی، در گفت‌گو با تسنیم می‌گوید: 124 قطعه برای ساخت و ساز در این زمین در نظر گرفته شده و مشکل اهالی مشایخ بر سر همین مسئله است که تعداد خانوار روستا بیشتر از این است، به همین دلیل مقرر شده با بازدید میدانی تعداد دقیق خانوارهای ساکن در روستای مشایخ مشخص شود.

سید قاسم حسینی با بیان اینکه عده‌ای که در سال‌های قبل از روستا مهاجرت کرده‌اند نیز متقاضی ساخت خانه در محل جدید هستند اما اولویت ما واگذاری زمین به افرادی است که در حال حاضر ساکن روستا هستند، می‌افزاید: برای جابه‌جایی روستا منتظر اعلام نظر نهایی منابع طبیعی استان هستیم و تا تاریخ 10 آبان‌ماه تصمیم قطعی برای جابه‌جایی روستا به مکان جدید گرفته می‌شود.

ظاهرا منابع طبیعی در صورت شمارش درختان، پلاک‌گذاری و تعهد نگهداری از بافت جنگلی منطقه این بار مخالفتی با جابه‌جایی روستای مشایخ به محل جدید ندارد شرطی که براساس گفته‌های معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انجام شده است. با این اوصاف اهالی روستای مشایخ ممسنی بعد از 16 سال چشم‌انتظاری حال باید آماده رفتن به مکان جدید شوند.

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان