کد خبر: ۱۱۵۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۰۲ آبان ۱۳۹۶
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس:

اعتبارات عمرانی بسیار کم است/ 80 درصد درآمد دولت صرف هزینه‌های جاری می‌شود/ نرخ بیکاری در تابستان به 10 درصد رسید

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس گفت: بسیاری از اعتبارات دولت در بخش هزینه‌های جاری صرف می‌شود و بخش عمرانی سهم نقدی وصول‌ شده بسیار کمی دارد.

اعتبارات عمرانی بسیار کم است/ 80 درصد درآمد دولت صرف هزینه‌های جاری می‌شود/ نرخ بیکاری در تابستان به 10 درصد رسیدبه گزارش شیرازه، ساسان تاجگردون در جمع خبرنگاران گفت: نظام آماری کشور و حجم و کیفیت اطلاعاتی که در این نظام آماری وجود دارد، یکی از شاخص‌های مهم در جهت توسعه‌یافتگی کشور به شمار می‌آید.

وی بابیان اینکه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های توسعه اقتصادی کشورها بدون در اختیار داشتن آمارهای صحیح و دقیق امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: مهم‌ترین شاخص اقتصادی، نرخ بیکاری و مشارکت اقتصادی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس با بیان اینکه نرخ بیکاری، میانگین آمار نرخ فصلی به دست آمده از طرح‌های آماری در هر فصل است، مطرح کرد: در سال 94 نرخ بیکاری کشور 11 و نرخ مشارکت اقتصادی 38.2 درصد و نرخ بیکاری در فارس 12.1 و نرخ مشارکت 37.5 درصد بوده است.

تاجگردون افزود: در سال 95 نرخ بیکاری کشور 12.4 و نرخ مشارکت اقتصادی 39.4 درصد، اما در همین سال نرخ بیکاری در فارس 11.4 و نرخ مشارکت اقتصادی 39.4 درصد بوده است.

وی با بیان اینکه یکی از تعاریف بین‌المللی افراد شاغل این است که افراد بالای 10 سال سن که حداقل یک ساعت در هفته کار کنند شاغل محسوب می‌شوند، ادامه داد: نرخ مشارکت اقتصادی در استان فارس 1.9 درصد افزایش و نرخ بیکاری یک واحد کاهش را داشته است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در دو فصل سال 96، نرخ بیکاری در بهار 9.8 درصد و مشارکت اقتصادی 40.4 درصد بوده و در تابستان نرخ بیکاری با افزایش 4 دهم واحد، به 10.2 و نرخ مشارکت هم به 40.1 رسیده است. اینکه نرخ بیکاری به تناسب افزایش مشارکت اقتصادی کاهش نیافته است بدین معناست که افراد علاقمند و آماده به کار افزایش پیدا کرده‌ اما نتوانستند شغلی بیابند.

بخش خصوصی آمار خود را در اختیار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قرار دهد

تاجگردون با بیان اینکه حساب‌های اقتصادی یکی از شاخص‌های مهم توسعه اقتصادی هر منطقه است، گفت: توسعه هر منطقه از حرکت و تلاش بخش غیردولتی شکل می‌گیرد که راهبری و سیاست‌گذاری دولت تنها سیاست‌گذاری، نظارت و رفع مشکل ایجاد بستر است؛ درواقع حساب‌های اقتصادی خروجی فعالیت‌های بخش دولتی و غیردولتی هستند.

وی بیان کرد: بخش غیردولتی و خصوصی آمار و اطلاعات خود را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی جهت ایجاد فضای مناسب برای سرمایه‌گذارانی که در آینده و حال آماده‌ سرمایه‌گذاری هستند، ارائه دهند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس عامل توسعه استان فارس را بخش غیردولتی دانست و افزود: بخش خصوصی باید پویا باشد که ایجاد بستر مناسب و رفع مشکلات این بخش افزایش مشارکت را به دنبال خواهد داشت.

تاجگردون بابیان اینکه بدنه درآمدی دولت از سه بخش مالیاتی، نفت و گاز و فروش اموال شکل می‌گیرد، تصریح کرد: سهم زیادی از اعتبارات حاصل از درآمدهای دولت صرف نظام هزینه‌ای خود شامل 48 هزار میلیارد تومان یارانه‌ها و سود کارمزد خزانه و سایر موارد می‌شود.

وی مطرح کرد: در هنگام تخصیص بودجه، حدود 80درصد از اعتبارات دولت در بخش هزینه‌های جاری صرف می‌شود؛ یعنی بخش عمرانی از سهم نقدی وصول‌ شده و درآمدهای مالیاتی و نفت و گاز، سهم بسیار کمی دارد.

این مقام مسئول با اشاره به اهمیت آمایش سرزمینی گفت: مهم‌ترین بخش در نگاه آمایش، مدیریت آمایش است؛ به این معنا که اجرایی کردن این سند که دولت آن را تهیه‌ کرده با استفاده از ظرفیت‌های غیردولتی باید شکل بگیرد.


نظرات بینندگان