کد خبر: ۱۱۵۴۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۰۳ آبان ۱۳۹۶
در جلسه کمیته استانی هماهنگی هفته کتاب در فارس مطرح شد:

تأکید استاندار فارس بر برگزاری باشکوه ایام گرامیداشت هفته کتاب در استان/ همکاری ویژه بیش از ۳۰ دستگاه استان در هفته کتاب

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی فارس خواستار حمایت همه جانبه سازمان های استانی از مقوله کتاب و کتابخوانی را شد.
تأکید استاندار فارس بر برگزاری باشکوه ایام گرامیداشت هفته کتاب در استان/ همکاری ویژه بیش از ۳۰ دستگاه استان در هفته کتاب
به گزارش شیرازه، کمیته استانی هماهنگی هفته کتاب در استان فارس با حضور مسئولان و نمایندگان بیش از ۳۰  سازمان استانی برگزار شد.

در این نشست که به همت اداره کل کتابخانه های عمومی فارس و به ریاست مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس برگزار شد، برنامه ها و انتظارات از دستگاه های مختلف استان در ایام گرامیداشت مقام کتاب، کتابخوانی و کتابدار به نمایندگان آنها اعلام شد.

برگزاری شایسته هفته کتاب در استان درخواست استاندار فارس است

سید علی محمد موسوی مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس در این نشست با بیان بر اینکه هفته کتاب امسال باید متفاوت تر از گذشته و در شأن استان فارس برگزار شود، اظهار داشت: توجه به مقوله کتاب و کتابخوانی و گرامیداشت هفته کتاب وظیفه تمامی دستگاه های استان است که به همین منظور تکالیف دستگاهای مختلف در این ایام مشخص شده و انتظار می رود سازمان های مربوطه همکاری مطلوبی در این زمینه داشته باشند.

موسوی با اشاره به اینکه 24 آبان ماه به مناسبت درگذشت علامه طباطبایی روز گرامیداشت مقام کتاب، کتابخوانی و کتابدار نامگذاری شده است، گفت: امسال در آستانه بیست و پنجمین دوره بزرگداشت هفته کتاب قرار داریم و برگزاری این ایام در استان فارس از چند جهت حایز اهمیت است زیرا همواره نگاه های ملی به این استان متفاوت بوده و فارس را استانی ادبی و اندیشگانی می دانند همچنین شیراز پایتخت شهر خلاق ادبی در جهان است. بر این اساس برگزاری طرح های خلاق در استان که الگوی دیگر استان ها باشد ضرورت دارد.

موسوی با تأکید بر اینکه توجه ویژه به برگزاری هفته کتاب خواسته استاندار فارس و معاون سیاسی و اجتماعی استانداری است، گفت: استانداری فارس در رأس تمام دستگاه های استانی برای برگزاری پرشور برنامه های هفته کتاب پیش قدم شده است و با استفاده از ظرفیت فرمانداری شهرستان ها برنامه های لازم در سراسر استان اجرا خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس در ادامه این نشست با تصریح اینکه با تقویت حوزه کتاب و کتابخوانی می توان فرهنگ، دانش و ارزش ها را در جامعه تثبیت کرد: خانواده ها، آموزش  و پرورش و دانشگاه ها پایه گذاران اصلی فرهنگ کتابخوانی در جامعه هستند که می توانند با طرح برنامه های هدفمند در این زمینه کودکان و جوانان را از گشت و گذارهای بیهوده در دنیای مجازی به سمت حوزه ارزشمند کتاب و کتابخوانی بکشانند.

موسوی همچنین از اجرای طرح هدفمند خرید کتاب های مفید برای کتابخانه های عمومی خبر داد و گفت: در این طرح کتاب هایی با موضوع «مهارت های ارتباطی و آسیب های اجتماعی» برای تمامی کتابخانه های عمومی حاشیه  شهرها و مناطق کمتر برخوردار استان و همچنین کتابخانه های مساجد و کتابخانه های عشایری با اعتبار 10میلیون ریال برای هر کتابخانه خریداری شده است.

برگزاری باشکوه هفته کتاب به توان استانی نیاز دارد

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی نیز در ادامه این دیدار با اشاره به  اینکه برگزاری باشکوه هفته کتاب، نقطه عطف در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است، عنوان کرد: اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس با آمادگی کامل برای این هفته برنامه ریزی کرده است اما برای اینکه کاری در شأن استان فارس انجام شود به توان و همکاری استانی نیاز است.

روح الله منوچهری با تصریح اینکه استفاده از ظرفیت های تبلیغی دستگاه ها و حضور مدیران ارشد استان در کتابخانه های عمومی در این ایام خواسته مجموعه کتابخانه های عمومی از تمامی دستگاه های استان است، حمایت لجستیکی سازمان های استانی از مقوله کتاب و کتابخوانی را خواستار شد و گفت: سازمان های مختلف میتوانند با توجه به ظرفیت های خود، برنامه ها و طرح های گوناگونی را در این هفته اجرا کنند که مجموعه اداره کل کتابخانه های عمومی نیز آمادگی همکاری در تمامی برنامه ها را با تمامی دستگاه ها خواهد داشت.

او با بیان ارتباط تنگاتنگ نقش خانواده ها در ترویج فرهنگ کتابخوانی از کودکی، ابراز داشت: توجه به نقش کودکان و خانواده در کتابخانه های مقوله ای است که نهاد کتابخانه های عمومی کشور برای آن برنامه ریزی کرده است. به طوریکه در استان فارس نیز روزانه بیش از 50 برنامه گوناگون در کتابخانه های عمومی در دست اجراست که بیشتر آن ها در حوزه کودک و نوجوان برگزار می شود.

گفتنی است اجرایی تبلیغات گسترده کتاب و کتابخوانی توسط صداو سیمای مرکز فارس و شهرداری شیراز، برگزاری برنامه های مشترک فرهنگی مشترک در حوزه کتابخوانی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد، حوزه هنری، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، اداره کل زندان های فارس  و ...، همکاری شورای سیاست گذاری ائمه جمعه در زمینه اعلام برنامه های هفته کتاب در مساجد و تریبون های نماز جمعه، همکاری انجمن ها و صنف های فرهنگی در برگزاری کارگاه های آموزشی و همکاری با کتابخانه های عمومی  و... از مهم ترین موارد مطرح شده در این نشست بود.  

نظرات بینندگان