کد خبر: ۱۱۵۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۰۵ آبان ۱۳۹۶

تلاش بانوی کار آفرین پاسارگادی برای احیای لباس سنتی

پوشش سنتی و بومی اقوام مختلف کشور میراث معنوی ارزشمندی است که در دهه های اخیر در ورطه فراموشی قرار گرفته و نقش آن در تقویت فرهنگ اسلامی- ایرانی مغفول مانده است.

به گزارش شیرازه،  پوشش سنتی و بومی اقوام مختلف کشور میراث معنوی ارزشمندی است که در دهه های اخیر در ورطه فراموشی قرار گرفته و نقش آن در تقویت فرهنگ اسلامی- ایرانی مغفول مانده است.

پوشاک در تمام کشورها به عنوان یک عنصر فرهنگی مورد توجه قرار می گیرد چراکه تنها یک پوشش و لباس نیست بلکه تجلی باورها، عقاید و ویژگی های مذهبی، اجتماعی و هنری یک قوم و ملت است که در لباس زنان و مردان و کودکان آن نشان داده می شود.

در واقع یکی از ابزار شناخت فرهنگ، لباس یا تنپوش است، ابزاری که نشانگر فرهنگ و تمدن هر جامعه به شمار می‎رود.

در بسیاری از کشورها، لباس خود به تنهایی گویای فرهنگ، تمدن و حتی زبان است و لباسهای بومی و محلی هر منطقه، معرف تمدن و آداب و رسوم آن دیار به شمار می‎رود و از اصالت و جایگاه والایی در فرهنگ هر یک از اقوام برخوردار است.

حالا سمیه زراعت پیشه بانوی تحصیلکرده و هنرمند شهرستان پاسارگاد در جهت حفظ و احیا لباس های بومی منطقه و کشور اقدام به کار طراحی، دوخت و تزیین این نوع لباس ها می کند.

وی در این باره به خبرنگار ما گفت: بعد از فارغ التحصیلی در رشته فناوری اطلاعات مدتی را بیکار بودم اما چون سر رشته ای از کار خیاطی داشتم بیکار ننشستم و فعالیت خودم را در این زمینه آغاز کردم.

وی ادامه داد: هر بار که به همراه خانواده برای خرید لباس به بازار می رفتم، لباس مناسبی که به لحاظ طراحی مد نظرم بود را پیدا نمی کردم و همین موضوع باعث جرقه ای شد تا اقدام به طراحی و دوخت لباس های سنتی کشورمان بکنم.

این بانوی کار آفرین پاسارگادی افزود: هم اکنون در یک اتاق کوچک در منزلمان کارم را ادامه می دهم و از طرفی خانم های زیادی هستند که دوست دارند این کار را یاد بگیرند اما چون فضای کارم بسیار کوچک است و فقط با یک چرخ خیاطی کار می کنم تا الان نتوانستم جوابگوی آموزش این تعداد متقاضی و علاقه مند باشم.

وی بیان داشت: لباس های تولیدی مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است و حتی از استان های دیگر هم در این زمینه سفارش دوخت دارم.

طنین پاسارگاد، می توان با به روز کردن پوششهای محلی برای نسل های جوان که بیشتر تمایل به پوشیدن لباسهای مد روز و غربی دارند، ایجاد جذابیت کرد و از این طریق نه تنها از آسیبهای فرهنگی این مساله جلوگیری کرد بلکه اثرات مثبت اقتصادی و اجتماعی بسیاری نیز آفرید، پس مسولان امر باید از فعالان این عرصه حمایت کنند تا مسیر تازه ای را که آغاز کردند بتوانند همچنان ادامه بدهند.



منبع: طنین پاسارگاد

نظرات بینندگان