کد خبر: ۱۱۵۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۳ - ۰۶ آبان ۱۳۹۶
حکایت آن یک «ربع» تلخ؛

صاحب «دلواپس» این اشک‌ها را به یاد دارید؟+تصاویر

وقتی که او اشک ریخت و با صدای گرفته فریاد زد، در روزنامه هایتان به طعنه و تمسخرش گرفتید و آن را آخرین پرده نمایش «دلواپسان» برای اخلال در «توافق قرن» نامیدید، اما افسوس که دلنگرانی‌های او تعبیر شد.
به گزارش شیرازه، پس از تصویب ۱۵ دقیقه ای برجام در مجلس شورای اسلامی در ۲۱ مهر ۱۳۹۴، علی اصغر زارعی نماینده وقت مردم تهران، درحالی که نسبت به روند تصویب جزئیات طرح برجام انتقاد داشت شروع به اشک ریختن کرد و جمعی از نمایندگان اطراف وی حضور یافتند. اما ماجرا به همین جا ختم نشد و زارعی که اوضاع مساعدی نداشت به اورژانس مستقر در مجلس منتقل شد تا تحت نظارت پزشکان قرار بگیرد.

آن روزها، رسانه های زنجیره ای اصلاح طلب و حامی دولت، گریه این رزمنده و جانباز جنگ و دلسوزی مخلصانه او را برای منافع ملی، با برچسب «دلواپس» به سخره گرفتند و فریادهای از سر درد او و معدود همفکرانش را در جلسه آن روز، به حساب آخرین دست و پا زدن های «دلواپسان» برای بر هم زدن «توافق قرن» (برجام) گذاشتند.

دلیل اصلی ناراحتی زارعی بی توجهی رییس مجلس و سایر نمایندگان به توافقات انجام گرفته در جلسه بین فراکسیون های اصلی مجلس با علی شمخانی (دبیر شورای عالی امنیت) در شب قبل از رای گیری بر سر بررسی دقیق جزییات برجام قبل از تصویب بود. اما برخلاف تفاهم صورت گرفته، علی لاریجانی اجازه طرح پیشنهادات توافق شده و سایر نظرات را نمی‌دهد و عملا طرح اولیه ظرف یک ربع به تصویب می رسد.

خود زارعی همان زمان در مصاحبه با خبرگزاری مهر، ماجرا را توضیح داده بود:

" در این جلسه به همراه آقایان زاکانی، جلالی و بروجردی و شمخانی حضور داشتیم. مقرر شد اصلاحاتی در طرح برجام انجام شود که در بند ۱ قسمتی از این اصلاحات اعمال نشد..... تفاهم این بود که شاکله طرح حفظ شود......همچنین توافق کردیم که جلسه علنی روز سه‌شنبه برای بررسی طرح برجام در چارچوب آیین‌نامه داخلی مجلس اداره شود و پیشنهادات مهم و اصلی که حدود ۶ پیشنهاد بود بررسی شود، اما متاسفانه در جلسه امروز رئیس مجلس اجازه بررسی پیشنهادات را نداد و طرح مهم برجام در کمتر از یک‌ربع به تصویب رسید."

زارعی در ان مصاحبه تصریح کرده بود:

" تفاهم ما این بود که آیین‌نامه مجلس در بررسی طرح برجام به صورت کامل رعایت شده و هیات رئیسه اجازه دهد پیشنهادات و نظرات نمایندگان بررسی شود..... آنچه موجب تعجب و تاسف من شد این بود که بدون اعتنا به پیشنهادات نمایندگان به این بهانه که تعداد پیشنهادات زیاد است آقایان در کمتر از ۱۵ دقیقه ماده واحده طرح برجام را به رای گذاشتند، ما چنین انتظاری نداشتیم و چنین توافقی نکردیم."

او در نهایت اصل حرف خود را چنین عنوان کرد:

" چطور طرحی با این اهمیت در کمتر از ۱۵ دقیقه به تصویب رسید، اما مجلس برای طرح‌های کم‌اهمیت‌تر شاید روزها وقت می‌گذارد."

امروز، تقریبا دو سال بعد از آن اشک ها و فریادها، همه آن نگرانی ها و تشویش هایی که این رزمنده قدیمی و نماینده آن روز را به گریه واداشت، تعبیر شده است و به واسطه برخی بی تدبیری ها و... در انعقاد آن توافق، شاهد سوراخ سوراخ شدن جسم و روح برجام توسط ایالات متحده و متحدان روباه صفت آن در اروپا هستیم. امری که اطمینان داریم چهره متعهد و دلسوزی چون زارعی هرگز راضی به تحقق آن نبود و از قضاء، فریادها و اشک هایش هم برای جلوگیری از به عینیت در آمدن آن نگرانی‌ها بود.

کاش آن ها که آن روز، وطن‌دوستی و عِرق ملی و دینی زارعی و معدود همفکرانش را در آن جلسه به سخره گرفته و تخطئه کرده بودند، امروز آن اندازه آزادگی و مردانگی داشته باشند که دست کم به اشتباه بزرگ خود اعتراف کنند و از امثال او حلالیت بخواهند.

منبع: مشرق
نظرات بینندگان