کد خبر: ۱۱۵۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۵ - ۰۷ آبان ۱۳۹۶
عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته‌ای در دانشگاه شیراز؛

زیاده‌خواهی‌ آمریکا نتیجه پالس‌هایی است که از داخل ایران دریافت می‌کند / رآکتور اراک با پیشرفت 92 درصدی را جوان‌مرگ کردند / برخی پرفسورها مذاکره موشکی‌ را پیشنهاد می‌کنند!

باقری گفت: در سال 81 تیم‌مذاکره کننده وقت با پیشنهاد مذاکره به آمریکا در موضوع هسته‌ای حاضر به مذاکره در مورد عدم کمک به گروه‌های جهادی فلسطین، عدم حمایت از حزب الله لبنان و طرح ملک عبدالله برای سازش بین اعراب و اسرائیل بود که آمریکا نپذیرفت!
به گزارش شیرازه، علی باقری، عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته‌ای در نشست انحلال در نظام استکباری در تالار حکمت دانشگاه شیراز گفت: آمریکا در طول دهه‌های گذشته طرح و عملیات‌های فراوانی بر علیه انقلاب اسلامی و منافع ملی ما طراحی کرده است که حمایت از گروه‌های ضد انقلاب گرفته تا تحریم‌ها از جمله آن‌هاست. در حالی‌که معمولا دشمن بر نقاط ضعف حریف تمرکز دارد اما آمریکا در تمام طرح‌های ضد ایرانی بر نقاط قوت ما تمرکز کردند و این علاوه بر ظرفیت فراوان ملت ایران به اهمیت مزایا و محورهای قدرت جمهوری اسلامی اشاره دارد و مثال بارز در این زمینه موضوع هسته‌ای است که در سال‌های اخیر تمرکز ویژه‌ای بر آن داشتند.

معاون سابق سیاست خارجی و امنیت بین المللی شورای عالی امنیت ملی افزود: اکنون که بحث حقوق بشر را مطرح می‌کنند اصل موضوع بر سر قواعد دینی حاکم بر جمهوری اسلامی است. مثلا در موضوع حقوق بشر هیچ‌گاه از کمبود آب در روستاهای سیستان و بلوچستان سخنی به میان نمی‌آید بلکه بر حکم قصاص تمرکز دارند. یعنی بر عناصر انقلابی و احکام دینی دست می‌گذارند زیرا قواعد فقهی و دینی حاکم بر جامعه از جمله امتیازات جمهوری اسلامی ایران است. در واقع نقاط قوت و محورهای قدرت کشور را در عرصه رسانه‌ای و سیاسی جهان و اذهان عمومی جامعه به نقاط ضعف تبدیل می‌کنند تا با قدرت ملی ما مقابله و سایر کشورها را با خود همراه کنند.
زیاده‌خواهی‌ آمریکا نتیجه پالس‌هایی است که از داخل ایران دریافت می‌کند / رآکتور اراک با پیشرفت 92 درصدی را جوان‌مرگ کردند / برخی پرفسورها مذاکره موشکی‌ را پیشنهاد می‌کنند!
علی باقری متذکر شد: نقاط قوت نظام همیشه مورد هجوم دشمن بوده و اگر ما در این رویارویی به محورهای قدرت خود توجه نداشته باشیم در انتخاب راهبرد و روش‌های دفاع به اشتباه خواهیم افتاد و به مرور زمان تک تک نقاط قوت خود را از دست داده و عرصه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری را به دشمن واگذار خواهیم کرد. بنابراین باید دشمنی دشمن را شناخت و با ایستادگی بر نقاط قدرت خود دشمن را مجبور به عقب نشینی کنیم.‌

این استاد دانشگاههای تهران ادامه داد: در سال 82_81 که بحث هسته‌ای شروع شد و با سه کشور اروپایی مذاکره صورت گرفت، تیم مذاکره کننده وقت که در راس آن حسن روحانی قرار داشت بسیار مشتاق مذاکره با آمریکا بودند‌ و حتی پیشنهاد دادند اگر آمریکا پای میز مذاکره با ایران بنشیند علاوه بر موضوع هسته‌ای در مورد مسائل دیگری چون عدم کمک به گروه‌های جهادی فلسطین، عدم حمایت از حزب الله لبنان و طرح ملک عبدالله برای سازش بین اعراب و اسرائیل که در واقع همان به رسمیت شناختن اسرائیل بود، حاضر به مذاکره خواهیم بود.

باقری گفت: "دیک چنی" که در آن زمان معاون دولت بوش بود به طور علنی جواب داد؛ ما با تروریست‌ها مذاکره نخواهیم کرد و این در حالی بود که بوش ایران را محور شرارت خوانده بود.‌ زیرا در آن زمان دست ایران خیلی پر نبود و امتیازات لازم به کشورهای غربی واگذار شده بود. اوباما در سال 87  به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شد و تا سال 91 به روش بوش عمل کرد و تاکید داشت؛ ایران در موضوع هسته‌ای باید طبق قطعنامه شورای امنیت عمل کند اما در سال 91 روش دیگری پیش گرفت و به طور رسمی و علنی پیشنهاد مذاکره با ایران را مطرح کرد.

عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته‌ای متذکر شد: زیرا ما در سال 91 در موضوع هسته‌ای پیشرفت چشمگیری داشتیم و به سوخت 20 درصد رسیده و صفحه سوخت تولید می‌کردیم. وقتی برتری ما برای کشورهای غربی اثبات شد آن‌گاه آمریکا پیشنهاد مذاکره با ایران را مطرح کرد‌. حال باید به زیاده‌خواهی‌های امروز دشمن‌ در حوزه موشکی و منطقه‌ای توجه داشت. وقتی از خود ضعف نشان دهیم مطالباتی از سوی طرف مقابل مطرح می‌شود که هر انسان عاقلی به آن تن نمی‌دهد. بسیاری از زیاده‌خواهی‌های امروز دشمن نتیجه پالس‌هایی است که از داخل ایران دریافت کرده است.‌

وی افزود: تا پیش از سال 90 خط قرمز آمریکا موضوع غنی‌سازی هسته‌ای ایران بود اما از سال 90 به ساخت سلاح تغییر کرد که این نشان از افزایش قدرت ما بود که دشمن را مجبور به عقب‌نشینی کرد‌. زیرا در آن سال‌ها در حوزه هسته‌ای پیشرفت‌های چشمگیری را به دست آورده بودیم. وقتی بحث غنی‌سازی 20 درصد اورانیوم توسط ایران مطرح شد، نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت؛ ایران بلوف می‌زند. نماینده فرانسه هم با پوزخند گفت؛ شما در این حد نیستید! اما وقتی کار به سرانجام رسید مجبور به پذیرش شرایط و موقعیت جدید جمهوری اسلامی ایران شدند‌.

باقری تصریح کرد: رآکتور اراک را با پیشرفت 92 درصدی جوان‌مرگ کردند و حال این روزها برخی‌ با ژست پرفسوری می‌گویند؛ می‌توان در مورد موشک‌ها هم با آمریکا مذاکره کرد. در برجام برخی از حقوق مردم ایران از جمله حق داشتن رآکتور آب‌سنگین تا ابد پایمال و از دست رفت‌. دیپلماسی که برخی حقوق یک ملت را به فنا دهد ناتوان و ضعیف است.‌ بتون ریختن در اراک و تعطیل کردن تشکیلات هسته‌ای گه هنر دیپلماسی نیست! زیرا هر کس دیگری هم می‌توانست این مذاکره را انجام دهد. تا پیش از برجام در فردو غنی‌سازی 20 درصد انجام می‌شد که مایه شگفتی آمریکا و اروپایی‌ها بود اما امروز تبدیل به سالن بزرگ و زمین فوتسال شده است‌!

معاون سابق سیاست خارجی و امنیت بین المللی شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: اگر از جانب دشمن فشارها را متحمل می‌شویم نباید از این فشارها نگران شد. زیرا این فشارها نشان از افزایش نفوذ و قدرت ماست. ما امروز افتخار می‌کنیم که در کشورهای مختلف از جمله عراق، سوریه، لبنان، یمن و . .‌ . نفوذ داریم. همچنین مایه مباهات است که اقتدار نظامی ما بی‌نظیر و در حوزه موشکی جزء پنج کشور اول جهان هستیم.

علی باقری در پایان متذکر شد: برای خسارت آفرینی دشمن با تاکید بر حوزه‌های قدرت خود باید بر نقاط قوت کشور بیفزایم و ایستادگی کنیم نه اینکه هر روز با عقب‌نشینی از مواضع خود، دشمن را به اهدافش نزدیکتر کنیم. زیرا برآورد دشمن از توان و قوت ما بر نوع برخورد و تصمیم‌گیری او تاثیر خواهد گذاشت. متاسفانه در چند سال گذشته ذهنیت اشتباهی از مردم ایران در ذهن سیاستمداران در آمریکا و اروپا بودجود آمده زیرا دولتمردان حل همه مشکلات را به برجام گره زدند و این مسئله باعث شد ذهنیت اشتباه دشمن تقویت شده و هر روز بر زیاده‌خواهی‌های خود بیفزاید.

نظرات بینندگان