کد خبر: ۱۱۵۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۰۸ آبان ۱۳۹۶
در دومین کنگره شهدای دانش آموز استان فارس مطرح شد:

36 هزار شهید دانش‌آموز فارس بیانگر عمق تاثیر کلام حضرت امام/ لزوم درونی کردن نرم‌افزار تفکر و سبک زندگی شهدا در جامعه/ سرمایه معنوی و اجتماعی بزرگترین میراث انقلاب اسلامی

کاویانی راد گفت: سرمایه اجتماعی جوامع بر چهار مولفه ارزش‌های مشترک، ارتباطات و پیوند انسانی، اعتماد و مشارکت استوار است. حضرت امام خمینی (ره) با کلام خود سرمایه اجتماعی فراوانی تولید کرد.
به گزارش شیرازه، پیش از ظهر امروز دومین کنگره شهدای دانش آموز استان فارس با حضور حجت الاسلام محمد حسن کاویانی راد، معاونت فرهنگی  بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور و برخی مسئولان استانی برگزار شد.‌

حجت الاسلام محمد حسن کاویانی راد، معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور در دومین کنگره شهدای دانش‌آموز استان فارس گفت: گردهمایی ما در این جا جهت گرامیداشت یاد 36 هزار شهید دانش‌آموز است. در واقع شهدای دانش‌آموز عمق و توسعه سرمایه‌های اساسی کشور را به رخ جهانیان می‌کشد. هر کشوری دارای سرمایه‌های ارزشمندی است که منابع زیر زمینی و طبیعی و .‌ . . از جمله آن‌هاست اما مهم‌ترین سرمایه که دارای ارزش فراوانی است سرمایه اجتماعی می‌باشد.

کاویانی‌راد افزود: سرمایه معنوی و اجتماعی بزرگترین میراث انقلاب اسلامی است و هیچ چیز نمی‌تواند جای خالی آن را پر کند. بنابراین جوانان برای جامعه باید سرمایه اجتماعی تولید کنند. سرمایه اجتماعی جوامع بر چهار مولفه ارزش‌های مشترک، ارتباطات و پیوند انسانی، اعتماد و مشارکت استوار است. ارزش‌های مشترک یعنی آرمان‌هایی که انسان‌ حاضر است برای او تمام زندگی خود را هزینه کند. ارزش‌های موجود در یک جامعه از جمله سرمایه‌های اجتماعی است. ارتباطات و پیوند انسانی یعنی میان مردم با یکدیگر، مردم و مسئولین، بین مسئولین با یکدیگر ارتباط سازنده و موثر انسانی برقرار باشد.

وی تصریح کرد: اعتماد مولفه دیگری است که باید بدان توجه نمود و به معنی وجود اعتماد و اطمینان بین اجزای جامعه می‌باشد و لازم است الگوی شایع میان مردم الگوی ارتباطی ایمن باشد.‌ آخرین پایه سرمایه اجتماعی، مشارکت است. اعضای جامعه به هر میزان در دفاع از ارزش‌ها و تعیین سرنوشت خود فعال و تاثیر گذار باشند نشان از مشارکت اجتماعی است. 36 هزار شهید دانش‌آموز بیانگر تاثیر فراوان ارزش‌ها و آرمان‌های امام خمینی (ره) بر نوجوانان و جوانان دهه انقلاب است.  همواره باید در این مسئله تامل کرد که شخصیت و کلام حضرت امام خمینی (ره) چه جذابیت و حقیقتی داشت که نسل نوجوان و جوان را چنان شیفته و مجذوب کرد که خانواده و زندگی خود را رها کرده و جان خود را برای آرمان‌های او فدا کردند.

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور ادامه داد: همچنین پدرها و مادرها چه اعتماد عمیقی باید به کلام و اهداف رهبر یک جامعه داشته باشند که فرزندان خود را عازم جبهه‌های نبرد کنند در حالی‌که امیدی به بازگشت پاره‌های جگرشان وجود ندارد. در کوران فشار و تحریم‌ها چنان پیوند عمیق اجتماعی میان مردم وجود داشت که با حمایت‌های مادی و معنوی هشت سال جنگ را اداره کردند. در واقع هر گاه به مشارکت مردم نیاز بود در دل بحران‌ها به طرق مختلف از جمله اهداء فرزندان خود، حضرت امام خمینی را یاری کردند. و همه این مسائل بیانگر اوج مشارکت و سرمایه اجتماعی عظیمی است که توسط بنیان‌گذار انقلاب تولید شد و باید قدر دانست.

وی افزود: سرمایه اجتماعی در زندگی افراد جامعه دارای آثار و برکات فراوانی است. اگر چه از دست دادن سرمایه‌‌های انسانی خسارت بار است اما خون شهدا دارای بهره‌های معنوی فراوانی برای جامعه ایران بوده است. حال برای حفظ و پاسداشت این سرمایه گرانقدر باید تمام تلاش خود را به کار گیریم و مسائلی است که در این راستا باید بدان توجه نمود.

محمد حسن کاویانی راد گفت: نسل جوان مخاطب پیام ایثارگران نیست و یا به هر دلیلی خود را مخاطب این پیام نمی‌داند و این یک مشکل اساسی است. در اقع برنامه‌ها و همایش‌های مربوط به شهدا باید توسط دانش‌آموزان و جوانان برگزار شد نه اینکه بنیاد شهید  و امور ایثارگران یا آموزش و پرورش مسئولیت برگزاری چنین برنامه‌هایی را بر عهده گیرند. هر گاه نوجوانان و جوانان میزبان برنامه‌های با محوریت ایثار و دفاع مقدس بودند و ما مسئولین بعنوان میهمان شرکت کردیم یعنی پیام شهدا به نسل امروز رسیده است.

به گزارش شیرازه؛ پایان این برنامه با سرودخوانی دانش‌آموزان و روایت‌گری بازماندگان دفاع مقدس همراه خواهد بود. البته لازم به ذکر است در روزهای آینده حواشی این همایش در پایگاه خبری_تحلیلی شیرازه منتشر خواهد شد.‌
نظرات بینندگان