کد خبر: ۱۱۵۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۸ - ۰۹ آبان ۱۳۹۶

گلایه دانشجویان دانشگاه شیراز از مشکلات فنی سیستم گرمایشی خوابگاه ها

دانشجویان خوابگاه‌های دخترانه دانشگاه شیراز به دلیل خراب بودن شیر شوفاژ اتاق‌ها از گرم شدن شبانه‌روزی هوا و بر هم خوردن تمرکز دانشجویان و حتی شدت گرفتن بیماری برخی از ساکنین خوابگاه‌ها گله دارند.
به گزارش شیرازه؛ همواره مسائل علمی و صنفی دانشگاه ها مورد توجه و مطالبه دانشجویان بوده زیرا مسائلی که برخواسته از حقوق دانشجویان و تکالیف مسئولان دانشگاهی است، گاها مورد غفلت واقع می‌گیرد. حال این روزها با سرد شدن هوا و راه‌اندازی سیستم گرمایشی دانشگاه‌ ممکن است برخی دانشجویان با مشکلات جدیدی مواجه شوند‌.

دانشجویان خوابگاه‌های دخترانه دانشگاه شیراز به دلیل خراب بودن شیر شوفاژ اتاق‌ها از گرم شدن شبانه‌روزی هوا و بر هم خوردن تمرکز دانشجویان و حتی شدت گرفتن بیماری برخی از ساکنین خوابگاه‌ها گله دارند. خبرنگار شیرازه ضمن گفتگو با تعدادی از آن‌ها به بررسی این مسئله پرداخته است که در ادامه شرح آن را می‌خوانید:

تعدادی از دانشجویان خوابگاه‌های دختران دانشگاه شیراز در گفتگو با شیرازه، می‌گویند: با توجه به اینکه سیستم شوفاژهای کل خوابگاه سراسری است، با کمی سرد شدن هوا و درخواست برخی دانشجویان شوفاژهای کل خوابگاه روشن می‌شود و این در حالی است که در اتاق‌های متعدد هر یک از خوابگاه‌ها، شوفاژها بدون شیر هستند و امکان خاموش کردن آن وجود ندارد.

آن‌ها ادامه می‌دهند: به دلیل عدم تعادل دما در شیراز بخصوص در آبان ماه ساعات زیادی از شبانه روز هوا گرم است و اصلا نیازی به شوفاژ وجود ندارد. بنابراین نبود شیر قطع و وصل شوفاژ، باعث گرم شدن بیش از حد و غیرقابل تحمل بسیاری از اتاق‌های خوابگاه‌های دختران می‌شود.

این دانشجویان در گفتگو با خبرنگار شیرازه، متذکر می‌شوند: از طرفی مراجعه دانشجویان به مسئولین فنی خوابگاه جهت تعمیر و نصب شیر نیز نتیجه‌ای نداشته و مسئولین فنی در پاسخ می‌گویند؛ اگر شیر وصل کنیم، ممکن است خراب شود، نشتی پیدا کند، خطرساز باشد. زیرا در سال‌های گذشته اشکالات فنی شوفاژها را برطرف کردیم اما دوباره خراب شده بوده است و فعلا با پذیرش مشکل موجود شرایط را باید  تحمل کنید.

دانشجویان خوابگاه‌های دخترانه دانشگاه شیراز می‌گویند: چاره‌ای که معمولا برای رفع این مشکل توسط دانشجوها اجبارا انجام می شود، روشن کردن کولر است و تحمل این هوای دوگانه در فصل پاییز غیرقابل تحمل است. همچنین با روشن شدن همزمان شوفاز و کولر عملا مصرف انرژی افزایش یافته و دو برابر می‌شود‌. این در حالی است که برخی دانشجویان ساکن خوابگاه به دلیل بیماری و شرایط خاص از گرمای شبانه‌روزی اتاق‌ها به شدت مورد اذیت قرار می‌گیرند. مثلا یکی از دانشجویان خوابگاه نابیناست و هم اکنون بعد از دو سه روز روشن بودن مداوم شوفاژ مشکل چشم او وخیم شده که آسیب‌های جدی و تحمل درد و هزینه‌هایی را برای وی در پی داشته است.

آن‌ها در پایان متذکر می‌شوند: حال در پاسخ به توجیه مسئولان فنی دانشگاه چند سوال ذهن دانشجویان را مشغول می‌کند؛ آیا شوفاژهای خوابگاه نباید سرویس شود تا مشکلاتی که بر اثر استهلاک به وجود آمده، تعمیر شود؟ آیا مسئولین فنی توانایی تعمیر صحیح و بی‌عیب و نقص سیستم گرمایشی خوابگاه‌ها را ندارند؟  یا مشکلات دانشجویان را سرسری گرفته و اهمیت نمی‌دهند؟ آیا مشکلاتی که در اثر بی‌توجهی برای دانشجویان بیمار از جمله دانشجویی که چشم او دچار مشکل شده اهمیت ندارد؟ و چه کسی پاسخگوی این وضعیت و مشکلات پیش آمده خواهد بود؟

نظرات بینندگان