کد خبر: ۱۱۵۶۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۱۸ آبان ۱۳۹۶
حق مسلمی که نادیده گرفته می شود؛

تابلوهای نمایشی و بدون کاربرد در اقلید

چه کسی در نقض قانون مقصر است؟ مسؤولانی که به درستی قوانین را اجرا نمی کنند یا همشهریانی که به حقوق یکدیگر احترام نمی گذارند.

به گزارش شیرازه،  معلولان قشری مظلوم در جامعه هستند که علیرغم قوانین و مقرراتی که در راستای حمایت از آن ها وضع شده است، اقدامات عملی چندانی را در این زمینه شاهد نیستیم.

مناسب سازی معابر عمومی و مبلمان شهری در راستای تسهیل تردد و عبود مرور جانبازان و معلولان از جمله حقوق این قشر است که متأسفانه در بسیاری از شهرها به بهانه هزینه اجرایی آن، توجهی نشده است و با وجود اینکه در قانون کلیه سازمان ها و مؤسسات و شرکت های دولتی و نهادهای عمومی موظفند در احداث ساختمان ها و اماکن عمومی خود امکان بهره مندی این قشر در رفاه اجتماعی از حقوق شهروندی را فراهم کنند، کاری انجام نشده است.

یکی دیگر از حقوق معلولان که توجهی به آن نمی شود، حق پارک خودروهای آن ها در مکان های مشخصی از سطح شهر است که معمولا با نصب تابلوهایی که بیشتر جنبه نمایشی دارد، است.

تابلوهایی که هریک از ما ممکن است با دیدن آن ها، حتی لحظه ای به کابردش فکر یا توجه نکردیم.

تابلوهای «توقف ممنوع غیر از خودرو های پلاک معلولان» که در معابر نصب شد تا رانندگان معلول با توجه به وضعیت جسمی شان، در این محل‌ها و فضاهای اختصاصی برای پارک خودروی خود استفاده کنند، اما با عدم رعایت و قانون مداری ما حق مسلمشان ضایع می شود.

طبق قانون ایستادن برای وسایل نقلیه غیر از پلاک معلولان، در معابری که تابلوهای توقف ممنوع غیر از خودرو های پلاک معلولان نصب شده ، ممنوع است و جریمه دارد.

خودروهای عادی در صورت توقف در این مکان ها باید اعمال قانون شوند در صورتی که در اقلید شاهد برخورد جدی با این تخلف نیستیم.

چه کسی مقصر است؟ معلولانی که نمی توانند از حق خود دفاع کنند؟ مسؤولانی که قانون را به درستی اجرا نمی کنند؟ مردمی که به حق و حقوق یکدیگر احترام نمی گذارند؟


پرسش و استفتاء از آیات عظام و پاسخ آنها به این مسئله این چنین است:

سوال: معلولین و جانبازان که از محدودیت جسمی رنج می‌برند برای پارک خودرو خود در خیابان شهرها خصوصا شهرهای بزرگ مانند تهران مشکلات زیادی دارند. گاهی اوقات برای پیدا کردن جای پارک مجبورند مسافت زیادی دورتر از محلی که کار دارند خودرو خود را پارک کنند و این مسافت که برای افراد سالم اصلا به نظر نمی‌آید برای معلولین و جانبازان یک مشکل بزرگ است. برای حل این مشکل، پلیس در بعضی از قسمت‌های شهر، خصوصا مکان‌های شلوغ تابلوهایی قرار داده است با عنوان " محل پارک معلول ". تابلوها کاملا مشخص است و بر روی آنها علامت ویلچر قرار گرفته است و تقریبا همه رانندگان معنی و مفهوم آن‌را می‌دانند. یعنی می‌دانند که این مکان مخصوص پارک خودرو معلولین است. اما متأسفانه خیلی از شهروندان بدون در نظر گرفتن حق معلولین در این مکان‌ها، یعنی در محل پارک خودرو معلولین پارک می‌کنند و معلولین را از حق خود محروم می‌کنند و آنها را با مشکل بزرگی روبرو می‌کنند. حال با توجه به توضیح فوق و با توجه به‌اینکه حاکمیت این مکان‌ها را فقط برای پارک خودرو معلولین در نظر گرفته است آیا توقف خودرو افراد غیر معلول در محل پارک خودروی معلولین مصداق غصب مکان یا زمین یا مال غیر می‌باشد یا خیر؟ آیا این اقدام حرمت شرعی دارد یا خیر؟ استدعا می‌شود واضح و شفاف پاسخ فرمائید که بسیار کارگشا است.

آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای: اینگونه امور تابع قوانین و مقررات است و تخلّف از آن جایز نیست.

آیت‌الله‌العظمی نوری‌همدانی: تخلف از قوانین نظام اسلامی جائز نیست و در بعضی از موارد حق الناس نیز محسوب می‌شود.

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی : در مسأله ذکر شده لازم است بر طبق قوانین و مقررات حکومت اسلامی عمل شود.

آیت‌الله‌العظمی گرگانی: توقف در مکان‌هایی که مختص معلولین است اگر موجب آزار آنها شود جایز نیست.

آیت‌الله‌العظمی سید موسی شبیری زنجانی: توقف در این موارد بنابر احتیاط جائز نیست.

آیت‌الله‌العظمی سید علی حسینی سیستانی: غصب نیست ولى این کار جایز نیست.

آیت‌الله‌موسوی اردبیلی: در فرض سوال ، پارک غیر معلول در این محل‌ها جایز نیست.

انتهای پیام/

منبع: کلید فارس

برچسب ها: اقلید ، تابلو ها ، رانندگی
نظرات بینندگان