کد خبر: ۱۱۵۶۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۷ - ۱۱ آبان ۱۳۹۶
بسته خبری«ایستگاه»؛

جیرفت؛ بهشت جهان در دوره باستان / ظالمانه‌ترین شیوه اعدام در ایران اجرا می‌شد / شرح و تفسير حکمت 192 نهج البلاغه

یکی از مایعاتی که به عنوان گرانترین مایع جهان شناخته می‌شود، زهر عقرب است. زهـــر عقرب با ارزش بیش از ده میلیون دلار برای هر لیتر گرانترین مایع جهان است.
جیرفت؛ بهشت جهان در دوره باستان / ظالمانه‌ترین شیوه اعدام در ایران اجرا می‌شد / شرح و تفسير حکمت 192 نهج البلاغه

به گزارش شیرازه، در میان رویدادهای مختلف روزانه، خبرهای فرهنگی و اجتماعی نسبت به اخبار اقتصادی و سیاسی کمتر مورد توجه قرار می گیرد. خبرهایی که بعضا می‌تواند عدم آگاهی از آنها آینده مطلوب و یا نامطلوبی برای شما رقم بزند فرهنگ به عنوان عاملی که به زندگی انسان معنا و جهت می دهد شناخته می شود و مسائل اجتماعی نیز مجموعه ای از تلخی و شیرینی های واقعی جامعه پیرامونی ما است. شیرازه در نظر دارد با رصد رویدادهای فرهنگی-اجتماعی بسته خبری هفتگی با عنوان«ایستگاه» منتشر نماید.

فرهنگی

شرح و تفسير حکمت 192 نهج البلاغه

امام علی(عليه السلام) فرمودند: يَا ابْنَ آدَمَ مَا كَسَبْتَ فَوْقَ قُوتِكَ، فَأَنْتَ فِيهِ خَازِنٌ لِغَيْرِكَ. اى فرزند آدم هر چه بيش از مقدار خوراك خود به دست آورى (و آن را ذخيره كنى) خزانه دار ديگران در آن خواهى بود.

همچنین از اميرمؤمنان(عليه السلام) سؤال كردند چه كسى روز قيامت حسرتش از همه بيشتر است؟ فرمود: كسى كه در آن روز اموال خود را در ميزان اعمال ديگران ببيند كه خدا او را به واسطه آن مال وارد دوزخ كند و ديگرى را (كه هيچ زحمتى را براى آن نكشيده بود براى نيكوكارى اش) به سبب آن مال وارد بهشت سازد»؛ «سُئِلَ أميرُالْمُؤْمِنينَ مَنْ أعْظَمُ النّاسُ حَسْرَةً قالَ مَنْ رَأى مالَهُ في ميزانِ غَيْرِهِ وَأدْخَلَهُ اللهُ بِهِ النّارَ وَأدْخَلَ وارِثَهُ بِهِ الْجَنَّةَ».
ابن ابى الحديد در شرح نهج البلاغه خود در شرح اين كلام نورانى داستانى از «حسن بصرى» و «عبدالله بن اهتم» نقل مى كند، مى گويد: حسن به هنگامى كه عبدالله بيمار شده بود و آخرين ساعات عمر خود را طى مى كرد به عيادت او رفت. ديد عبدالله پيوسته چشمش را به صندوقى دوخته كه در گوشه اى از اتاق قرار داشت، سپس رو به حسن بصرى كرد و گفت: در اين صندوق صد هزار (درهم) است كه نه زكات آن داده شده و نه صله رحم با آن انجام گرديده است. حسن گفت: مادرت به عزايت بنشيند براى چه چيز آن را ذخيره كرده اى؟ گفت: براى ترس از حوادث زمان و مخالفت برادران و ظلم سلطان! اين را گفت و بعد از مدت كوتاهى از دنيا رفت. حسن در تشييع جنازه او شركت كرده بود. هنگامى كه او را دفن كردند دست خود را به يكديگر زد و اشاره به قبر او كرد و گفت: اين كسى است كه شيطان بر او غلبه كرد، او را از حوادث زمان و ظلم سلطان و بی وفايى برادران ترساند و ودايع الهى را براى خود ذخيره كرد سپس از اين دنيا غمگين و اندوهناك بيرون رفت، نه زكات مالش را پرداخت نه صله رحم به جاى آورد. آن گاه روى به بازماندگان كرد و گفت: اى وارثان گوارا اين مال را بخوريد، اين مال حلال به دست شما افتاده مراقب باشيد وبال شما نشود، اين مال از سوى كسى است كه آن را جمع كرد و بخل ورزيد بر امواج درياها سوار شد، از بيابان هاى خشك گذشت و از طريق باطل آن را اندوخت و حق آن را نپرداخت، خودش در حياتش از آن بهره نگرفت ولى ضررهاى او بعد از وفات دامن او را خواهد گرفت. آن را گردآورى كرد و محكم آن را در صندوق نگه داشت تا روز قيامت كه روز حسرت است. بالاترين حسرت اين است كه مال خود را در ميزان اعمالِ غير خودت ببينى. تو بخل ورزيدى نسبت به مالى كه خدا به تو روزى كرده بود و در مسير طاعتش مصرف نكردى براى ديگرى آن را نگهدارى كردى كه او در راه رضاى خداوند آن را صرف كند. واى بر اين حسرت غير قابل جبران و رحمت از دست رفته!

جیرفت؛ بهشت جهان در دوره باستان

در جنوب استان کرمان شهری به چشم می‌خورد که امروزه با عنوان جیرفت شناخته می‌شود. این شهر به دلیل برخورداری از شرایط مطلوب آب و هوایی و انواع محصولات کشاورزی، بهشت جهان در دوره باستان به حساب می‌آمد. شهر جیرفت در ارتفاع 720 متر از سطح دریا و در دره‌ای پهن گسترده شده است. این شهر به علت قرار گرفتن در عرض‌های جنوبی کشور و واقع شدن در ارتفاع نه چندان بالا، دارای تابستان‌های گرم و نسبتاً مرطوب و زمستان‌هایی معتدل و کوتاه است. همچنین شهر جیرفت در دوره تاریخی پیش از اسلام بزرگ‌ترین مرکز تجاری جهان بوده است. این شهر در دوره پس از اسلام مرکز ولایت کرمان به شمار می‌آمد. جیرفت قبل از حمله مغول یکی از شهر‌های آباد و ثروتمند جهان اسلام بود. مورخان و باستان شناسان ایرانی با حفاری‌های بسیار در هلیل‌رود و روستای کنار صندل متوجه شده‌اند که گهواره تمدن خاورمیانه بین‌النهرین نیست؛ بلکه جیرفت است. آن‌ها در این حفاری‌ها موفق به اثبات نظریه شهر دقیانوس شده و آن را به ثبت ملی رساندند.‌ از جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به کاروانسرای گنجعلی‌خان، مسجد شهر قدیم جیرفت (دقیانوس)، آرامگاه امیر حیدر، آرامگاه سالار رضا، قلعه سموران و غار شعیب نیز اشاره کرد.

«هم‌بخت» منتشر شد

رمان یکی از بهترین عرصه‌ها برای واکاوی و زنده ‌کردن تاریخ است. بستری برای بالیدن و پرورش دادن دوباره تاریخ تا بخشی از آن به زبانی غیر از زبان گزاره‌های حقیقی تاریخی، به زبان ناز و نیاز کلمه، برای مخاطب بیان شود و او را به سمت خوانش دوباره آن گزاره‌های تاریخی و مهم‌تر از آن، حقیقت نهفته در دل آنها و آنچه نمایندگی‌شان می‌‌کند هدایت کند. رمان «هم‌بخت» نوشته گودرز شکری از جمله تلاش‌هایی است که این روزها سعی کرده است تا مخاطب خود را در دل ناز و نیاز کلمه به سوی بازخوانی بخشی از حقایق تاریخی ایران معاصر سوق دهد و مخاطب دل‌زده از انواع و اقسام گزاره‌های تاریخی را به سمت روایتی سوق دهد که غیرمستقیم حقیقی‌ترین این دست گزاره‌ها را در دل و جان او به بار می‌نشاند. «هم‌بخت» داستانی دارد که از دل شهریور سال 1320 شروع می‌شود. با آغاز تهاجم نیروهای بیگانه به مردمان سرزمینی که بی‌طرف‌ترین‌ها در طول حیات تاریخی خود بوده‌اند و شاید به همین خاطر است که در استعاره داستانی این رمان، دو نماینده متفاوت از این نسل که از قضا هم‌نامند و هر دو متصل به یک ساختار و خاک، یک دست که از قضا دست راستشان است را در این تهاجم از دست می‌دهند تا نویسنده بگوید که تاریخ ایران تاریخ قطع شدن دست‌هایی است که قبل از آنکه از سوی دولت‌مردان گرفته شود، با دست بیگانه به یغما می‌رود. «هم‌بخت» روایتی است از سرگذشت یک ملت. نویسنده با استادی تمامی سعی کرده این سرگذشت را کوتاه و سرضرب بنویسد، شخصیت‌هایش را بسازد و جغرافیایی تاریخی برای زیست آنها برپایه فکت‌های حقیقی تاریخی مهیا کند و آنگاه بر فراز این آشیانه، به تماشای سیر زندگی در این زیست بپردازد. انتشارات کتاب نیستان رمان «هم‌بخت» را با قیمت 17000 تومان در 224 صفحه منتشر کرده است.


«جامع التواریخ» در فهرست حافظه جهانی یونسکو ثبت شد

نسخه «جامع التواریخ» یا «تاریخ رشیدی»، اثر ارزشمند رشیدالدین فضل‌الله همدانی محفوظ در کاخ موزه گلستان به عنوان میراث جهانی دریونسکو ثبت شد. در واقع جامع التواریخ پنجره‌ای است به گذشته نه تنها برای ایرانیان بلکه کلیه بشر؛ این اثر دریچه‌ای را به سوی ایران فرهنگی می‌گشاید و ایران فرهنگی فراتر و گسترده‌تر از آن چیزی است که امروز در چهارچوب مرزهای سیاسی به عنوان ایران می‌شناسیم. این اثر بزرگ ایرانی به عنوان میراث جهانی برای کل بشریت به ثبت رسیده است.

اجتماعی

گران‌ترین مایع جهان را بشناسید

مایعاتی در جهان وجود دارند که روی برخی از آن‌ها قیمت گذاری می‌شود و به انواع مردم فروخته می‌شوند. یکی از این مایعات که به عنوان گرانترین مایع جهان هم شناخته می‌شود، زهر عقرب است. زهـــر عقرب با ارزش بیش از 10میلیون دلار برای هر لیتر گرانترین مایع جهان است. پروتئینی که در سم عقرب است، برای افرادی مبتلا به ورم مفاصل و عارضه های روده‌ای، استفاده می‌شود.

هفت راهکار طلایی برای کنترل لجبازی کودک

والدین با استفاده از کمی خلاقیت و ابتکار عمل می توانند بدون نگرانی و عصبانیت راه حل های مناسبی را در برخورد با رفتارهای ناشایست کودک و بخصوص لجبازی های آنها بکار ببرند. کودکان با استفاده از لجبازی درواقع قصد نشان دادن استقلال خود را به اطرافیان داشته و معمولا این ناسازگاری در میان کودکان 3 تا 4 ساله بیشتر است که با روش های سرگرم کننده و کمی صبر و حوصله از جمله صحبت کردن موزون و آهنگین با کودک، سخن گفتن همراه با تغییر و تقلید صدا، تعریف کردن خاطرات کودکی خودتان برای او، خنداندن و سرگرم کردن کودک،می توانید لجبازی او را کنترل کنید. هرگز از تنبیه بدنی و فریاد زدن استفاده نکنید و روی نکات مثبت کودک تاکید کنید. واکنش اطرافیان به ویژه والدین که کودک از نظر عاطفی به آنها وابسته است تعیین کننده ضعف یا شدت لجبازی در کودک می شود. واکنش های هیجانی، عصبی و تنبیه در برابر لجبازی می تواند ابعاد آن را گسترده تر و لجبازی را به عادتی دائمی برای کودک تبدیل کند، از سوی دیگر نیز ممکن است این رفتارهای نادرست از سوی والدین نیاز کودک به برآورده شدن حس کنجکاوی را سرکوب کند که در چنین شرایطی دیگر نباید انتظار داشت استقلال شخصیتی کودک در سنین بالاتر رشد کرده و شکل بگیرد و والدین باید بدانند لجبازی کودک خصلتی طبیعی بوده که باید پذیرفته شود، زیرا کودک گاهی اوقات به لجبازی به چشم یک بازی نگاه می کند و می خواهد والدین را در این بازی شریک کند. کودک باید حق انتخاب داشته باشد و این انتخاب فقط به لباس، وسایل شخصی و غیره محدود نمی شود بلکه هر فرد با توجه به سن و میزان درکش به درجه ای از استقلال شخصیتی و اعمال نظراتش در انتخاب های گوناگون تمایل دارد که به همین دلیل کودکان از طریق لجبازی و پافشاری می خواهند، شخصیت خود را به عنوان یک فرد مستقل تقویت کنند. گاهی کودک به دلیل استفاده از انواع تنقلات چرب و شور، اشتها به غذا خوردن ندارد و در نتیجه این امر را بهانه ای برای لجبازی با والدین به کار می گیرد در حالی که مهم ترین دلیل بروز بدغذایی و بی اشتهایی، ناشی از مصرف تنقلات به مقدار زیاد یا در زمان نامناسب است که والدین می توانند این موارد را به راحتی رفع کنند. همچنین والدین باید نظارت ها را در محیط منزل بر روی کودک کاهش داده و به کودک خود آزادی عمل بیشتری بدهند به این معنی که از امر و نهی های بی مورد به فرزندان بپرهیزند چرا که وسواس مادر و دستورالعمل های شدید به بروز مشکلات عصبی وپرخاشگری کودک منجر می شود.


نابودی زیست بوم دریایی با فروش سنگ‌های زنده

سنگ زنده(لایوراک‌ها) مجموعه ای از حیات دریایی ریز و درشت است که با زندگی بر روی و درون آن، به سنگ زنده، زندگی می بخشد. سنگ زنده از اسکلت‌های کربنات کلسیم مرجان‌های مرده یا سایر ارگانیسم‌های آهکی تشکیل شده است. صخره های تپه مرجانی از تکه‌هایی از مرجان‌ها یا سنگ‌های مرجانی خارج از تپه مرجانی که شکسته شده و به کف آب افتاده اند و پس از مدتی توسط ارگانیسم هایی مانند جلبک قرمز و اسفنج ها پوشانده شده‌اند، تشکیل می‌شوند. صخره‌های ساحلی به صخره‌های درون تپه مرجانی که گرایش به انبوه شدن دارند و توسط جلبک‌ها، صدف‌ها، خرچنگ‌ها، میگوها و سایر ارگانیسم‌های ناخواسته پوشانده می‌شوند، گفته می‌شود. در مناطق صخره‌ای بر روی سنگ‌های زنده چرخه‌ای از مواد و گونه های مواد مغذی برای رشد برخی مرجان ها وجود دارد که محیط امنی برای سایر آبزیان از جمله ماهی‌ها، سخت پوستان و پستانداران است. برداشت بی‌رویه سنگ های زنده در سواحل صخره‌ای دریای عمان و خلیج فارس برای تجارت باعث شوری و به خطر افتادن زیست بوم دریایی شده است. از این سنگ ها بیشتر در آکواریوم‌ها استفاده می‌شود که برداشت بی‌رویه این سنگ‌ها باعث آسیب رساندن و از بین رفتن زیستگاه‌های دریایی و اکوسیستم های بسیاری از آبزیان شده است. چون سنگ‌های زنده فقط در سواحل صخره‌ای دیده می شوند بیشتر در خطر نابودی قرار دارند.


ظالمانه‌ترین شیوه اعدام در ایران اجرا می‌شد

در همه کشورهای جهان مراسمی به نام اعدام وجود دارد تا یک فرد گناهکار را به بخشی از سزای اعمال خود در این دنیا برسانند. در کشورهای مختلف، شیوه‌هایی از اعدام وجود دارد و در زمان قدیم وجود داشته است. یکی از انواع اعدام‌های وحشتناک در ایران مربوط به دوران قاجار بود که در واقع در میان همه شیوه‌های اعدام در طول تاریخ، ایران ظالمانه‌ترین نوع آن را داشت. در این نوع اعدام، فرد تبهکار را به لوله توپ می‌بستند و توپ را شلیک می‌کردند و مجرم به دو نیم تقسیم می‌شد.

برچسب ها: بسته خبری ، ایستگاه ، فارس
نظرات بینندگان