کد خبر: ۱۱۵۷۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۱۲ آبان ۱۳۹۶

نیم نگاهی به اهمیت فضای اجتماعی اربعین

جدا از شور و حال حسینی و فضای معنوی حاکم بر آئین اربعین که مثال‌زدنی است، فضای اجتماعی و جامعه‌ساز این حرکت باشکوه نیز درخور توجه است.
به گزارش شیرازه، نکته‌ای که در تجمع غرورآفرین حماسه اربعین بیش از همه به چشم می‌آید و نباید از آن غافل شد، ارتباط اجتماعی بسیار صمیمانه، بی‌رنگ‌وریا و به‌دوراز آلایش افراد گوناگون از اقشار مختلف جامعه است که در مدت حضور در آئین اربعین کنار یکدیگر با صلح و صفای خاصی به سر می‌برند.

ظرفیت ایجادشده ناشی از صمیمیت بی‌بدیل مردم کشورمان در آئین اربعین یک فرصت بی‌نظیر است که به برکت وجود مبارک حضرت امام حسین (ع) شکل‌گرفته و پس چندین قرن نه‌تنها کاهش‌ نیافته، بلکه روزبه‌روز بر شدت و حدت آن افزوده شده است.

ارتباط اجتماعی شرکت‌کنندگان در آئین اربعین با یکدیگر به حدی انسانی و تأثیرگذار است که نمونه آن را در هیچ شرایط و مناسبت دیگری نمی‌توان یافت و انسان را به شگفتی وا می‌دارد.

روزانه در حالت عادی زندگی اخبار گوناگونی از قتل، درگیری، شکایت،تشکیل پرونده های قضایی و ... در فضای رسانه‌ها منتشر می‌شود و انسان با دیدن و شنیدن این رویدادها به نگرشی منفی از فضای اجتماعی جامعه می‌رسد، همه‌چیز برای وی تیره‌وتار جلوه می‌کند و هنگامی‌که به ارتباط غیر صمیمی و سرد انسان‌ها حتی اقوام و خویشان نظر می‌اندازی، این موضوع بیشتر خود را نشان می‌دهد.

اما نکته اینجاست که در فضای اربعین حسینی و یا دهه عاشورا چنان ارتباط صمیمانه و دوستانه‌ای میان انسان‌ها شکل می‌گیرد که در مقایسه با زمان‌های عادی زندگی به‌هیچ‌عنوان قابل‌مقایسه نیست، به‌نوعی که انسان می‌تواند این تغییر رفتارها را به‌صورت محسوس درک کند.

برای نمونه در مرز شلمچه و در آستانه اربعین حسینی موکب‌های بسیاری در مسیر ایران به عراق و شهر کربلا مشاهده می‌شود که افراد بسیاری به‌صورت آتش به اختیار در این موکب‌ها به خدمت به زائران مشغول بوده و با عشق سیدالشهدا چنان صمیمانه و با محبتی بی‌دریغ یار و غمخوار یکدیگر شده که صحنه‌هایی ماندگار و بی‌بدیل را لحظه‌به‌لحظه رقم می‌زنند.

جدا از شور و حال حسینی و وجود مبارک شخص سیدالشهدا در به وجود آمدن محفلی صمیمانه و انسانی، جامعه شناسان و مردم شناسان، اساتید دانشگاه و صاحب‌نظران باید بیشتر به جنبه‌های اجتماعی آئین اربعین توجه کرده و از ظرفیت‌های به وجود آمده در این حرکت عظیم برای تئوری سازی در ایجاد یک منظومه برای جامعه‌ای آرمانی بهره ببرند.

حال که فضای اجتماعی و تربیتی اربعین و دهه عاشورا با ظرفیت‌های بسیار، چنین حال و هوای انسان را دگرگون کرده و حس همدلی، مشارکت، دوستی، صمیمیت و تمام فضایل انسانی را در حد اعلی تقویت می‌کند، خرد انسان حکم می‌کند که این فضا باید به 11 ماه دیگر سال نیز سرایت کند که بی‌گمان چنین هنری در قبضه انسان‌های آگاه، هنرمندان با بصیرت و خبرگان کارآزموده جامعه است که باید نسبت به این موضوع مهم احساس مسؤولیت کنند به‌قدر وسع و توان خویش.

منبع: فارس

برچسب ها: تجمع ، اربعین ، فارس
نظرات بینندگان