کد خبر: ۱۱۵۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۲ - ۱۷ آبان ۱۳۹۶

جاده های مرگ در کمین مسافران سپیدان

مسافران و گردشگران بی شماری بدلیل نبود برخی ازامکانات و عدم آشنایی با این جاده‌ها مشکل ساز شده وجان خود وخانواده را در این مسیر از دست می دهند.

به گزارش شیرازه، توسعه راه‌های برون شهری در سال‌های اخیردرسطح شهرستان بوده اما عدم نظارت بر این جاده‌ها و فرهنگ پایین در رانندگی موجب افزایش تلفات جانی در جاده‌های شهرستان سپیدان شده است.

 طی سال‌های گذشته ؛توسعه وعریض نمودن جاده های برون شهری مدنظر قرارگرفته است، اما این ساخت‌وسازهای جاده‌هاو آسفالت کردن وچندبانده نمودن این محورها بدون توجه به ایجاد زیرساخت‌های لازم انجام‌شده است، نتیجه این امر هم افزایش ناگهانی تلفات مالی و جانی و جرحی در تصادفات در جاده‌های شهرستان و به‌خصوص در جاده های مواصلاتی بین دومرکز استان مخصوصا جاده جدید یاسوج بدلیل حجم بالای تردد بوده  است.

مهم‌ترین عامل در راستای افزایش تصادفات رانندگی در جاده‌های شهرستان؛ عدم رعایت سرعت، عدم وجود  علائم راهنمایی  وهشدار دهنده به اندازه کافی، عدم وجود دوربین‌های نظارتی در جاده‌ها( به استثنای جاده سپیدان به شیراز) و استفاده روستاها و سکونتگاه‌های مجاور جاده‌ها از این معابر در نقش خیابان است و رفت آمد ادوات کشاورزی در جاده‌ها نیز مشکلات را تشدید کرده است.

هرچند توسعه  جاده ها  یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت اقتصادی برای شهرها وشهرستانها محسوب می‌شود اما توسعه اقتصادی باید همراه با توسعه فرهنگ استفاده از زیرساخت‌ها همراه باشد این در حالی است که درگذشته این امر موردتوجه قرار نگرفته است.

یکی دیگر از مشکلاتی که درزمینه حوادث جاده ای برون‌شهری در شهرستان روی‌داده است عدم تناسب بین ابزارهای نظارتی بر ترافیک برون شهری با حجم راه‌سازی است، درواقع با شعار کمک به روستاییان جاده‌ها ساخته و یا آسفالت شده است اما به خطرناک بودن این راه‌ها توجه نشده و تنها در پی افزایش آمار بهسازی جاده‌ها بوده‌اند.

این در حالی است که نیروی انسانی موردنیاز برای نظارت بر این جاده‌ها و یا تجهیزات نظارتی متوازن با توسعه راه‌ها افزایش نیافته و حالا با حجم بالای تصادفات دراین جاد هامواجه هستیم.

متاسفانه  هر چند وقت یک بارچندین نفر از هموطنانمان  در جاده‌های این شهرستان توریستی کشته می‌شوند . بهسازی جاده‌ها درنهایت به افزایش ترافیک، تردد و استفاده از وسایل نقلیه شخصی منجر شده است.

مسافران و گردشگران  بی شماری بدلیل داشتن  فضاهای متعدد گردشگری وجغرافیایی در سطح شهرستان سپیدان از این جاده‌ها استفاده می‌کنند و درنهایت بدلیل نبود برخی ازامکانات و عدم آشنایی با این جاده‌ها مشکل ساز شده است.

 بسیاری از مردم بدلیل نبودن سیستم های کنترلی مانند دوربین های پیشرفته  زمانی که در جاده های شهرستان تردد می کنند به دلیل اینکه خود را از چشم‌های قانون و جریمه شدن دور می‌بینند، قوانین را رعایت نمی‌کنند و همین عامل دلیل افزایش واژگونی خودروها  ویا برخورد های شدید در جاده‌ها می شوند.

متاسفانه در ساخت جاده‌های برون شهری در مناطق کوهستانی استانداردهای جاده‌های اصلی رعایت نمی‌شود و تابلوهای راهنما نیز کمتر دیده می‌شود از سوی دیگر این جاده‌ها از سوی  برخی از روستاییان به‌عنوان راه دسترسی به روستاهای مجاور و مزارع استفاده می‌شود، تمام این مسائل این امر را تداعی می‌کند که رانندگی در این جاده ها باید بااحتیاط بیشتری انجام شود اما هم‌اکنون این روند برعکس است و راننده‌ها در این جاده‌ها خود را دور از چشم قانون می‌بینند.

هرچند افزایش نیروی انسانی و تجهیزات از نیازهای  اساسی واولیه برای کنترل جاده‌ها است اما راهکار ابتدایی و کوتاه‌مدت برای رفع مشکل کنونی رعایت مقررات رانندگی در جاده‌ها است و باید در این خصوص  کار فرهنگی و اطلاع‌رسانی انجام شود.

متاسفانه به روند رو به رشد افزایش تصادفات در سطح جاده های شهر وشهرستان باید این موضوع اشاره کرد رعایت مقررات رانندگی واحترام به قوانین را در این جاده‌ها با دقت بیشتری انجام گیرد.

برخی از این راه‌ها از استانداردهای ایمنی  بسیارپایینی برخوردارهستند و طبیعتاً کم‌عرض بودن، نبودن تابلوها رانندگی مناسب و عدم روشنایی از خصوصیات این جاده است.جاده شیراز به یاسوج محدوده‌ای حادثه‌خیز است که همواره بسترساز حوادث و تصادفات متعددی بوده و همچنان به‌عنوان محوری خطرآفرین میزبان تصادفات بسیاری است.

تصادفات جاده‌ای یکی از عوامل اصلی ایجاد خسارات و تلفات جانی و مالی به شمار می‌رود و اگرچه با تلاش دستگاه‌ها و نهادهای مسئول در طول سال های اخیر تا حدودی از شدت آن کاسته شده اما هنوز نیز مشاهده می‌شود که در برخی از جاده های شهرستان سپیدان، در اثر حوادث جاده‌ای برخی جان می‌ دهند و برخی دیگر نیز با صدمات جسمی یا مالی مواجه می‌شوند.

بی‌احتیاطی، سرعت غیرمجاز و خواب‌آلودگی رانندگان، پایین بودن ضریب ایمنی برخی خودروها و گاهی استاندارد نبودن جاده‌ها از اصلی‌ترین عوامل بروز حوادث و تصادفات جاده‌ای به شمار می‌روند.جاده شیراز به سپیدان  به یاسوج  یکی از محورهایی محسوب می‌شود که در طول سالیان اخیر شاهد تصادفات جاده‌ای بسیاری اعم از فوتی، جرحی و خسارتی بوده است.محدوده‌ای که همچنان در طول شبانه‌روز از محورهای بالقوه خطرآفرین محسوب می‌شود که غیراستاندارد بودن آن باعث بروز حوادث بسیاری می‌شود و در برخی مواقع ضریب خطر و حادثه برای رانندگان غیربومی و ناآشنا به موقعیت این جاده بسیار بیشتر از افرادی است که پیش‌ از این تجربه رانندگی و تردد در این محور را داشته‌اند.

جاده‌ای که سال هاست در پیچ‌وخم‌های اداری، بلای جان و مال برخی رانندگان و سرنشینانی شده که اکنون در پیشوند نام آن‌ها عنوان مرحوم یا مرحومه قید می‌شود و برای برخی دیگر نیز تداعی‌کننده خاطراتی تلخ و ناگوار است.


ازآنجاکه بخش اعظم ترددها  در این جاده به عنوان تنها مسیرارتباطی بین دومرکز استان بوده و میزان عبور و مرور آن‌ها در این جاده بسیار بسیاراست، می توان از برخی از حوادث فوتی وجرحی با رعایت نمودن قوانین ومقررات وبرخواردی از یک سری سیستمهای سخت افزاری ونرم افزاری جلوگیری نمود.

برچسب ها: سپیدان ، جاده ، مرگ
نظرات بینندگان