کد خبر: ۱۱۵۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۱۴ آبان ۱۳۹۶
به همت بانوی کار آفرین سپیدانی؛

اقتصاد مقاومتی با طعم ترشی

بانوی کارافرین سپیدانی گفت: بهتر است که بانوان در منزل برای بهبود اقتصاد خانواده با اغاز مشاغل خانگی کمک نمایند و چه بسا با گسترش کار خود بتوانند یک کارگاه احداث کنند.

به گزارش شیرازه،خانم حسینی(دهقان) از جمله تولیدکنندگان موفق ترشی و مربا در شهرستان سپیدان است او در حال حاضر انواع ترشیجات در منزلش به مشتریان عرضه می کندمی گوید: من فقط برای مصرف خانگی خودمان ترشی تولید می کردم. تا اینکه چند سال قبل تصمیم گرفتم هم برای اینکه سرگرم شوم و هم برای کسب درآمد و کمک به خانواده، ترشی و محصولات خانگی بفروشم. من محصولات را درخانه تولیدوبه فروش می رسانم.


ترشی و مربا، چاشنی های محبوبی هستند که از جایگاه ویژه ای در عادت غذایی ایرانیان برخوردارند. در گذشته ای نه چندان دور زنان خانه دار خود اقدام به تولید ترشی و پخت مربا برای تامین نیاز خانواده شان می کردند. امروز اما به ویژه در شهرهای بزرگ خانم های خانه دار، خرید محصولات آماده ترشی و مربا را برتولید آن ترجیح می دهند. این مساله موجب شده است که بازار تولید مربا و ترشی برای کارگاه ها و کارخانه های تولید کننده این محصولات رونق بیشتری بگیرد.

وی گفت :چند مدت اول فقط همسایه ها مشتریانم بودند. بعد از گذشت اندک زمانی کم کم تعدادمشتریانم افزایش پیدا کرد. مشتریان از کیفیت محصولات بسیار رضایت داشتند و هرکس یک بار ترشی را می خرید، به مشتری دائم من تبدیل می شدند واز شهرهای دور ونزدیک برای خرید محصولات می آیند .

این کارآفرین سپیدانی افزود : محصولات را در یکی از نمایشگاه های فصلی عرضه کرده و استقبال از محصولاتم بسیار زیاد بود زیرا از تنوع فوق العاده ای برخوردار بود. وکم کم بر مشتریانم افزوده می شود اما متاسفانه مشکلات مالی اجازه نمیده که کارم را توسعه دهم وفضای بزرگتری را به آن اختصاص دهم  مهمترین ویژگی محصولات ما این است که در تولیدشان به هیچ وجه از مواد نگهدارنده استفاده نمی کنیم. در تهیه محصولات  اصول سنتی را رعایت می کنیم. نتیجه آن جلب ورضایت مشتریان می شود .

خانم حسینی می گوید : به شغلم افتخار می کنم و از آن خجالت نمی کشم. تولید هر نوع محصول غذایی سالم و خوشمزه خدمت به مردم است و ارزشمند است. بسیج سازندگی به من گفت اگر ترشی خوب تولید کنی ، خودش اقتصاد مقاومتی است و به امنیت غذایی کمک می کند. به‌تدریج مشتری‌های ثابت خودمان را پیدا کردیم. البته برای توسعه ، بهترین تبلیغ ما ؛ کیفیت محصولات است  .

وی ادامه داد: ترشی چیزی نیست که مردم هر هفته بخواهند آن را بخرند. دوره و مدت خاص خودش را دارد. برای همین است که ما حجم زیادی درست نمی‌کنیم، چون ممکن است مدتی سفارش نداشته باشیم. به اندازه سفارش‌هایمان مواد می‌خریم و شروع به درست کردن می‌کنیم. درست کردن محصولات خانگی، تجربه، کمک خیلی زیادی به بهتر شدن کار می‌کند؛ از طعم آنها بگیر تا اندازه و مقدارش که باید دستمان بیاید. هر فصلی، محصول خاص خودش را می‌طلبد و مردم سراغ آن را می‌گیرند.



 خانم حسینی می گوید: توانسته ام تجارب خوبی دراین عرصه کسب کنم که فعالان را به فعالیت در این عرصه های مشاغل خانگی دعوت می کنم.وقتی دیدم که این کار درآمدقابل توجهی دارد و می تواند کمک خرج خانواده باشد به فکر توسعه آن افتادم و با دریافت وام از بسیج سازندگی سپاه سپیدان برای خرید مواد اولیه وتوسعه کارگاه با این کار هم به خودم و هم به اقتصاد خانواده وکشورم کمک می کنم.


 

این فعال کارآفرین سپیدانی گفت: هر کسی از ما خرید کرده مشتری دائم فروشگاه ما شده چون به دلیل هزینه پایین کارگاه و هزینه های جاری کارگاه نسبت به بازار نرخ و قیمت خوبی داریم و هم تنوع و ابتکار در کارمان از اهمیت زیادی برخوردار است.به نظر من ایجاد کارگاه های خانگی سود بالاتری نسبت به کارخانه دارد زیرا هم هزینه نگه داری کارگاه پایین تر است و هم هزینه های جاری کمتر است. تمرکز بر روی تولید بیشتر است و رسیدگی بهتری انجام می شود. با توجه به این موارد قیمت محصول کمتر خواهد شد و با عرضه ی محصول با قیمت پایین تر فروش بیشتر خواهد شد. وام بسیج سازندگی گره گشای مشکلات اولیه برای احداث کارگاه تولیدی است. با وام بسیج سازندگی می توان آغاز خوبی برای تولید داشت.



خانم حسینی در پایان با اشاره به شرایط اقتصادی جامعه گفت: بهتر است که بانوان نیز در منزل برای بهبود اقتصاد خانواده با اغاز مشاغل خانگی کمک نمایند و چه بسا با گسترش کار خود بتوانند یک کارگاه احداث کنند. اقایان نیز می توانند با مهیا کردن لوازم و امکانات برای همسران خود کارافرینی در زمینه مشاغل خانگی داشته باشند.

منبع: مارگون
نظرات بینندگان