کد خبر: ۱۱۵۷۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۱۵ آبان ۱۳۹۶

فارس رکورد‌دار تلفات تصادفات/ جاده‌های ناایمن فارس در انتظار تدبیر مسئولان/ گزارش جامع علل تصادفات جاده‌ای هفته آینده به هیئت رئیسه مجلس ارائه می‌شود

رضایی‌کوچی گفت: با دریافت گزارش‌های اولیه و نوشتن بندهایی درخصوص خلاءهای قانونی، گزارش جامع علل تصادفات جاده‌ای را هفته آینده به هیئت رئیسه مجلس تقدیم می‎‌کنیم.

فارس رکورد‌دار تلفات تصادفات/ جاده‌های نا ایمن فارس در انتظار تدبیر مسئولان/ گزارش جامع علل تصادفات جاده‌ای هفته آینده تقدیم هیئت رئیسه مجلس می‌شود

به گزارش شیرازه، چندین سال است که استان فارس در رتبه اول تصادفات جاده‌ای کشور قرار دارد. گرچه طبق معمول برخی مسئولان به‌گونه‌ای خطای انسانی را علت وقوع اکثر تصادفات عنوان می‌کنند که انگار استان فارس یک استان خودمختار و بی قانون است که هر راننده‌ای که وارد این استان می شود هر جور که تمایل دارد رانندگی می کند! اگر بخواهیم واضح تر بگوییم به زعم برخی رانندگان در جاده‌های استان های دیگر رانندگی بهتری دارند تا در جاده های استان فارس!

استان فارس با حدود 18 هزار و 819 کیلومتر، 9 درصد کل راه‌های کشور را در اختیار دارد، اینکه چند سال پیاپی استان فارس جزء سه استانی است که بیشترین تصادف در آن به وقوع پیوسته، نیازمند بررسی دقیق و کارشناسی‌تر دارد البته در صورتی که هر دستگاه قصورات خود را در این زمینه پذیرا باشد وگرنه خودرو همان خودرو و راننده همان راننده ای است که در سایر جاده های کشور نیز تردد می کند.

بعد از حادثه سقوط اتوبوس سربازان در نی ریز در یک سال اخیر نیز شاهد تصادفات خونین با آمار بالا در جاده‌های استان فارس بودیم. خبرنگار شیرازه برخی از جاده های پر حادثه استان را مورد ارزیابی و رصد قرار داده که در این میان می‌توان به جاده ‌های داراب اشاره کرد.

پیشرفت لاک‌پشتی پروژه بزرگراه داراب- جنت‌شهر

طی چند ماه گذشته یکی از تصادفاتی که تلفات بالایی داشت حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی بود که در جاده داراب- جنت شهر به وقوع پیوست. این جاده به واسطه ترانزیتی بودن یکی از پر ترددترین جاده های استان به شمار می رود که متاسفانه آمار بالای تصادفات در این محور محسوس است.

به نظر می رسد کوتاهی انجام شده در ایجاد بزرگراه در این محور یکی از اصلی ترین دلایل تصادفات در این منطقه باشد. پروژه بزرگراه داراب- جنت شهر در بهمن ماه سال 1392 با حضور عشایری، مدیر کل راه و شهرسازی وقت استان فارس و جمعی از مسئولین شهرستانی کلنگ زنی شد، اما تاکنون این پروژه پیشرفت قابل توجهی نداشته است؛ به طوری که امام جمعه داراب در انتقادی از طولانی شدن روند این پروژه گفته است: «به استاندار بگویید با توجه به طولانی شدن روند ساخت پیمانکار را خلع ید و عزل کنید». حدود چند سال پیش این پروژه به طول ۱۴ کیلومتر کلنگ زنی و مقرر شد پیمانکار این جاده را سه سال بعد تحویل دهد اما متاسفانه امروز بعد از این همه سال فقط 4 کیلومتر افتتاح شده است.

گردنه «واریانتی» و «لای‌رز» نی‌ریز از نقاط حادثه‌خیز استان است

علاوه بر جاده های داراب؛ مسیرهای منتهی به نی ریز هم روزانه قربانی های زیادی می‌گیرد از جمله گردنه «لای‌رز» که دارای شیب تند و پیچ های خطرناک است، این گردنه همان گردنه‌ای است که سال گذشته اتوبوس حامل سربازان ارتش به داخل آن افتاد که تا کنون اقدام قابل توجهی برای رفع مشکلات این جاده صورت نگرفته است.

گردنه دیگری که می‌تواند بسیار آسیب پذیر باشد؛ گردنه «واریانتی» شهرستان نی‌ریز است که سال گذشته دچار رانش شد و مجدد بازگشایی شده است ولی به گفته مسئولان پس از این ترمیم هنوز هم به نقطه ثابت نرسیده و ممکن است دوباره دچار رانش شود و حادثه ناگواری برای هموطنانمان به وجود آورد. امام جمعه نی ریز در این خصوص گفته است: «مسیر واریانتی نی ریز به استهبان بدون مطالعه ساخته شده است و هرچه هم خرج شود ضایع کردن حق مردم است».

جاده های کوار و سپیدان هم خالی از حادثه نیست؛ سایت محلی مارگون نوشت: «سپیدان با داشتن تفرجگاهها و آبشارها و پیست های اسکی این نقطه از فارس را به عنوان پرتردترین جاده کشور تبدیل کرده اما متاسفانه سال‌هاست که جاده های شهرستان به علت بی توجهی مسئولان، کمینگاه مرگ و قرارگاه حادثه شده است و وضعیت اسفناک این جاده صدای گردشگران و مسافران را هم درآورد، برخی از این جاده ها به علت کم عرض بودن و نداشتن استانداردهای لازم یکی از معضلاتی است که روزانه مردم محلی و گردشگران با خطرات آن دست و پنجه نرم می کنند و عامل اصلی به وجود آمدن خطرات جبران ناپذیر شده است».

هزینه 39 میلیارد دلاری حوادث ترافیکی

هر 30 دقیقه یک نفر بر اثر تصادف در ایران می‌میرد و براساس اعلام مسئولان سوانح و تصادفات رانندگی سومین عامل مرگ‌ومیر در کشور است، که علاوه بر از بین رفتن سرمایه‌های انسانی هرساله هزینه‌های هنگفتی نیز صرف این حوادث می‌شود. ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت در شهریورماه امسال اعلام کرده که سالانه 39 میلیارد دلار از درآمد ملی ما به صورت مستقیم و غیرمستقیم به دلیل حوادث و سوانح ترافیکی از بین می‌رود.

رتبه نخست فارس در تلفات انسانی تصادفات

در این میان استان فارس همواره در حوادث ترافیکی پیشتاز بوده و بیشترین آمار فوت و مصدومیت را داشته است. براساس اعلام پزشکی قانونی استان فارس، این استان در سال گذشته با 1458 نفر فوتی ناشی از تصادف رتبه نخست کشور را در مرگ ناشی از سوانح ترافیکی داشته در صورتی که این میزان در سال قبل از آن 1374 نفر بوده که نشان‌گر رشد در این زمینه است.

آخرین آمار ارائه شده از پزشکی قانونی فارس چنین می‌گوید که در 4 ماه نخست امسال 523 نفر براثر تصادف رانندگی در سطح استان جان خود را از دست دادند. به گفته سعید غلامزاده، مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش حدود 6 درصدی را در سطح استان نشان می‌‌دهد.

در این آمار نیز استان فارس همچنان رتبه نخست را دارد چراکه براساس آمار اعلامی سازمان پزشکی قانونی کشور، استان فارس با 523 فوتی در چهارماهه نخست امسال بیشترین متوفیات را در اثر سوانح ترافیکی داشته و پس از استان فارس استان‌های تهران با 413 فوتی و خراسان رضوی با 408 فوتی در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

جاده‌های غیراستاندارد، یکی از عوامل تصادفات

حمیدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار شیرازه، خبر داد: گزارش‌های اولیه درمورد علل تصادفات و اقدامات وزارت راه و شهرسازی و پلیس راه درخصوص کاهش تصادفات را دریافت کرده و با نوشتن بندهایی درخصوص خلاءهای قانونی، گزارش جامع علل تصادفات جاده‌ای را هفته آینده به هیئت رئیسه مجلس تقدیم می‎‌کنیم.

او با اشاره به نا ایمن بودن برخی جاده‌های کشور گفت: در بسیاری از جاده‌های کشور نقاط حادثه‌خیز زیاد است و جاده‌های غیراستاندارد یکی از عوامل تصادفات جاده‌ای به شمار می‌رود.

تذکر به وزارت صنعت درخصوص افزایش کیفیت خودروها

رضایی یکی دیگر از عواملی که در حوادث جاده‌ای نقش دارد را کیفیت خودروها عنوان و اظهار کرد: تعدادی از تصادفات به علت مشکلات فنی خودروها از جمله ترکیدگی لاستیک، درست عمل نکردن ترمز و غیره رخ می‌دهد که با وزارت صنعت جلسه‌ای برگزار کردیم و درخصوص افزایش کیفیت خوردوها با آنان رایزنی کردیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر اینکه رانندگان باید از صلاحیت لازم برخوردار باشند، گفت: همانگونه که برای سلامت روحی و جسمی خلبانان نظارت شدیدی انجام می‌شود، صلاحیت رانندگان وسایل نقلیه عمومی نیز باید به دقت بررسی گردد و سازمان راهداری در این خصوص باید دقت بیشتری داشته باشند. همچنین پلیس نیز باید بر کار آموزشگاه‌های رانندگی نظارت بیشتری کند و به کسانی که واقعا تبحر لازم را کسب کرده‌اند، اجازه رانندگی دهد.

گزارش جامع علل تصادفات در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود

رضایی خاطرنشان کرد: گرچه تلفات انسانی حوادث جاده‌ای از 20 هزار نفر در حدود 5 سال قبل به 16 هزار و 800 نفر در سال گذشته رسید اما با شرایط کنونی پیش‌بینی می‌شود، حوادث جاده‌ای افزایش یابد که نیازمند اقدامات جدی در این خصوص هستیم و در این راستا مصوبات کمیسیون عمران مجلس پس از تایید هیئت رئیسه در صحن علنی مطرح می‌شود.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان