کد خبر: ۱۱۵۷۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۱۶ آبان ۱۳۹۶

چگونه سالم پير شويم؟

سلامت جسم، کلید اصلی سلامت روان در دوران سالمندی به شمار می آید.

به گزارش شیرازه، مسوول سلامت روان مركز بهداشت شهدای انقلاب، با بیان اینکه حفظ سلامت روان سالمندان در دنياي مدرن امروزی، يكي از امور مهم و اساسي است، گفت: سالمندي بيماري نيست، بلكه مرحله اي از چرخه زندگي است كه فرد مي تواند تجربيات خود را به نسل هاي بعد منتقل كند.

ندا محمدي روزبهاني، شانس رسيدن به سن سالمندي را مختص افرادی نام برد كه مراحل مختلف زندگي را با موفقيت پشت سر گذاشتند، همچنین پيري موفق حاصل عواملی مانندفعاليت ها، مراقبت هاي بهداشتي، روابط بين فرديو ذهن فعال است که مي تواند باعث سلامت روان در سالمندي شود.

كارشناس سلامت روان مركز جامع سلامت مفتاحي، كليد اصلي سلامت روان در سالمندان را سلامت جسم معرفي كرد و گفت: افراد داراي بيماري هاي جسمي، مانند ديابت، بيماري قلبي و عروقي، فشار خونو آرتروز، در معرض خطر اختلالات روانپزشكي بيشتريهستند.

مريم حدادي افزود: عوامل اختلال در سلامت روان سالمند، تغيير در الگوي خواب،‌ كاهش نيروي بدني، خلق افسرده و ترس از مرگ است، همچنین افكار تكرارشونده مرگ، ‌از دست دادن علاقه، ‌تحريك پذيري و احساس بي ارزشي، از علائمي است كه در سالمندان امری طبيعي نيست و بهتر است با پزشك خود مطرح کنند.

او بهداشت روان را متاثر از شیوه زندگي سالم در اين دوران دانست و بر حفظ روابط اجتماعي در اين دوران، نگاه مثبت به زندگي، ارتباط معنوي، مصرف غذاهای سالم، انجام برنامه هاي تفريحي و مراجعه به پزشك در صورتبروز علائم اضطراب و افسردگي،تاکید كرد.

اين آموزش ها به همت واحد سلامت روان و با همكاري واحد سلامت خانواده و جمعیت و جلب مشاركت های مردمی مرکز بهداشت شهدای انقلاب، براي بیش از یکصد سالمند و رابط سلامت در پارك قوري، برگزار شد.

منبع: وب دا

نظرات بینندگان