کد خبر: ۱۱۵۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۱۶ آبان ۱۳۹۶
در جلسه اخیر شورای اسلامی شهر شیراز چه گذشت؟

کمک مالی به سه تیم فوتبال/ اعلام عدم کاندیداتوری اعضای شورا در انتخابات مجلس/ آرزوی رئیس شورای شهر برای احداث بوستان سالمندان

صبوری با تأکید بر اینکه نمی‌خواهم کاندیدای انتخابات مجلس شوم، گفت: ما لیست امید بوده‌ایم و به مردم قول داده‌ایم امید شهر باشیم اما ظاهرا 4 سال باید دائم آیه یأس و نا امیدی بخوانیم!

کمک مالی به سه تیم فوتبال/ اعلام عدم کاندیداتوری اعضای شورا در انتخابات مجلس/ آرزوی دیرینه رئیس شورای شهر برای احداث بوستان سالمندان

به گزارش شیرازه، شانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز به قول اعضای شورا البته با احتساب جلسات بدون نطق و دستور کار و در واقع سیزدهمین جلسه رسمی و علنی شورا طبق آمار و شواهد موجود، از ساعت 15 الی 20 دوشنبه 15 آبان ماه برگزار شد.

تعیین دوفوریتی رئیس کمیسیون تلفیق!

در این جلسه سه طرح دو فوریتی در صحن شورا مطرح شد. ابتدا انتخاب رئیس کمیسیون تلفیق که از ابتدای شروع کار شورای پنجم مسکوت مانده بود به صورت دو فوریت مطرح شد و با رأی اعضای شورا قاسم مقیمی به عنوان رئیس این کمیسیون انتخاب شد. نواب قائدی با اشاره به اهمیت فعالیت کمیسیون تلفیق گفت: این کمیسیون به علت داشتن وظیفه ایجاد ارتباط بین دستگاه ها و شورا حائز اهمیت است و تشکیل نشدن آن در دور پنجم شورا سبب به وجود آمدن نقص در ارتباط شورای شهر با دستگاه های خدمات رسان و حتی برخی بخش‌های شهرداری شده است.

سیروس پاک‌فطرت، عضو شورای شهر نسبت به دوفوریتی بودن انتخاب رئیس کمیسیون تلفیق و عدم اطلاع‌رسانی از قبل به اعضای شورا اعتراض کرد و گفت: چرا من به عنوان عضو شورا باید در صحن علنی این موضوع را متوجه شوم که گمان می‌کنم به انتخاب فرد مورد نظر به عنوان رئیس کمیسیون برمی‌گردد.

سید احمدرضا دستغیب، رئیس شورای شهر شیراز در پاسخ به خبرنگار شیرازه درخصوص تشکیل دیرهنگام کمیسیون تلفیق گفت: در مجلس شورای اسلامی نیز همینگونه است و باید مدتی پس از تشکیل سایر کمیسیون‌ها، برای انتخاب ریاست کمیسیون تلفیق اقدام کرد.

تصویب 10 میلیون تومان کمک مالی به تیم ملی فوتبال نابینایان

مساعدت مالی ۱۰ میلیون تومانی کمیسیون فرهنگی شورا به تیم ۱۰ نفره فوتبال نابینایان کشور که ۸ عضو آن اهل شیراز هستند دیگر طرح دو فوریتی مطرح شده در این جلسه بود که به تصویب رسید.

اما سومین طرحی که در صحن علنی شورا مورد بحث قرار گرفت، طرح چارت تشکیلاتی شورای اسلامی شهر شیراز بود که به عنوان طرحی عادی مطرح شده بود اما مورد اعتراض سید عبدالرزاق موسوی، عضو شورای شهر قرار گرفت که چرا با ذکر دو فوریت مطرح نشده است. دستغیب، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در پاسخ به وی گفت: باید دلایل فوریت در مقدمه ذکر شود اما با کارشناسان حقوقی که صحبت کردم، طرح دوفوریتی تشخیص داده نشد.

اما موسوی ادامه داد: نمی‌توان یک بام و دو هوا رفتار کرد! اولین بار است که درخصوص دوفوریت طرح‌ها این ایراد مطرح می‌شود که باید دلایل دوفوریتی در مقدمه طرح ذکر شود اما پاسخ دستغیب که گفت «این مورد به صراحت در آیین نامه آمده است»، را پذیرفت.

در این میان حاجتی دیگر عضو شورای شهر نیز تذکری آیین نامه ای داد که طبق آیین نامه باید دستور کار جلسه و مستندات آن، 72 ساعت قبل از تشکیل جلسه روی اتوماسیون و در معرض دید اعضای شورا قرار گیرد اما این مورد ساعت 12 و 20 بر روی اتوماسیون قرار گرفته و به نوعی نقض آیین نامه است.

نواب قائدی هم یادآور شد: ابتدای جلسه طرح دوفوریتی تعیین رئیس کمیسیون تلفیق بدون ذکر دلایل در مقدمه آن مطرح شد!

رئیس جلسه خواستار آن شد که یکی از طراحان طرح درخصوص دلایل دوفوریتی بودن طرح توضیح دهند که موسوی گفت: تدوین طرح تشکیلاتی شورا وظیفه ما پنج نفر طراح آن نبوده است بلکه طبق آیین نامه هیئت رئیسه مکلف است چارت تشکیلاتی شورا را تهیه و به تصویب برساند و ضرورت آن در آیین نامه ذکر شده است. اگر هرچه زودتر هم تعیین تکلیف شود، نیروهای شورا زودتر سامان‌دهی می‌شوند.

دستغیب در پاسخ به موسوی گفت: چارت تشکیلاتی در هیئت رئیسه مورد بررسی قرار گرفته و به اصرار هیئت و خود شما مقرر شد در کمیسیون حقوقی نیز مطرح و ایرادات آن رفع گردد.

شورای پنجم؛ شورای دوفوریتی‌هاست

در این هنگام سیروس پاک‌فطرت نسبت به نحوه ابراز و تصمیم‌گیری درباره دوفوریتی شدن طرح‌ها انتقاد کرد و گفت: به عنوان مخالف سرسخت دوفوریتی بودن این طرح هستم، دوفوریتی یعنی اگر دو هفته دیرتر مطرح و اقدام شود، به منافع شهری و مردم ضرری برسد.

او با اشاره به مطرح شدن تعداد کثیری از طرح‌های دوفوریتی در شورای پنجم گفت: تاکنون هیچ‌کدام از موضوعاتی که دوفوریتی مطرح‌شده ضرورت نداشته است، شورای پنجم فلسفه دو فوریتی بودن را زیر سؤال برده است و باید به آن شورای دوفوریتی‌ها گفت. نمی‌شود که چند نفر آن بالا بنشینند و درمورد فوریت طرح‌ها تصمیم‌گیری کنند!

دستغیب در تذکری به پاک‌فطرت از وی خواست طبق دستور صحبت کند و خطاب به وی افزود: عنوان کردن شورای دوفوریتی توهین‌‌آمیز است و مورد اعتراض من قرار خواهد گرفت شما حق دارید نسبت به هر طرحی اظهارنظر کرده اما باید احساسات خود را کنترل کنید.

او نیز ضرورت این دو فوریت را رد کرد و افزود: طرح دو فوریت زمانی ارائه می‌شود که به علت اهمیت موضوع بررسی نشدن آن آسیبی به شهر وارد شود. باید این طرح چکش‌کاری شود و کارشناسان بیشتری آن را بررسی کنند تا به عنوان یک طرح مبنایی خوب سال‌ها بر اساس آن برنامه‌ریزی کرد نه اینکه چند ماه دیگر ایرادات آن مشخص و نیاز به اصلاح پیدا کند.

موسوی این اعتراض را مطرح کرد که رئیس جلسه نباید به عنوان مخالف و موافق طرح‌ها صحبت کند که دستغیب نیز تصریح کرد در آیین نامه چنین چیزی وجود ندارد و بازهم به مجلس شورای اسلامی ارجاع داد که رئیس مجلس نیز در موافقت یا مخالفت با طرح‌ها صحبت می‌کند.

فرجی، نماینده فرمانداری شیراز نیز خاطرنشان کرد: باید به ازای هر 50نفر جمعیت یک نفر را در چارت سازمانی شورا در نظر بگیریم که باید آمار مبنایی و همچنین تعداد اعضای چارت سازمانی مشخص باشد.

وی همچنین یادآور شد که رئیس شورا می‌تواند در جلسه به افراد اخطار دهد و حتی ختم جلسه را اعلام کند که دستغیب نیز در پاسخ گفت کار بد یاد ما ندهید ما به اندازه کافی سرمان درد می‌کند!

در نهایت پس از حدود یک ساعت بحث تنها 5 نفر از اعضای شورا با تصویب طرح اعلام موافقت کردند و مقرر شد برای بررسی بیشتر به کمیسیون و هیئت رئیسه ارجاع داده شود.

اختلاف شورا و فرماندرای در نحوه بکارگیری کارشناسان و مشاوران شورا

در ادامه جلسه دستور‌العمل نحوه به کارگیری کارشناسان و مشاورین شورای اسلامی شهر شیراز مورد بررسی قرار گرفت که پیش از این به تصویب شورای شهر رسیده ولی از سوی فرمانداری رد شده و به صحن شورا باز گشته بود.

فرمانداری شیراز ایراداتی در سه بند به این مصوبه وارد دانسته که محل تامین دستمزد این مشاوران ‌از بودجه شهرداری، اشاره قانون به انتخاب مشاور تنها برای کمیسیون ها نه برای اعضا از جمله این ایرادات بود.

سید عبدالرزاق موسوی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر به عنوان ارائه دهنده طرح پیشنهاد داد شورا بر این مصوبه اصرار کند و گفت: در بند2 مصوبه ذکر شده که اعتبارات و بودجه را شهرداری تامین کند که پیشنهاد می‌شود بودجه شورا جایگزین شود. ضمن اینکه شورا باید تشخیص دهد میزان حق‌الزحمه مشاوران چقدر باشد نه فرمانداری!

پاک‌فطرت، عضو شورای شهر در پاسخ به اظهارات موسوی گفت: بودجه شورا ثابت و مشخص است و خیلی واضح است که جوابگوی این هزینه نیست و نیاز به یک تبصره یا متمم می‌باشد.

در نهایت اعضای شورای شهر اصلاح محل تامین دستمزد مشاوران از بودجه شهرداری به بودجه شورای شهر را تصویب و بر سایر موارد اصرار کرد. بنابراین نحوه به کارگیری کارشناسان و مشاوران شورای شهر در هیئت حل اختلاف استان ظرف 20 روز آینده بررسی خواهد شد.

یکی از ابداعات شورای پنجم وارد کردن دو واژه «قرائت» و «اخباری» به دستور کار بوده است که معنای آن مورد سوال پاک‌فطرت، عضو شورای شهر نیز قرار گرفت و دستغیب، رئیس شورا توضیح داد: قرائت به این معناست که مورد توجه قرار گیرد و اخباری صرفا برای اطلاع است و نیازی به مصوبه ندارند! براین اساس گزارش بررسی مناقصه‌ها و مزایده‌های شهرداری شیراز از تاریخ 29 اردیبهشت تا آخرمردادماه قرائت شد و مصوبات شورای نامگذاری به صورت اخباری به اطلاع اعضای شورا رسانده شد! که هردو نیز از سوی کمیسیون برنامه، بودجه و امور حقوقی به صحن علنی آمده بود.

نامگذاری یک هفته به عنوان هفته حمل و نقل درون‌شهری

طرح نام‌گذاری هفته منتهی به 26 آذر به نام هفته حمل‌ونقل درون‌شهری نیز به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر شیراز رسید. قائدی، رئیس کمیسون عمران، حمل و نقل و ترافیک به عنوان پیشنهاد دهنده طرح توضیح داد: این یک هفته با عناوین مختلف مرتبط با حمل و نقل نامگذاری شده است و از فعالان حوزه حمل و نقل از جمله 2 راهبر قطارشهری، 2 فعال تاکسیرانی، 30 تاکسیران، 5 دانش‌آموز و 3 نفر از اصحاب رسانه که در این حوزه فعال هستند، تقدیر می‌شود که در شیوه‌نامه اجرایی نحوه انتخاب افراد و اسپانسر دیده شده و پس از تصویب ظرف یک ماه توسط معاونت حمل و نقل شهرداری شیراز تدوین می‌شود.

کمک 20 میلیون تومانی به مرکز حافظ شناسی

در این جلسه، پیشنهاد برگزاری جلسه فوق‌العاده غیرعلنی رسمی، کمک 20 میلیون تومانی به مرکز حافظ‌شناسی برای برگزاری یاد روز حافظ و طرح نامزدی شیراز به‌عنوان «پایتخت کتاب ایران» نیز مصوب شدند.

درحالی اعضای شورای اسلامی شهر شیراز عنوان «پایتخت کتاب ایران» را برای شیراز تصویب کردند که در سال جاری این شهر به عنوان «پایتخت جوانان جهان اسلام» نیز شناخته شد و به جز یک همایش اقدام شاخص دیگری در این راستا انجام نشده است و به نظر می‌رسد این عناوین صرفا صوری باشد و بهره‌برداری شایسته از آن انجام نگیرد.

انتخاب اعضای مرکز تقریبا تعطیل مطالعات شورای شهر

در ادامه جلسه عبدالرزاق موسوی در جمع اعضای شورای شهر از تعطیلی مرکز پژوهش و مطالعات شورای شهر شیراز که هم‌زمان با مرکز پژوهش و مطالعات شورای اسلامی شهر مشهد راه‌اندازی شده بود، گلایه و ابراز تأسف کرد.

برای عضویت در این مرکز 9 نفر از اعضای شورا کاندیدا شدند که قائدی، صبوری، ناصری، دهقانی و حاجتی به‌عنوان نمایندگان شورا در مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر شیراز انتخاب شدند.

دستغیب نیز با خنده و به مزاح خطاب به اعضای شورا گفت: الحمدلله که من کاندیدای عضویت در مرکز مطالعات شورا نشدم وگرنه به من رأی نمی‌دادید!

بررسی و روخوانی حاجتی از روی حدود 90 بند طرح سیاست‌های راهبردی شورای پنجم برای برنامه پنج‌ساله سوم نیز حدود نیم ساعتی از جلسه را به خود اختصاص داد. طرحی که تجمیع پیشنهادات کمیسیون‌های مختلف شورا بوده است و بندهای آن بعضا تکراری بوده و همپوشانی دارد و به عنوان سند بالادستی به شهرداری شیراز سپرده می‌شود تا طی دو ماه آینده براساس آن برنامه و بودجه سال را طرح‌ریزی کنند. این طرح با 7 رأی موافق به تصویب اعضای شورا رسید.

مساعدت مالی بحث‌برانگیز به دو تیم فوتبال

مساعدت مالی 50 میلیون تومان به تیم فوتبال برق نوین شیراز و 100 میلیون تومان به فجر شهید سپاسی شیراز به‌شرط تحقق بودجه، در صحن شورای شهر شیراز به تصویب رسید. همچنین طبق این مصوبه هر تیم به ازای هر بٌرد مبلغ 10 میلیون تومان و در صورت راه‌یابی به لیگ برتر 200 میلیون تومان دریافت خواهند کرد.

این موضوع یکی از بحث‌برانگیزترین مصوبات این جلسه شورای شهر شیراز بود که موافقان و مخالفانی داشت و بیش از یک ساعت از وقت جلسه را به خود اختصاص داد.

6 عضو شورا در توضیح مخالفت خود، نامعلوم بودن تحقق بودجه مصوب امسال و بدهی‌های شهرداری شیراز در پروژه‌های عمرانی را بیان می‌کردند که باوجود چنین شرایطی مساعدت مالی چند صد میلیونی ضرورتی ندارد و شهرداری شیراز به‌تنهایی متولی ورزش و تیم‌های فوتبال نیست.

قائدی انتقاد کرد که به نظر می‌رسد شهرداری شیراز متولی ورزش و فوتبال شده است درحالی که ما مشکلات فروانی برای اتمام پروژه‌های عمرانی و همچنین مواجهه با مشکلات اجتماعی داریم. اگر در اتاق شما نیز روزی 50 پیمانکار طلبکار برای وصول مطالبه‌اش مراجعه می‌کرد همه با کمک‌های اینچنینی مخالفت می‌کردید.

بنی‌زمانی نیز ضمن طرح این پرسش که جواب پیمانکاران طلب‌کار را چه می‌دهید؟ پیش‌بینی کرد که حداقل حدود 40 درصد از بودجه سال 96 محقق نشود و افزود: اجازه دهید ابتدا هزینه‌های جاری شهر و بودجه اولویت‌های شهری را تخصیص دهیم و بعد اگر مازادی داشت به کارهای این شکلی بپردازیم. که دستغیب خطاب به وی گفت: نفوس بد نزنید، ان شاءالله بودجه تحقق یابد.

اعلام عدم کاندیداتوری اعضای شورای شهر برای انتخابات مجلس

موسوی با بیان اینکه ما که نمی‌خواهیم کارهای تبلیغاتی انجام دهیم و اعلام می‌کنم من نمی‌خواهم برای انتخابات مجلس کاندیدا شوم، گفت: بودجه یعنی درآمد و هزینه، برای هر بخش هزینه‌ای درنظر گرفته شده است که اگر هزینه‌ای را مصوب کنیم که پیش‌بینی نشده به معنای این است که باید از جای دیگری آن را پرداخت کنیم.

صبوری، عضو دیگر شورای اسلامی شهر شیراز نیز با تأکید بر اینکه من نیز نمی‌خواهم کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی شوم، گفت: اما باید در نظر داشته باشید که ما لیست امید بوده‌ایم و به مردم قول داده‌ایم امید شهر باشیم، اما ظاهرا این 4 سال باید دائم آیه یأس و نا امیدی بخوانیم! با این 50 میلیون و 100میلیون حتی درصد کمی از طلب پیمانکاران نیز پرداخت نمی‌شود، اجازه دهید یک بدنه جوانی از شهر را امیدوار کنیم!

دستغیب نیز به مزاح گفت اگر موافق و مخالف ها ادامه یابد کم‌کم همه به انصرافی از کاندیداتوری انتخابات مجلس می‌رسند و افزود: چرا فکر می‌کنید این کمک به دشمنتان است؟! با 100 میلیون تومان چند طلبکار را می‌توان رد کرد؟ اگر جوانان این شهر فوتبال بازی و تماشا نکنند، چه کنند؟ مگر چه اقدامی برای نشاط آنان انجام شده است؟ خب یکی از راه‌های برطرف کردن معضلات اجتماعی و اعتیاد نیز رونق ورزش است.

پاک‌فطرت نیز خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این مورد از مصوبات شورای چهارم است و دو تیم با قول مساعدت شورا هزینه‌هایی انجام داده و بدهکار هستند، اعضای شورا با آن موافقت کنند اما از این به بعد برای پرداخت مساعدت مالی همه جوانب را در نظر بگیرند.

امامی نیز با انتقاد از تفاوت قائل شدن بین دو تیم که هر دو در یک سطح هستند، از اسدی خواست درمورد میزان کمک به تیم‌های فوتبال در سنوات گذشته توضیح دهد و تاکید کرد: نباید در شورای پنجم رفتارهای تبعیض‌آمیز انجام شود.

اسدی، سرپرست شهرداری شیراز توضیح داد: اواخر سال 94 مقررشده بود که شهرداری شیراز هرماه 100 میلیون تومان به تیم فجر شهید سپاسی مساعدت مالی داشته باشد که در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت سال گذشته 100 میلیون تومان به تیم مذکور پرداخت‌شده و بعد از آن مبلغی از سوی شهرداری شیراز پرداخت‌نشده است، به‌جز در بٌردهایی که به ازای هر برد 10 میلیون تومان دریافت کردند.

درخواست استاندار وقت برای کمک یک میلیارد تومانی شهرداری به تیم فجر

اسدی با اشاره به اینکه استاندار وقت از شهرداری شیراز خواسته بود که به تیم فجر شهید سپاسی شیراز یک میلیارد تومان مساعدت شود و بعد خود استانداری جبران کند، گفت: ما این مبلغ پیشنهادی را به 300 میلیون تومان کاهش دادیم که در سه ماه متولی هرماه 100 میلیون تومان پرداخت شد و به تیم برق نوین شیراز نیز 50 میلیون تومان مساعدت مالی شد.

اسدی همچنین از اعضای شورا درخواست کرد که این مصوبه را باز نگذارند و پرداخت را مشروط به تحقق بودجه نکنند چراکه پروسه طولانی مدت و نامشخص است.

رئیس شورای شهر شیراز نیز پیشنهاد داد که بر روی پیراهن بازیکنان از آرم شهرداری شیراز استفاده شود. در نهایت قائدی، مقیمی، دهقانی، بنی‌زمانی و موسوی به این مساعدت مالی رأی نداند و با 7 رأی تصویب شد اما برداشتن شرط تحقق بودجه با 7 رای مخالف به تصویب نرسید.

از دوران مجلس هشتم آرزوی احداث بوستان ویژه سالمندان را داشته‌ام

آخرین موضوعی که در صحن شورا مطرح شد و به تصویب نرسید در خصوص شهر دوستدار سالمند بود که احمدرضا دستغیب گفت: من از مجلس هشتم در آرزوی این بودم که شهرداری شیراز بانی راه‌اندازی و تجهیز یک بوستان برای سالمندان شود، آیا در این طرح پیشنهادی کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورا با خود سالمندان صحبت شده است که نیازمندی‌شان چیست؟ به نظر من این طرح کارشناسی شده نیست و نواقصی دارد.

بنابراین گزارش اسدی در آخرین روز کاری خود به عنوان سرپرست شهرداری شیراز از همکاری، همدلی، برادری و حمایت اعضای شورای شهر شیراز برای پیش بردن امور شهری در 75 روز اخیر قدردانی کرد.

احمد تنوری، عضو شورای اسلامی شهر شیراز در این جلسه شورا حضور نداشت و جلسه با حضور 12 نفر از اعضای شورا برگزار شد که آقایان پاک‌فطرت، موسوی و مقیمی نطق پیش از دستور داشتند. همچنین در این جلسه 180 میلیون تومان به تیم‌های فوتبال و مرکز حافظ‌شناسی کمک و از دانش‌آموزان ممتاز به مناسبت ١٣ آبان ماه تقدیر شد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان