کد خبر: ۱۱۵۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۱۶ آبان ۱۳۹۶
عضو شورای اسلامی شهر شیراز مطرح کرد:
مقیمی ضمن بیان اینکه تقاضای موثری در بازار مسکن شیراز به وجود نمی‌آید، گفت: قیمت خرید انشعابات آب و فاضلاب در شیراز سه برابر گران‌تر از سایر کلانشهرهاست!

پیش‌بینی سقوط قیمت املاک تجاری در شیراز/ مصوباتی که جیب مردم را خالی و خزانه کشور را پر می‌کند!به گزارش شیرازه، قاسم مقیمی در جلسه علنی 15 آبان‌ماه در نطق پیش از دستور خود گفت: قصد دارم از زبان مردم و سرمایه‌گذاران شیراز درد و دل کنم تا شاید این آمارها و انتقادها باعث اصلاح دیدگاه و روش در تصمیم‌گیری‌های این شورا و عملکرد شهرداری شیراز شود .

او با تصریح اینکه راهکارهای آتی ما در جذب سرمایه گذار و ایجاد رونق در روند سرمایه گذاری در شهر، در زمینه های مختلف ساخت و ساز، گردشگری، تفریحی رفاهی و حتی صنعتی و خدماتی منوط بر یک آسیب‌شناسی جدی، دال بر دلیل تزاید رکود در کلان شهر شیراز نسبت به کلان شهرهای دیگر است، گفت: طبق آمار و ارقام موجود در چند سال اخیر بیشتر تمرکز سرمایه گذاری در شهر و شهرداری شیراز بر روی پروژه‌های مسکونی و تجاری بوده است و درحاشیه آن سرمایه گذاران و سازندگان و مردم با تمام انرژی وتوان درکل شهر ساخت و سازهایی را انجام داده اند، که این امر باعث گردیده در شهری که بر طبق آمار سال ۱۳۹۵تعداد خانوارها برابر ۹۱۶/۴۷۷بوده است، ما ۳۴۸/۵۵۷ واحد مسکونی آماده را داشته باشیم که نشانگر ۴۳۲/۷۹ واحد مسکونی مازاد در همان سال می باشد و با پیش بینی و احتساب مسکن های در حال ساخت این مقدارمازاد در سال ۱۴۰۰ به مقدار ۳۳۰/۱۰۶واحد خواهد رسید.

14درصد واحدهای مسکونی شیراز مازاد بر نیاز است

نائب رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز گفت: درحال حاضر ۱۴درصد و در سال ۱۴۰۰، ۲۰ درصد واحدهای مسکونی موجود، مازاد بر نیاز بوده و مشروط به وجود نقدینگی برای خرید آن‌ها توسط مصرف کننده ها می باشد و در واقع می توان گفت با این میزان خانه با چراغ خاموش، می‌توان همه خانوارهای شهرستان های شمال فارس همانند مرودشت، زرقان، ارسنجان، سعادت شهر، صفاشهر، آباده و اقلید که در مجموع ۶۰۰/۱۰۳خانوار را دارا می باشند، سکونت داد.

مقیمی گفت: در یک آمارگیری دیگر بر روی واحدهای تجاری موجود در شهر شیراز که در سال۱۳۹۵برابر با ۹۷۱/ ۸۳واحد بوده، می‌توان گفت در همان سال ما به ازای هر ۶ خانواده شیرازی یک واحد صنفی توزیعی داشته ایم که در مقایسه با آمار متوسط استاندارد جهانی که می بایست، به ازای هر ۴۲خانواده یک واحد صنفی توزیعی وجود داشته باشد با مازاد نیاز روبرو هستیم و این باعث می گردد که فروش در آن واحدها اندک گردد و برای جبران هزینه های جاری به سود بیشتر روی بیاورند واین نشان می دهد که اگر به طور متوسط هر واحد صنفی به سود کمتر از ۳۵در صد اکتفا کند، طی مدت کوتاهی ور شکسته خواهد شد.

تقاضای موثری در بازار مسکن شیراز ایجاد نمی‌شود

حال با توجه به اینکه تنها ۴۵در صد خانوارهای شیرازی مالک هستند و ۵۵در صد مابقی تقاضای مسکن دارند و در حال حاضربه دلیل عدم وجود نقدینگی توان خرید مسکن را ندارند، در نتیجه تقاضای موثری در بازار مسکن شیراز وجود نداشته و به زودی هم به وجود نخواهد آمد.

پیش‌بینی سقوط قیمت املاک تجاری

نائب رئیس کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و سلامت شورای اسلامی شهر شیراز گفت: با توجه به اینکه ۶برابر نیاز، مغازه وجود دارد پیش بینی سقوط قیمت املاک تجاری دور از انتظار نیست! و جای تعجب است هیچگاه به مردم اطلاع رسانی صحیحی انجام نشده و باعث گردیده که سرمایه های مردم که همان سرمایه های شهر هستند راکد بمانند و فقط بانک ها با گرفتن سودهای کلان جیب سرمایه گذاران شیرازی را خالی نمایند.

مقیمی افزود: از طرف دیگر برخی مصوبات گاهاً نا متناسب با قانون که بعضاً خیلی از آنها نیز توسط دیوان عدالت ادرای لغو گردیده است، بیشتر در این صحن برای ایجاد انواع درآمد در شهرداری شیراز، تصویب شده که خود باعث به وجود آمدن بروکراسی طولانی اداری، عدم اطمینان و اعتماد مردم به شهرداری و شورا، عدم توجیح اقتصادی سرمایه گذاری و خروج از وظایف واقعی و اصولی و قانونی شورا و شهرداری گردیده است و تا در این رابطه تصمیم جدی، جهت ابطال آن مصوبات و یا اصلاح آن و رویه شهرداری گرفته نشود، نمی توان امیدی به جذب سرمایه گذار و ایجاد درآمد برای شهرداری و بالا بردن درآمد سرانه شهر و شهروندان داشت.

مصوباتی که جیب مردم را خالی و خزانه کشور را پر می‌کند!

او تصریح کرد: در شورا مصوباتی تصویب گردیده که باعث شده به جای آنکه مدیران دستگاه های خدمات رسان تلاش خود را جهت جذب بودجه از خزانه برای این شهر نمایند، راه ساده تر را انتخاب کرده و دست در جیب مردم شیراز نموده و باعث شده بار خزانه کشور را این مردم به دوش بکشند.

قیمت خرید انشعابات آب و فاضلاب در شیراز سه برابر گرانتر از سایر کلانشهرهاست!

مقیمی ادامه داد: به عنوان مثال تبصره ۳ قانون تسهیل و کمک به دستگاهای خدمات رسان می باشد که قیمت خرید انشعابات آب و فاضلاب را در کلان شهر شیراز تا سه برابر گران‌تر از دیگر کلان شهرها کرده است و یا ضعف سیتم اتوماسیون شهرداری یا همان سیستم سرا که جدا از اشکالات و ایرادات ماهوی و بعضا عامدانه این سیستم که موجب فساد و ارتشاء گردیده، باعث شده به جای اینکه مردم شیراز مبلغ بیمه ساختمانی را بر مبنای قیمت خالص عوارض پروانه ساختمانی پرداخت نمایند، بر مبنای مجموع ناخالص دریافتی شهرداری از آنان دریافت می گردد.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: مطابق ماده ۲ قانون بهبود مستمر محیط کار، مراجع قانون گذاری می بایست از نظرات کارشناسان، نخبگان و ذینفعان استفاده نمایند که این موضوع نیز بسته نگه داشته شده و روابط حسنه سرمایه گذاران را با شورا و شهرداری به زوال کشانده است و با توجه به مردمی بودن این شورا، باید این روند هم اصلاح گردد و در هر زمینه ای از متخصصین و ذی نفعان حسن استفاده را کرد.

ضرورت ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری

مقیمی با اظهار تاسف از اینکه در ادوار گذشته شورا و شهرداری شیراز به جای سمت و سو دادن سرمایه‌گذاری‌ها در جهت درآمد توام با خدمت به مردم، خود را در جایگاه رقیب سرمایه گذاران قرار داده اند و باعث خروج سرمایه از شهر گردیده اند و در واقع میدان را برای سرمایه برداری از شهر محیا نموده اند، گفت: حال با توجه به این مشکلات سرمایه گذاران و مردم شهر استدعا دارم کمیسیون سرمایه گذاری را در جهت اصلاح همه جانبه مسیر، کمک و همراهی فرمایید زیرا با توجه به اینکه شهرداری شیراز دیگر نمی تواند امیدی به جذب درآمد کلان از طریق وجوه صدور پروانه داشته باشد، می بایست سریعاً راه کارهای جدیدی در مسیرهای مورد نیاز شهر و شهروندان، به طور تخصصی و کامل و در جهت ایجاد درآمد پایدار تعریف و اجرا نمود.

با ایجاد کمربند سبز محدوده مسکونی شهر را محدود کنید

او حاشیه نشینی و افزایش بی رویه حریم شهر شیراز را تهدیدی برای شهر برشمرد و افزود: از طرفی با خالی شدن بافت فرسوده و تاریخی شیراز از جمعیت روبرو هستیم که این عدم توازن‌ها خدمات رسانی شهرداری را پر هزینه و با دشواری زیادروبرو نموده است.

مقیمی ضمن ارائه پیشنهاد ایجاد کمربند سبز به گونه‌ای که در تمام دنیا انجام می گردد، گفت: نظر کارشناسان شهر سازی و معماری براین است که کمر بند سبز، فقط برای تلطیف هوا و جلو گیری از آلودگی آن نیست، بلکه ایجاد این کمر بند به صورت صحیح و منطقی می تواند جلوی افزایش حریم شهری و حاشیه نشینی را نیز بگیرد و با ایجاد عمق غیر سکونتی، محدوده شهری را تعریف نماید.

نائب رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز اظهار کرد: بسته های تشویقی مناسب و کارشناسی شده و با توجیه اقتصادی جهت سرمایه گذاری به مردم و سرمایه گذاران ارائه شود. همچنین تجمیع پلاک های کوچک دربافت فرسوده توسط خود شهرداری انجام و ارائه گردد زیرا با توجه به تحقیق های بعمل آمده، این مهم، مسیر دشوار و طولانی را در پیش دارد که باعث می شود، سرمایه گذاران که تمایل به بازگشت سریع سرمایه را دارند، از آن اجتناب نمایند.

مقیمی با تاکید بر اینکه باید با استفاده از کارشناسان و متخصصان واقعی و شیراز شناسان اقدام به ارتقاء و بازسازی و بهسازی بافت فرسوده و تاریخی گردد، گفت: درحال حاضر در بافت فرسوده، فقط شاهد تخریب، بازگشایی و آسفالت مسیرها می باشیم و گاها برای خالی نبودن عریضه، اقداماتی چون ایجاد هتل و مکان‌های تفریحی و دیدنی محدودی هم انجام شده است.

شهردار شیراز توانایی، تخصص و تعهد افراد را ملاک انتخاب مدیران قرار دهد

او با بیان اینکه تعداد مازاد بر نیاز پرسنل، هزینه های جاری شهرداری را بالا برده به طوری که شهرداری و به طبع آن شورا، مجبور به ایجاد روشهای اجرایی و درآمد زایی غلطی گردیده‌اند، گفت: تعداد مازاد پرسنل بار مالی غیرمتعارف و نامعقولی بر مردم این شهر تحمیل نموده، می بایست هرچه زودتر این شورا با تشکیل کمیته ای در جهت تدوین راهکارهای اصلاح آن باشد و از شهردار شیراز نیز استدعا دارم که معذورات و رودربایستی هارا کنار بگذارند و بدون ترتیب اثر دادن به فشارهای جانبی، در انتخاب‌ها و تغییر مدیران فقط توانایی و تخصص و تعهد افراد را در نظر بگیرند و در ابتدا تمامی تلاش خود را جهت بهسازی و پاکسازی جو شهرداری که مورد اعتراض شدید مردم می باشد، را بکار برند و به پرسنل محترم شهرداری یاداوری نمایند که خادم مردمند و نه سرور و رئیس آن‌ها!

مقیمی در پایان از اصحاب رسانه که منعکس کننده واقعیات شهر و شهرداری شیراز برای ایجاد شهرداری شیشه‌ای هستند نیز تشکر کرد.

انتهای پیام/

دریـچـــــــــــــــــــــه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: