کد خبر: ۱۱۵۸۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۵ - ۱۶ آبان ۱۳۹۶
معارفه شهردار شیراز پس از دوماه انتظار؛

اولین درخواست استاندار از شهردار؛ اتمام پروژه‌های نیمه تمام/ شورای پنجم دخالتی در عزل و نصب مدیران ندارد اما نظارت می‌کند/ نگرانی شیرازه از عدم اولویت‌بندی صحیح مسئولان استان در پیگیری مسائل

شهردار شیراز در حالی پیگیری نمایندگان مجلس جهت استفاده از معافیان در مناصب کشوری را به عنوان یک امر مهم و واجب برشمرد که در سخنان خود کلامی از مشکلات مردم و لزوم تلاش جدی دراین راستا را بر خود و بر دوستانش واجب ندانست .

 اولین درخواست استاندار از شهردار؛ اتمام پروژه‌های نیمه تمام/ شورای پنجم دخالتی در عزل و نصب مدیران ندارد اما نظارت می‌کند/ نگرانی از عدم اولویت‌بندی صحیح مسئولان در پیگیری مشکلات مردمبه گزارش شیرازه، عصر امروز مراسم معارفه شهردار جدید شیراز، حیدر اسکندرپور با حضور نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و مقامات استان برگزار شد که هر یک به ایراد سخنرانی و ذکر پیشنهادات خود به شهردار جدید پرداختند.

در برنامه‌ریزی‌های شهری به عوامل ایجاد کننده آرامش و رفاه مردم توجه شود

اسماعیل تبادار، استاندار فارس در جلسه معارفه شهردار جدید گفت: نگاه شهروندان به شهر تنها برج و زیر گذر نیست بلکه مردم به دنبال شهری سالم و محیطی نشاط آفرین در ابعاد مختلف فرهنگی و اجتماعی هستند. در واقع شهری مناسب است که دارای زیستی سالم و محیطی آرام‌ باشد که البته این مسئله منافات و تضادی با برج و زیرگذر ندارد بلکه تکمیل کننده خواهد بود. بنابراین در برنامه‌ریزی‌های شهری باید به عوامل ایجاد کننده آرامش و افزایش سطح رفاه مردم توجه شود که موارد مختلفی از جمله؛ حمل و نقل، فضای سبز، ابعاد فرهنگی و هنری شهر را در بر‌می‌گیرد.

استاندار فارس ادامه داد:ا️نگاه به شهر شیراز باید یک نگاه منطقه‌ای باشد و مدیریت شهری هم باید بر همین اساس صورت گیرد. قشرهای مختلف جامعه از شهرهای مختلف جهت زیارت، درمان و گردشگری به شیراز سفر می‌کنند که باید جایگاه تاریخی و فرهنگی و هنری شیراز را بدون هیچ واسطه‌ای درک و لمس کنند.

نگاه به کلان شهر شیراز باید یک نگاه کشوری باشد

تبادار افزود: علاوه بر این نگاه به کلان شهر شیراز باید یک نگاه کشوری باشد‌. استان فارس و شیراز در کشور بسیار پرآوازه است اما آیا پرآوازه بودن شرط کافی برای پیشرفت یک شهر است؟ شهر شیراز به میزان آوازه‌ای که در کشور دارد باید رشد و توسعه یابد. مثلا اگر شیراز به عنوان شهر گل و بلبل شناخته می‌شود، باید هر مسافری از هر مسیر و طریقی که وارد شهر می‌شود این مسئله را درک کند و در کوچه و پس کوچه‌های شیراز فرهنگ و هنر را لمس کنند. در وادی شهر شیراز باید کلان‌نگری را به عنوان مهم‌ترین موضوع مدنظر داشت.

اولین درخواست از شهردار جدید؛ اتمام پروژه‌های نیمه تمام

وی در پایان افزود:‌️ اولین درخواست بنده از شهردار جدید اتمام پروژه‌های نیمه تمام است. پروژه‌های عدیده‌ای در شهر آغاز شده که لازم است پایان یابد.‌ خروجی رفتار و عملکرد ما باید رفاه شهروندان و تکریم ارباب رجوع باشد. بنابراین باید رفاه عمومی و رضایت شهروندان را سرلوحه کار خود قرار دهیم. شیراز به عنوان یک کلان شهر دارای ظرفیت‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری، کارآفرینی، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال به عنوان یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های جامعه است. بنده هم در این زمینه به میزان توان با شورای شهر و شهرداری نهایت همکاری را خواهم داشت.

مجلس از پیشنهادات اصلاح قوانین شهری استقبال خواهد کرد

در ادامه بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تشکر از زحمات شورای چهارم و شهردار پیشین و همه کسانی که در سال‌های گذشته جهت رشد و توسعه شیراز گام برداشته‌اند، گفت: شورای عالی استان‌ها همچون دولت می‌توانند پیشنهادات خود را به مجلس ارائه دهند. اگر پیشنهادات اصلاح قوانین شهری ارائه شود حتما در مجلس استقبال و پیگیری خواهد شد.

نیاز اصلی شهر توسعه فرهنگی و اجتماعی است

پارسایی افزود: اگر چه شیراز شهری پرآوازه است اما انتظار میهمانان و گردشگران را برآورده نمی‌کند. شهر شیراز از جهت فرهنگی، ادبی، تاریخی، مذهبی و پزشکی دارای ظرفیت‌های فراوانی است که متاسفانه مورد غفلت قرار گرفته است. اگر ظرفیت‌های گردشگری شهر را فعال و شکوفا کنیم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. نیاز اصلی شهر شیراز توسعه فرهنگی و اجتماعی است. اگر چه برای این امر از جمله حل کردن مشکل ترافیک اقدامات فراوانی از جمله زیر گذر و روگذر و پل انجام شده اما کافی نیست. 

استفاده از تمام ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری شیراز

این نماینده مجلس تصریح کرد: پیشنهاد بنده به آقای اسکندر‌پور به عنوان شهردار جدید این است که برای توسعه فرهنگی شهر از مشاوران خارجی استفاده کند. همان‌گونه که برای فوتبال از ظرفیت سرمربیان خارجی استفاده می‌شود برای زیباسازی و برطرف شدن مشکلات شهر هم می‌توان از شهرداران با سابقه و دارای تجربه خارجی استفاده کرد. موضوع بعدی که باید بدان توجه نمود پرهیز از افراط و تفریط است. در سال‌های اخیر که عنوان سومین حرم اهل بیت توسط مقام معظم رهبری بر شهر ما نهاده شده در معرفی شیراز بیش از حد بر این مسئله تاکید شده است در حالی‌که شهر ما ظرفیت‌های فرهنگی فراوان و جذابی دارد که می‌توان جهت تبلیغ از آن استفاده نمود.

ثبت یک روز در تقویم به نام کورش

وی خاطر نشان کرد: مثلا شیراز پایتخت فرهنگی کشور است اما در ورودی شهر یک تابلو با این عنوان جهت خوش‌آمد گویی به مسافران نصب نشده است. افراط در نشان دادن بُعد مذهبی شهر موجب نادیده گرفتن سایر ابعاد فرهنگی، تاریخی و ادبی شیراز شده که این مسئله مورد پذیرش عموم نیست. فرهنگ، مذهب و سوابق علمی و ادبی شیراز باید در کنار هم بیان شود تا مورد استقبال جامعه قرار گیرد. همچنین مایل هستیم یک روز به نام کورش در تقویم ثبت شود. 

شورای شهر باید پاسخگوی اعتماد مردم باشد

پارسایی در پایان یادآور شد: سرمایه‌گذاری در شیراز باید بر اساس ظرفیت‌ها صورت گیرد و باید شهری بسازیم که از نظر زیبایی و فرهنگی بی‌نظیر باشد. در حوزه فرهنگی باید ید طولایی داشته باشیم و صرفا در یک حوزه متمرکز و محدود نشویم. ابعاد مختلف فرهنگی شیراز از زندیه گرفته تا سعدیه و حافظیه و شاهچراغ باید در کنار هم تعریف و معرفی شود تا گردشگری شهر ارتقا پیدا کند. از طرفی مشکلات اجتماعی فراوان است و شورای شهر باید پاسخگوی اعتماد مردم باشد.

رویکرد شورای پنجم، مردم محوری و توجه به فرهنگ شیراز است
احمد رضا دستغیب، رئیس شورای پنجم شیراز در جلسه معارفه شهردار جدید، گفت: شهرداری‌ها به عنوان مرکز خدمات‌رسانی به شهروندان موظف است خدمات شایسته و در حد لیاقت مردم به آن‌ها ارائه دهد و بدون منت خدمات‌رسانی کند. رویکرد شورای پنجم؛ مردم محوری و توجه به فرهنگ و آداب و رسوم شیراز است. حفظ و نگهداری باغات از دیگر مسائل مهمی است که باید بدان توجه نمود. همچنین در عنایت به شهر شیراز علاوه بر توجه به بعد سومین حرم اهل بیت باید شیراز به عنوان پایتخت فرهنگی کشور هم مورد توجه قرار گیرد. شیراز باید به عنوان شهر سبز و زیباترین شهر جهان شناخته شود. در بُعد گردشگری و سیاحتگری در سطح ملی و جهانی باید تلاش نمود.

شهردار جدید رویکرد‌ شورا را در تنظیم برنامه سوم مورد توجه قرار دهد

وی با تبریک به شورای پنجم بدلیل انتخاب حیدر اسکندرپور به عنوان شهردار شیراز، افزود: ایشان مدیری باهوش، با تجربه، امین و آشنا به شهر شیراز هستند. شورای پنجم از شهردار جدید شیراز انتظار دارد ابتدا پروژه‌های نیمه تمام را به اتمام برساند که این مسئله نیازمند مدیریت خوب و هوشمند است. علاوه بر این؛ رویکرد‌ شورا را در تنظیم برنامه سوم و بودجه 97 مورد توجه قرار دهد. همچنین در انتخاب نیرو شایسته‌سالاری، پاکدستی و تجربه را مد نظر داشته باشند و در برخورد با شهروندان تکریم را مورد توجه قرار دهند.

شورای پنجم دخالتی در عزل و نصب مدیران ندارد اما نظارت می‌کند
دستغیب در پایان متذکر شد: شورای پنجم هیچ دخالتی در عزل و نصب مدیران ندارد اما طبق قانون بر رفتار مدیران نظارت خواهد داشت و با مدنظر قرار دادن پاکدستی و شایسته‌سالاری با رانت‌خواری برخورد جدی خواهیم کرد. اگر چه ما از مدیریت جناب معافیان محروم شدیم اما امیدواریم ایشان با ارائه مشاوره، تجربیات خود را در اختیار ما قرار دهند.

حیدر اسکندر پور، شهردار جدید شیراز با تشکر از زحمات انجام شده و حضور میهمانان، گفت: از زحمات شورای چهارم و شهردار جدید تشکر می‌کنم و امیدوارم در پیشگاه مردم و خدای مردم سربلند باشم. در این مراسم لازم می‌دانم به رئوس برنامه‌های پیشنهادی ارائه شده به شورای شهر بپردازم. 

شعار شهردار جدید؛ "شیراز؛ شهر سبز پایدار، شهروند فرهنگ‌مدار" است
اسکندر پور افزود: شعار اصلی بنده "شیراز؛ شهر سبز پایدار، شهروند فرهنگ‌مدار" است. برای تحقق این شعار به همراه شورای شهر و کارکنان شهرداری تلاش خواهم کرد. در این مسیر از جسارت، ریسک‌پذیری و انرژی جوانان در مدیریت شهری استفاده خواهم کرد. ایمان دارم با تکیه بر خلاقیت جوانان امور غیرممکن عملی خواهد شد‌. همچنین با رویکرد علمی نظرات کارشناسان را مدنظر خواهم قرار داد‌. به حفظ کرامت اجتماعی شهروندان اعتقاد راسخ دارم و به این امر ملتزم خواهم بود. نیاز سنجی را در تصمیم‌گیری مدنظر داشته و از سلیقه‌محوری پرهیز نمایم. 

وی خاطر نشان کرد: شیراز با توجه به شرایط اقلیمی و تاریخی و داشتن مشاهیری از جمله ملاصدرا و حافظ و آئین و رسوم دارای ظرفیت‌های فرهنگی فراوانی است‌‌ که باید به عنوان یک شهر جهانی شناخته شود.‌ همچنین شیراز شهری با تکثر اقوام است که نیازمند توسعه متوازن می‌باشد. 


لزوم تلاش نمایندگان بر استفاده از ظرفیت معافیان در مناصب کشوری
حیدر اسکندرپور با تشکر از دوست دیرینه خود، عبدالحمید معافیان و ابراز تاسف از عدم انتخاب وی به شهرداری شیراز گفت: آرزو دارم از ظرفیت مدیریتی و تجارب ارزنده وی استفاده موثر گردد و در این راستا پیگیری این مهم را بر همه بزرگان و متنفذین و دوستداران فارس و ایران و بویژه نمایندگان استان واجب می‌دانم و درخواست می‌کنم.‌


توجه به استفاده از معافیان در مناصب ملی و بی‌توجهی به دغدغه‌های مردم

به گزارش شیرازه؛ شهردار جدید شیراز، شورای پنجم و برخی نمایندگان فارس بارها از عدم تایید صلاحیت عبدالحمید معافیان جهت شهردار شیراز ابراز تاسف نمودند اما در بیان مشکلات اجتماعی و شهری مردم صرفا با ذکر مسائل به سادگی از کنار آن گذشتند. شهردار شیراز در حالی پیگیری بزرگان و نمایندگان مجلس جهت استفاده از معافیان در مناصب کشوری را به عنوان یک امر مهم و واجب برشمرد که در میان سخنان خود کلامی از مشکلات مردم و لزوم تلاش و پیگیری جدی دراین راستا را برخود و سایر دوستان قرار گرفته در مناصب مختلف شهری را واجب نشمرد! 

نگرانی شیرازه از عدم اولویت‌بندی صحیح مسئولان استانی در پیگیری مسائل

از این رو شیرازه با اعلام نگرانی خود از عدم اولویت‌بندی صحیح نمایندگان مجلس، شورای پنجم و شهردار جدید در پیگیری مسائل، امیدوار است مسئولان شهری فرصت را غنیمت شمرده و به جای سیر بیهوده در فضای روشنفکری و تلاش جهت تحقق اهداف جناحی، کمر همت بر رفع مشکلات مردم شیراز نمایند. چرا که ثبت یک روز به نام کوروش در تقویم یا منصوب شدن عبدالحمید معافیان در یک پست کشوری دغدغه و نیاز اصلی شهروندان نیست و بهتر است منتخبین مردم با نیازهای اصلی مردم آشنا و همراه شوند‌. 

همچنین لازم است مسئولان با کنار نهادن رودربایستی‌های حاکم بر رفاقت دیرینه‌شان و با تشخیص صحیح نیازهای مردم به دور از هر گونه نگاه جناحی و سیاسی، شایسته‌سالاری را سرلوحه کار خود قرار داده و از ظرفیت نخبگان شهر استفاده نمایند. در پایان امیدواریم ارتقاء جایگاه فرهنگی شیراز صرفا در کلام مسئولان محدود نشود و در عرصه عمل رنگ واقعیت و اجرا به خود گیرد.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
خیرخواه
Germany
سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶
0
آفرین به این همه مسئول دلسوز حتی برای افراد 2500سال پیش هم میخواهند کاری بکنند.با هم محشور شوید.موفق باشید.