کد خبر: ۱۱۵۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۶ - ۱۷ آبان ۱۳۹۶
رئیس اتاق بازرگانی شیراز:

در وجود قاچاق سازمان‌یافته شک نکنید!/ تولیدکننده دچار بحران قیمت تمام شده است/ کاش در انتخابات وعده رفاه نمی‌دادند

رازقی گفت: اقتصاد کشور نیاز به یک جراحی سنگین دارد و به ازای هر روزی که دیرتر جراحی شود حال این بیمار بسیار خطرناک‌تر می‌گردد و برای این جراحی عمیق نیاز به اتحاد و همدلی همه ارکان نظام است.

در وجود قاچاق سازمان‌یافته شک نکنید!/ تولیدکننده دچار بحران قیمت تمام شده است/ در انتخابات به دروغ وعده رفاه دادندبه گزارش شیرازه، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز ظهر چهارشنبه 17 آبان‌ماه در نشست خبری به مناسبت هفته صادرات گفت: ای کاش کسانی که در انتخابات به مردم وعده رفاه می‌دادند، آنان را آگاه می‌کردند که اگر قرار باشد وضعیت اقتصادی بهبود یابد سختی‌هایی را نیز باید تحمل کرد. وقتی در کشور پول و ثروتی تولید نمی‌شود، چگونه وعده رفاه داده می‌شود؟!

جمال رازقی اصلاح نظام اقتصادی کشور را نیازمند تحمل درد و ریاضت اقتصادی دانست و افزود: باید نظام اقتصادی اصلاح شود و در این راستا همه سران قوا از جمله مجلس، دولت، قوه قضاییه و همه کسانی که به گونه‌ای نقش تصیم‌گیری دارند، با یکدیگر اتحاد و همدلی داشته باشند.

کارت بازرگانی موقت نداریم

رئیس اتاق بازرگانی شیراز ضمن بیان اینکه کارت بازرگانی موقت نداریم در پاسخ به خبرنگاری که افزایش اخیر شمار کارت‌های بازرگانی صادر شده در اتاق بازرگانی شیراز را مربوط به نزدیک بودن انتخابات این اتاق دانست، گفت: افزایش شمار کارت‌های بازرگانی یک مزیت برای استان فارس محسوب می‌شود. چرا باید نگاه ما این باشد که هر مسئله‌ای را به حاشیه‌ها گره بزنیم، اینکه بگوییم افزایش تعداد کارت‌های بازرگانی صادر شده با بحث انتخابات آینده اتاق ارتباط دارد، درست نیست، این اخلاق ناجور را باید کنار گذاشت که هرکس زیاد کار کرد وی را تحقیر کنیم؛ چرا نمی‌گوئیم این اقدام برای افزایش حجم صادرات بوده است زیرا در سال‌هایی که تعداد کارت‌های بازرگانی استان 1200 بود صادرات فارس هم روند کاهشی داشت اما با افزایش صدور کارت بازرگانی به طور قطع صادرات فارس نیز افزایش می‌یابد.

بحران قیمت تمام شده؛ مهم‌ترین مشکل واحدهای تولیدی

رازقی مهم‌ترین مشکل واحدهای تولیدی را بحران قیمت تمام شده عنوان و اظهار کرد: فضای کسب و کار کشور به گونه‌ای است که باعث شده بحران قیمت تمام شده به وجود بیاید و مانع اصلی صادرات شود و قدرت رقابت از کالاهای ایرانی گرفته شود چراکه تولید کننده ایرانی باید با تولید کننده کشورهایی رقابت کند که نرخ بهره بانکی برای واحدهای تولیدی آنان یک و یا دو درصد است.

بهبود وضعیت اقتصادی در گرو اصلاح اساسی نظام بانکی است

او یکی از عوامل ایجاد بحران قیمت تمام شده را نظام بانکی دانست و افزود: تا زمانی که نظام بانکی کشور اصلاح اساسی نشود، وضعیت اقتصادی بهبود نمی‌یابد زیرا نرخ بهره‌های بانکی برای تولیدکننده غیراقتصادی است.

رازقی با بیان اینکه نظام بانکی کشور دارای مشکل اساسی است، توضیح داد: حجم نقدینگی در کشور از یک میلیون و 350 هزار میلیارد تومان بالاتر رفته است و 85 درصد این مبلغ به عنوان سپرده‌های بلندمدت نزد بانک‌ها است که نظام بانکی با نرخ بهره 15 درصد باید حدود 230هزار میلیارد تومان سود به سپرده‌گذاران بپردازد و این سود باید ناشی از سود تولیدکننده باشد، درحالی که اقتصاد کشور چنین ثروتی تولید نمی‌کند.

نظام مالیاتی در کشور عادلانه نیست

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز با تصریح اینکه نظام مالیاتی در کشور عادلانه نیست، گفت: قسمت عمده مالیاتی که در کشور اخذ می‌شود از تولیدکننده است و تولیدکنندگان عمله بی‌جیره و مواجب دریافت‌های مالیاتی دولت شده‌اند چراکه نظام مالیاتی زورش به کسبه نمی‌رسد یا اینکه پشتوانه سیاسی دارند بنابراین تمام فشار مالیاتی بر سر تولیدکننده قرار می‌گیرد.

دولت صاحبان تامین اجتماعی را از مدیریت آنجا محروم کرده است

رازقی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی 30درصد حقوق کارگر را می‌گیرد و کمترین خدمات را به وی ارائه می‌دهد، گفت: دولت عملا دست انداخته بر تامین اجتماعی و صاحبان آن را از مدیریت آنجا محروم کرده است. تولیدکنندگان باید کارگر را بیمه کنند و در عین حال کارگر مجبور است برای کاهش هزینه‌های درمان بیمه تکمیلی شود.

اقتصاد باید تصمیم‌گیرنده باشد نه سیاست

او با اظهار تاسف از اینکه قانون کار تحت تاثیر سیاست قرار گرفته است، گفت: تا زمانی که سیاست برای نظام مالیاتی، بانکی و تامین اجتماعی کشور تصمیم‌گیری کند کاری از پیش نمی‌بریم این در صورتی است که اقتصاد باید تصمیم‌گیرنده سیاست کشور باشد. 40سال است سیاست برای اقتصاد تصمیم گرفته است، اجازه دهید 5 سال هم اقتصاد برای سیاست تصمیم بگیرد. واقعیات مملکت باید توسط رسانه‌ها منعکس شود اما حتی رسانه‌ها نیز تحت تاثیر سیاست هستند و عمدتا به رسالت خود عمل نمی‌کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز یادآور شد: در یک زمانی با ایجاد زیرساخت‌های لازم به باز و سفته‌بازی بازاری مسکن رونق داده شد، اما چرا اکنون زیرساخت‌های لازم را برای تولید ایجاد نمی‌کنند؟ چرا هرچه فشار است را بر سر تولیدکننده می‌گذارند؟!

سهم اندک ایران از بازار قطر

رازقی با اشاره به بحران قطر گفت: با توجه به فاصله و نزدیکی ایران و قطر بیش از همه حق ایران بود که بازار قطر را در دست بگیرد اما در بندر بوشهر کانتینرهای ترکیه‌ای برای صادرات به قطر صف کشیده‌اند! تنها 5 شرکت در نمایشگاه قطر غرفه داشته که آنان نیز به لحاظ قیمت تمام شده توان رقابت در بازار قطر را ندارند.

او با اشاره به سخن برخی از وزرا مبنی بر اینکه با یک سوم نیروهای موجود می‌توان وزارتخانه را اداره کرد، گفت: وقتی طی سالیان متمادی با اتکا به پول نفت تعداد عائله دولت به مرز 4 میلیون و 500 هزار نفر رسید و بعد دولت مجبور است بیش از 16 هزار میلیارد تومان حقوق کارکنان و 3 هزار و پانصد هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت کند معلوم است که جمع درآمدهای مالیاتی و فروش نفت بیش از این کفاف نمی‌دهد و این یعنی سیاست برای اقتصاد تصمیم گرفته است و ضروری است برای کمک به رونق تولید بدنه دولت کوچک و چابک شود.

شک نکنید قاچاق حتما سازمان‌یافته است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز در پاسخ به سوال خبرنگاری تصریح کرد: شک نکنید که قاچاق حتما سازمان یافته است و به شدت به اقتصاد کشور آسیب می‌زند. قاچاق سهم 25 میلیارد دلاری در کشور داشته است که امسال به 12 و نیم میلیارد دلار کاهش یافته اما هنوز عدد بزرگی است و اینکه بگوییم این حجم از قاچاق توسط کولبرها وارد شده، مسخره است و وارد شدن تقریبا روزی 800 کانتینر 40 فوتی کالای قاچاق حتما سازمان‌یافته می‌باشد.

رازقی ضمن بیان اینکه به صراحت اعلام می‌کنم اغلب مدیران دولتی استان با بخش خصوصی همراه هستند و تعاملات و تفاهمات میان بخش خصوصی و دولت از زمان استاندار قبل رشد کرد و اکنون برای اولین بار با استانداری کار می‌کنم که هفته‌ای یک بار تلفنی پیگیر مسائل می‌شود، اظهار کرد: امسال وضعیت صادرات استان فارس نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته اما راضی‌کننده نیست چراکه ظرفیت استان بیش از این است و امیدواریم با بهبود فضای کسب و کار و کشور قدم بزرگ و اساسی در توسعه صادرات برداشته شود.

نرخ ارز متناسب با تورم تعیین شود

او در خصوص یکسان‌سازی نرخ ارز، این موضوع را با مشکلات عدیده روبرو دانست و گفت: اولین نکته این است که ما کشور وارد کننده‌ای هستیم تا صادر کننده، بنابراین هراسی که وجود دارد این است که‌ با یکسان‌سازی ارز، قیمت اقلام کالاهای وارداتی افزایش اساسی پیدا کند.

رازقی با تصریح اینکه اتاق بازرگانی از ابتدای طرح بحث تثبیت نرخ ارز، با این موضوع مخالفت کرده است، گفت: نرخ ارز همه‌ساله باید بر مبنای تفاضل نرخ تورم داخلی و تورم خارجی محاسبه شده و هر سال تعدیل شود اما در این مورد نیز متاسفانه سیاست تصمیم‌گیرنده است.

او اضافه کرد: سال‌ها نرخ ارز فریز شد و درصد افزایش نرخ ارز کم بود، در مرحله‌ای بر اثر تحریم‌ها بحران ایجاد شد و این باعث شد دولت با تزریق مصنوعی نتواند نرخ را کنترل کند و جهش اساسی نرخ ارز را شاهد باشیم؛ البته موافق نیستم که امروز نرخی برای ارز اعلام و اجرا شود بلکه باید امروز تصمیم‌گیری کنیم که نرخ ارز براساس تورم داخلی و خارجی ترسیم شود.

برگزاری هفته‌ی صادرات در فارس

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امسال برای دومین سال مراسم هفته صادرات در استان فارس برگزار می‌‌شود، اظهار کرد: برنامه‌های ویژه هفته صادرات از روز شنبه 20 آبان‌ماه تا روز چهارشنبه 24 آبان‌ماه ادامه دارد.

او با بیان اینکه مراسم آغازین این هفته با همکاری اداره کل استاندار فارس برگزار می‌شود، افزود: روز یک‌شنبه برنامه‌ای تحت عنوان گمرک، ارزآوری و صادرات با همکاری گمرکات فارس، روز دوشنبه برنامه‌ای تحت عنوان کشاورزی، صنایع تبدیلی و صادرات با همکاری جهاد کشاورزی و روز سه‌شنبه برنامه‌ای تحت عنوان مشارکت اقتصادی و رونق صادرات با مشارکت صندوق توسعه صادرات برگزار می شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز عنوان کرد: روز چهارشنبه مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استانی و ملی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان