کد خبر: ۱۱۵۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۱۸ آبان ۱۳۹۶
بسته خبری«ایستگاه»؛

نخستین شعر فارسی در سوگ اباعبدالله الحسین از کیست و چیست؟ / کهنسال‌ترین موجود زنده تهران با 996 سال سن / "کامیون‌های نامحسوس" ابزار جدید پلیس برای برخورد با رانندگان متخلف

"بازدارندگی مشروع" کتابی است که ناگفته های بسیاری از درون پر رمز و راز برنامه هسته ای ایران و فراز و فرودهای چالش هسته‌ای با غرب را آشکار می کند.
نخستین شعر فارسی در سوگ اباعبدالله الحسین از کیست و چیست؟ / کهنسال‌ترین موجود زنده تهران با 996 سال سن /

به گزارش شیرازه، در میان رویدادهای مختلف روزانه، خبرهای فرهنگی و اجتماعی نسبت به اخبار اقتصادی و سیاسی کمتر مورد توجه قرار می گیرد. خبرهایی که بعضا می‌تواند عدم آگاهی از آنها آینده مطلوب و یا نامطلوبی برای شما رقم بزند فرهنگ به عنوان عاملی که به زندگی انسان معنا و جهت می دهد شناخته می شود و مسائل اجتماعی نیز مجموعه ای از تلخی و شیرینی های واقعی جامعه پیرامونی ما است. شیرازه در نظر دارد با رصد رویدادهای فرهنگی-اجتماعی بسته خبری هفتگی با عنوان«ایستگاه» منتشر نماید.

فرهنگی

نخستین شعر فارسی در سوگ اباعبدالله الحسین(ع) از کیست؟

طی 14 قرن گذشته از حماسه عاشورا تاکنون، اشعار مختلفی از سخندانان و شاعران متولد شده‌ است. از منظر کارشناسان، اولین شعر به زبان فارسی درباره کربلا و قیام اباعبدالله الحسین(ع) به قرن چهارم بازمی‌گردد؛ زمانی که شاعری آزادی‌خواه در مرو دیده به جهان گشود. او را نخستین شاعر شیعی‌مذهب زبان فارسی می‌دانند. به اعتقاد پژوهشگران و محققان، هرچند آثار اندکی از کسایی مروزی به یادگار مانده، اما مقام او در ادبیات به اندازه‌ای است که او را در کنار رودکی، شهید بلخی و دقیقی طوسی می‌دانند. کسایی در عین سخنوری، دارای عقیده‌ای راسخ و ایمانی استوار است. وی شیعی پاکدلی است. در بیان مدح و منقبت پیامبر(ص) و خاندان او خلوص دارد. از غلو و گزافه‌گویی پرهیز می‌کند. اگرچه مدیحه‌سراست، اما مدح پیشه نیست. به پیامبر گرامی(ص) و خاندان پاک او سخت ارادت می‌ورزد. امیرالمومنین علی(ع) را شیر خداوند، حیدر کرار، و خط پرگاری می‌داند که پیغمبر مرکز آن است. رسول خدا(ص) دانش خود را به علی داده است، چون ابر بهاری که بارانش را نصیب گلزار می‌کند. عبدالجلیل قزوینی درباره تشیع وی بر آن است که در کسایی خود خلافی نیست، که همه دیوان او مدایح و مناقب حضرت مصطفی(ص) و آل اوست. با این حال به درستی روشن نیست که وی شیعه امامی اثنی عشری بوده است یا شیعه اسماعیلی؟...».
بخشی از اهمیت اشعار کسایی در این است که قسمتی از شعر خود را در راه تبلیغ سیاسی و فکری به کار انداخته است. گفته می‌شود اولین شعر به یادگار مانده به زبان فارسی درباره کربلا و قیام اباعبدالله‌الحسین(ع) از اوست در قصیده‌ای بلند که با این ابیات آغاز می‌شود:

باد صبا درآمد فردوس گشت صحرا / آراست بوستان را نیسان به فرش دیبا

دست از جهان بشویم عزّ و شرف نجویم / مدح و غزل نگویم مقتل کنم تقاضا

میراث مصطفی را فرزند مرتضی را / مقتول کربلا را تازه کنم تولا

آن نازش محمد پیغمبر مؤید / آن سید ممجّد شمع و چراغ دنیا

آن میر سربریده در خاک خوابنیده / از آب ناچشیده گشته اسیر غوغا

تنها و دلشکسته بر خویشتن گرسته / از خان و مان گسسته وز اهل بیت آبا

از شهر خویش رانده وز ملک برفشانده / مولی ذلیل مانده بر تخت ملک مولی

مجروح خیره گشته ایام تیره گشته / بدخواه چیره گشته بی‌رحم و بی‌محابا

بی‌شرم شمر کافر ملعون سنان ابتر / لشکر زده برو بر چون حاجیان بطحا

تیغ جفا کشیده بوق ستم دمیده / بی آب کرده دیده تازه شود معادا

آن کور بسته مطرد بی طوع گشته مرتد / بر عترت محمد چون ترک غز و یغما

صفین و بدر و خندق حجت گرفته با حق / خیل یزید احمق یک یک به خون کوشا

پاکیزه آل یاسین گمراه و زار و مسکین / وآن کینه‌های پیشین آن روز گشته پیدا

آن پنج‌ماهه کودک باری چه کرد ویحک / کز پای تا به تارک مجروح شد مفاجا

بیچاره شهربانو مصقول کرده زانو / بیجاده گشته لؤلؤ بر درد ناشکیبا

آن زینب غریوان اندر میان دیوان / آل زیاد و مروان نظاره گشته عمدا

مؤمن چنین تمنی هرگز کند؟ نگو، نی / چونین نکرد مانی، نه هیچ گبر و ترسا

آن بی‌وفا و غافل غرّه شده به باطل / ابلیس‌وار و جاهل کرده به کفر مبدا

رفت و گذاشت گیهان دید آن بزرگ برهان / وین رازهای پنهان پیدا کنند فردا

تخم جهان بی بر این است و زین فزون‌تر / کهتر عدوی مهتر نادان عدوی دانا

بر مقتل ای کسایی! برهان همی نمایی / گر هم بر این بپایی بی خار گشت خرما

مؤمن درم پذیرد تا شمع دین بمیرد / ترسا به زر بگیرد سم خر مسیحا

تا زنده‌ای چنین کن دل‌های ما حزین کن / پیوسته آفرین کن بر اهل بیت زهرا...

عمیق‌ترین کاریز جهان را بشناسید

یکی از جاذبه‌های گردشگری‌شهرستان گناباد استان خراسان رضوی، قنات قصبه گناباد است. این قنات با عمقی بالغ بر 700 گز، عنوان عمیق‌ترین کاریز جهان را به خود اختصاص داده است. قنات قصبه گناباد بر اساس آنچه در منابع تاریخی آمده متعلق به دوره کیانیان بوده است. کیانیان دومین سلسله پادشاهی اساطیر ایرانی هستند. شایان ذکر است؛ ناصر خسرو در تشریح قنات قصبه گناباد نوشته است: «آبی عظیم در این کاریز روان است و آن کاریز چهار فرسنگ می‌رود و آن را گفتند کیخسرو دستور فرموده است.» لباف خانیکی کارشناس باستان شناسی نیز در کتاب قصبه گناباد نوشته است؛ رشته اصلی کاریز از قصبه شهر، 131 هزار و 35 متر طول دارد و در امتداد درهٔ پرآب خانیک حفر شده‌ است. این قنات با قدمت بیش از 2500 سال قدیمی ترین کاریز جهان است. این قنات نقش بسزایی در تأمین آب در شرایط کمبود آب در مناطق کویری دارد. قنات قصبه گناباد در تاریخ 24 تیرماه سال 1395 در فهرست آثار ثبت شده در یونسکوقرار گرفت. این قنات در سال 1379 به ثبت ملی رسیده بود.

کتاب «بازدارندگی مشروع» به بازار آمد

کتاب بازدارندگی مشروع به زبان انگلیسی و به قلم علی اکبر دارینی، سرپرست پیشین دفتر خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا در ایران در سه جلد نوشته شده است. بخشی از کتاب روایت نویسنده است که در دو دهه گذشته در جایگاه خبرنگار ارشد خبرگزاری آسوشیتدپرس از نزدیک برنامه هسته ای ایران را برای جهانیان گزارش کرده است.‌ بازدارندگی مشروع کتابی است که ناگفته های بسیاری از درون پر رمز و راز برنامه هسته ای ایران و فراز و فرودهای چالش هسته ای با غرب را آشکار می کند. این کتاب در سه جلد با 1100 صفحه نوشتار و نزدیک به 500 صفحه عکس رنگی تدوین شده است.

«بازدارندگی مشروع” به خوانندگان بازگو می کند که چگونه برنامه هسته ای ایران پیش از انقلاب اسلامی سال 1357 خورشیدی با پشتیبانی دولت ایالات متحده آمریکا (در دوران ریاست جمهوری آیزنهاور) پدید آمد و چگونه آمریکا پس از انقلاب با همان برنامه هسته ای مخالفت کرد و کوشید از دستیابی ایران به فناوری غنی سازی اورانیوم جلوگیری کند، که سرانجام ناکام ماند. این کتاب همچنین تلاش های پنهان ایران برای دست یابی به فناوری و تجهیزات غنی سازی، فعالیت گسترده سرویس های اطلاعاتی اسرائیل و کشورهای غربی برای جلوگیری از دست یابی ایران به فناوری غنی سازی، خرابکاری، جنگ اطلاعاتی، جاسوسی از زمین و هوا، حملات سایبری، ترور دانشمندان هسته ای و … را داستان وار به نمایش می گذارد. هدف از برنامه غنی سازی ایران ایجاد بازدارندگی _ با هدف تقویت امنیت ملی ایران _ بدون ساخت بمب اتمی بود. به گفته ای دیگر، این کتاب می گوید ایران با دست یابی به فناوری پیچیده غنی سازی اورانیوم راه گریز بالقوه را برای خود هموار کرد و اهرمی نیرومند، معتبر و قانونی به دست آورد تا بتواند با بهره گیری از آن در برابر زیاده خواهی های قدرت های غربی ایستادگی کند، جایگاه منطقه ای و جهانی خود را بالا برد، قدرت چانه زنی خود را افزایش دهد و اعتبار بین المللی کسب کند بدون این که تعهدات خود در پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای (NPT) را نقض کند یا قوانین بین المللی را زیر پا بگذارد.» این کتاب سرانجام روشن می کند که چگونه ایران _ با دست یابی به توافق تاریخی وین ـ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ـ در سال 1394 با شش قدرت جهانی _ بزرگترین بهانه غرب برای اعمال تحریم های دردناک و فشارهای سیاسی و اقتصادی را تا اندازه زیادی از آمریکا و هم پیمانانش گرفت، ایران را از زیر فصل 7 منشور سازمان ملل خارج کرد، از دستاوردهای هسته ای خود پاسداری کرد و قدرت های بزرگ را وادار به پذیرش برنامه غنی سازی ایران زیر 5 درصد کرد و آمریکا را در رسیدن به یکی از اهداف بزرگش ـ یعنی جلوگیری از دست یابی ایران به فناوری غنی سازی اورانیوم ـ ناکام گذاشت. همچنین ایران بدون برخورداری از فناوری پیشرفته غنی سازی اورانیوم و داشتن ذخیره قابل توجهی از اورانیوم غنی شده نمی توانست غرب را وادار به امتیاز دهی در سر میز مذاکره کند یا آمریکا و هم پیمانانش را وادار سازد تا ادامه فعالیت های غنی سازی در خاک ایران را بپذیرند و به تحریم های هسته ای نیز پایان دهند.

اجتماعی

"
کامیون‌های نامحسوس" ابزار جدید پلیس برای برخورد با رانندگان متخلف

پلیس بزرگراه انگلیس برای برخورد با متخلفان و کنترل ترافیک از کامیون‌های بدون علامت و نامحسوس استفاده خواهد کرد. قرار است پلیس با به‌کاربردن این کامیون‌های بدون نشان از حرکات خطرناک و تخلفات رانندگیان تصویر‌برداری کند. موقعیت بالای کابین این کامیون‌ها به افسران پلیس اجازه می‌دهد تا بتوانند به راحتی به کابین سایر رانندگان دسترسی داشته باشند و فعالیت غیرقانونی آنها را به صورت مستند درآوردند. بیش از 4 هزار راننده در طول دو سال گذشته از جمله چند راننده کامیون با این شیوه توسط پلیس بزرگراه گرفتار شده‌اند. پلیس تصاویر مختلفی را از تخلفات متعدد رانندگان منتشر کرده است که در برخی از آنها رانندگان در حال صرف غذا پشت فرمان دیده می شوند و برخی دیگر هنگان رانندگی پای خود را روی داشبورد قرار داده‌اند. در موردی دیگر یک راننده در حالی که سعی می‌کرد حین رانندگی خمیردندان روی مسواکش بمالد توسط پلیس متوقف شد. از آغاز سال 2015، بیست و هشت نیروی پلیس با این شیوه 4 هزار و 176 راننده متخلف را در ارتباط با 5 هزار و 39 جرم بازداشت کردند. تقریبا دو سوم از این رانندگان متخلف از تلفن همراه استفاده می‌کردند و دیگر جرایم شامل عدم کاربرد کمربند ایمنی، سرعت غیر مجاز، رانندگی در حین مستی بودند البته به اینها مواردی که در بالا ذکر شد را هم باید اضافه کنیم. «ریچارد لئونارد»(Richard Leonard) رییس پلیس ایمنی بزرگراه انگلیس در این رابطه گفت: "با دیدن فیلم راننده‌ای با پای خود را بر روی داشبورد گذاشته بود خیلی ترسیدم! هنوز این پرسش برایم مطرح است که اون چگونه در صورت بروز اتفاق ناگهانی می‌خواست کامیون خود را کنترل کند.

ویتامین D درمان سوختگی را تسریع می‌کند

بر اساس تحقیقات محققان مکمل‌های ویتامین D می‌توانند زمان مورد نیاز برای ترمیم محل سوختگی‌های پوستی را تسریع کنند. بر اساس گزارش تلگراف، یافته‌های محققان نشان می‌دهد که ویتامین‌ D که در بدن انسان به طور طبیعی تولید می‌شود علاوه‌بر ترمیم محل سوختگی از آسیب دیدن پوست در برابر سوختگی‌های ناشی از تابش آفتاب و همچنین خراشیده‌شدن و زخم‌شدن پوست جلوگیری می‌کند. ویتامین D در بدن انسان و در هنگام تماس پوست با نور آفتاب علی‌الخصوص از ناحیه کف دست و کف پا ساخته می‌شود. پیش‌تر مطالعات نشان داده بود که مکمل‌های ویتامین D به کاهش التهاب، قرمزی و تورم ناشی از آفتاب سوختگی کمک می‌کند و ممکن است یکی از دلایلی باشد که بدن این ماده شیمیایی را تولید می‌کند. در حال حاضر تحقیقات جدیدی در دانشگاه بیرمنگام انجام شده است که نشان داد که ویتامین D در مبارزه با انواع دیگر سوختگی نیز کمک کند. محققان 38 بیمار را که سالیان سال در معرض سوختگی‌های جدی بوده‌اند مورد بررسی قرار دادند و در این رابطه میزان ویتامین D آنها را ثبت کردند. آنها دریافتند که بهبود زخم‌ها در افرادی که دارای بالاترین سطح ویتامین D هستند با سرعت بیشتر و با عوارض کمتر انجام می‌گیرد و همچنین آنها کمتر دچار آسیب‌دیدگی در ناحیه پوست می‌شوند. این مطالعه برای اولین بار به بررسی نقش ویتامین D در بهبود آسیب‌های سوختگی انجام شد و نشان داد مصرف قرص‌های ویتامین D یک راه درمان ساده و مقرون به صرفه برای بهبود و التیام زخم‌ها باشد.

کهنسال‌ترین موجود زنده تهران با 996 سال سن

درخت چنار امامزاده یحیی با 966 سال سن؛ کهن سال ترین موجود زنده تهران است که با قدمتی بالا همچنان نفس می‌کشد. هر چند به نوع حصارکشی این درخت کهن سال تهران نقدهایی وارد است زیرا حصارکشی به صورتی است که فقط از بخش زنان در حرم می‌توان به وضوح این درخت را از نزدیک مشاهده کرد.

روش صحیح استحمام در دستورالعمل طب سنتی

استحمام صحیح یکی از درمان‌های طب ایرانی است و بیشتر اتفاقات در درون انسان بعد یا در حین استحمام، ناشی از به حرکت درآمدن بخارات در بدن است. چنانچه این بخارات در درون بدن مدیریت نشود، می‌تواند در عین مفید بودن سبب آسیب نیز شود مثلاً به‌شدت گرم کردن بدن با آب گرم در ابتدای استحمام می‌تواند بخارات گرم را به‌طرف سر و چشم برده و باعث رسوب بخارات روی عدسی چشم شده و موجبات بروز آب مروارید را فراهم کند. متصاعد شدن بخارات در حمام‌ کردن‌های کوتاه‌مدت و با حرارت بالا‌، می‌تواند سبب برخاستن شدید بخارات در ابتدا و رسوب جدی بخارات روی عضلات و استخوانها بعد از خروج از حمام شده و موجبات دردهای شدید عضلانی و استخوانی را فراهم کند. پس در زمان نیاز به حمام‌های کوتاه‌مدت‌، از استفاده از آب خیلی گرم جداً پرهیز کنید و فقط با آب ولرم خود را شست‌وشو دهید. از قرار گرفتن در سرما بعد از استحمام جداً پرهیز کنید تا دچار درد استخوانی نشوید؛ متصاعد شدن بخارات در افرادی که مستعد اختلالات تاولی و اگزمایی در پوست هستند، بعد از 24 تا 48 ساعت می‌تواند با شدت یافتن اگزماها و آلرژیهای تنفسی و پوستی همراه شود. چنانچه قبل و بعد از استحمام، دست و پا با آب سرد شست‌شو داده شود، احتمال بروز حالتهای آلرژی به حداقل خود خواهد رسید‌ پس حتماً قبل و بعد از استحمام دست و پای خود را با آب سرد شست‌شو دهید تا از حمام و فواید آن، بهره بیشتری عاید شما شود. استفاده از ضماد قره‌قروت یا سدر به‌مدت 15 تا 20 دقیقه در داخل حمام و بعد از خیس شدن بدن، می‌تواند سبب خروج بخارات گرم از طریق منافذ پوستی شده و باعث جلوگیری از خارش و ضایعات پوستی در فصول گرم یا سرد سال شود. از ضماد قره‌قروت یا سدر که می‌تواند با ماست خمیر شود‌، می‌توان استفاده کرد و اثرات نگهدارنده بسیار عالی در افراد دچار اگزما خواهد داشت و نیاز به درمان دارویی اگزما را به حداقل می‌رساند. بعداز 15 تا 20 دقیقه از زمان ورود به حمام و قرار گرفتن در معرض آب ولرم یا گرم‌، منافذ پوست به حداکثر وضعیت فعالیت خود می‌رسد؛ چنانچه بدن را با روغنهای گرم مثل سیاهدانه‌، کنجد یا زنجبیل ماساژ دهید، می‌تواند باعث استفراغ شدید بلغم بدن از طریق این منافذ شود‌. در صورتی که 15 دقیقه در این وضعیت باقی بمانید، ماده‌ای بسیار چسبنده از بدن خارج می‌شود که این همان عامل بروز درد در عضلات و مفاصل بوده و بلغم غلیظ نامیده می‌شود‌. بعد از قرار گرفتن در معرض آب گرم و بخار‌، حرارت خون افزایش یافته و بخارات متصاعدشده به ریه می‌رسد؛ در افرادی که دچار مشکل تنگی نفس هستند این حالت می‌تواند تنگی نفس را تشدید کند؛ استفاده از شربت انار یا شربت زرشک قبل از استحمام مانع از این تنگی نفس خواهد شد‌.

نظرات بینندگان