کد خبر: ۱۱۵۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۲۱ آبان ۱۳۹۶

ضرب‌الاجل لبنان به سعودی

لبنان در پی گروگانگیری نخست‌وزیرش توسط سعودی به شورای امنیت سازمان ملل شکایت می‌کند.
به گزارش شیرازه،زمزمه بازداشت سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان در ریاض، اگر چه در ابتدا در حد گمانه‌زنی بود اما با گذشت یک هفته از استعفای وی و افشای شواهد بیشتر، تقریبا ثابت شده حریری در عربستان تحت فشار قرار دارد و شرایط یک انسان عادی را ندارد. حال مقامات و احزاب لبنانی با گرایش‌های مختلف سیاسی خود در این موضوع همصدا و خواستار تصحیح رفتار عربستان درباره نخست‌وزیر کشورشان شده‌اند. رئیس‌جمهور لبنان تاکید کرد بیشتر از یک هفته برای روشن شدن سرنوشت سعد حریری منتظر نخواهد ماند و پس از آن مجبور می‌شود این پرونده را به جامعه جهانی ارجاع دهد.

برخی منابع آگاه در گفت‌وگو با روزنامه الجمهوریه اظهار داشتند میشل عون، جمعه به هیات‌های دیپلماتیکی که به دیدارش آمده بودند، تاکید کرد بیشتر از یک هفته برای روشن شدن سرنوشت سعد حریری منتظر نخواهد ماند و پس از آن مجبور می‌شود این پرونده را به محاکم بین‌المللی ارجاع دهد. عون به صورت ضمنی به آمادگی‌ روسیه و دیگر کشورهای غربی برای کمک به لبنان در حل این مشکل اشاره کرد و گفت: آمادگی‌های بین‌المللی برای کمک به لبنان در این زمینه وجود دارد. الجمهوریه در ادامه نوشت در صورتی‌که حریری بزودی به بیروت بازنگردد، عون حرکتی را که در پیش گرفته، تشدید کرده و شکایتی را درباره استعفای حریری تنظیم و به شورای امنیت ارائه خواهد کرد.

رئیس‌جمهور لبنان در دیدار جمعه خود با ولید بخاری، کاردار عربستان در لبنان خواستار بازگشت سعد حریری شد. در روزهای اخیر حرف و حدیث‌های زیادی درباره دلایل و چگونگی اعلام استعفای حریری مطرح شده است و برخی معتقدند این استعفا با فشار عربستان سعودی و با هدف به تعطیلی کشاندن فرآیند سیاسی در لبنان و فشار بر حزب‌الله برای خروج از دولت انجام شده است.

میشل عون هنوز از پذیرش استعفای سعد حریری و آغاز فرآیندهای پس از استعفا خودداری کرده و گفته است منتظر بازگشت حریری به بیروت است. سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله نیز ۲ روز پیش اعلام کرد عربستان سعد حریری را بازداشت و وی را مجبور به استعفا کرده است. وی در ادامه از ریاض خواست به مداخلات خود پایان دهد. ولید جنبلاط، رهبر حزب سوسیالیست ترقی‌خواه و یکی از برجسته‌ترین رهبران دروزی در لبنان، با انتقاد و گلایه از عربستان گفته است: ناراحت‌کننده است که عربستان اینگونه با لبنان برخورد می‌کند، آن هم پس از اینکه دهه‌ها ۲ کشور دوست یکدیگر بودند.

جنبلاط در گفت‌وگو با رویترز افزود: این حق لبنان نیست که از سوی عربستان متهم به اعلام جنگ علیه ریاض شود و زمان بازگشت حریری فرا رسیده و جایگزینی برای وی وجود ندارد. همزمان، بهیه حریری، نماینده پارلمان لبنان و خواهر رفیق حریری به اطرافیان خود و بویژه پسرانش نادر و احمد اطلاع داده است نمی‌تواند در قبال آنچه درباره سعد رخ می‌دهد، ساکت بماند. وی گفت درباره این مساله هیچ «خط قرمزی» ندارد. در همین حال بیلبوردهایی به طور شبانه در چند خیابان بیروت سربرآوردند با هشتگ «کلنا سعد» (ما همه سعد هستیم). حتی لبنانی‌های سنی از همتایان سنی خود در عربستان به‌خاطر این توهین ملی خشمگین شده‌اند.


مخالفت خانواده حریری با ایده سعودی درباره «بها»


روزنامه فرانسوی فیگارو فاش کرد مقامات عربستان می‌خواهند بها حریری به جای برادرش سعد حریری نخست‌وزیر لبنان شود. به نوشته فیگارو، بر اساس اطلاعات موثق و درز یافته از مقامات عالی‌رتبه دولت لبنان، نزدیکان سعد حریری بعد از بازگشت‌شان از ریاض که برای بررسی جزئیات این ایده به عربستان رفته بودند، با این پیشنهاد عربستان مخالفت کردند. خانواده حریری به عربستان تاکید کرده‌اند هرگز با دست به دست شدن قدرت به این شکل موافقت نخواهند کرد. فیگارو نوشته است پاریس توجه بسیاری به اوضاع سیاسی اخیر لبنان در پی اعلام استعفای سعد حریری از پستش که در ریاض اعلام شد، دارد و اوضاع را از نزدیک دنبال می‌کند.

به نوشته این روزنامه، سعد حریری و حامیانش همان همپیمانان قدیمی فرانسه هستند. فیگارو می‌افزاید فرانسه هیاتی را اخیرا به ریاست مشاور رئیس‌جمهوری فرانسه در امور خاورمیانه به لبنان فرستاد تا به منظور آینده سیاسی خانواده حریری در لبنان به مذاکره بپردازند، در حالی که مسؤولان کاخ الیزه تصریح کرده‌اند این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود اما موضوع و اهداف آن تغییر کرد.


باج بن‌سلمان از ترس شورای امنیت


روزنامه فیگارو دیروز موضوع توافق احتمالی میان رئیس‌جمهور فرانسه و ولیعهد سعودی در ریاض را منتشر کرد، توافقی که در حقیقت باج بن‌سلمان به فرانسوی‌ها برای جلوگیری از ارجاع پرونده آدم‌ربایی سیاسی عربستان به شورای امنیت سازمان ملل است. به نوشته این روزنامه فرانسوی، به دنبال مذاکرات فشرده مقامات پاریس با حکومت ریاض، یکی از گزینه‌های آزادی حریری از بند سعودی‌ها می‌تواند انتقال او به پاریس به این بهانه باشد که اوضاع امنیتی در لبنان وخیم است تا  فعلا از حجم فشارها به رژیم عربستان به‌خاطر گروگان گرفتن نخست‌وزیر لبنان و اجبار او به استعفا کاسته شود.

گفته می‌شود بن‌سلمان در مقابل آزادی حریری و وعده امتیازهای نفتی و اقتصادی جذاب به مکرون، از او قول گرفته است که اولا؛ حریری را پس از آزادی و انتقال به پاریس مجبور به سکوت و رد ادعاها درباره بازداشتش در عربستان کند و ثانیا؛ از اجماع لبنان، ایران، روسیه و اتحادیه اروپایی برای بردن پرونده آدم‌ربایی سعودی‌ها به شورای امنیت سازمان ملل جلوگیری کند.


تیلرسون: حریری بازگردد


وضعیت مبهم حریری در عربستان سعودی حتی با واکنش آمریکا همراه شد. رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد اگر حریری می‌خواهد از مقامش کناره‌گیری کند، تا آنجا که من می‌دانم، باید او به لبنان بازگردد و این اقدام را از طریق قانونی انجام دهد. من بسیار امیدوارم که اگر او چنین قصدی دارد، این کار را انجام دهد تا دولت لبنان بتواند کارهایش را درست انجام بدهد. وی تأکید کرد: ما به سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان به عنوان یک شریک جدی ایالات متحده احترام می‌گذاریم. هیدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره نگهداری حریری در ریاض می‌گوید دولت عربستان باید پاسخگو باشد.


موضع لبنانی‌ها به دیوانگی بن‌سلمان پایان می‌دهد


در همین راستا، رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت گفت موضع واحد لبنانی‌ها باید به دیوانگی ولیعهد عربستان که زیر شعار اسلام، دیوانگی می‌کند، پایان دهد. شیخ ماهر حمود (از اهل تسنن لبنان) افزود: همپیمانان سعودی در لبنان و جاهای دیگر [از سوی خود سعودی‌ها] در معرض اذیت و آزار هستند. حمود با تأکید بر تحت فشار قرار گرفتن حریری از سوی سعودی‌ها برای استعفا، گفت: روشن است بیانیه استعفا را او (سعد حریری) ننوشته است و همگان از همان لحظات اول این را گفتند.
 

تفسیر زبان بدن حریری حین استعفا


نضال نصرالله، کارشناس زبان بدن با حضور در شبکه «ال‌بی‌سی» لبنان اعلام کرد زبان بدن سعد حریری حین قرائت متن استعفا نشان می‌دهد وی تحت فشار قرار گرفته و در حالت روحی خوبی نیست؛ او حین خواندن متن استعفا در اضطراب بود. این کارشناس گفت: حریری ساعت هوشمند آبی – مشکی را که همیشه در دست چپش بود، به دست نداشت، این ساعت از او گرفته شده بود تا نتواند هیچ ارتباطی برقرار کند.

نصرالله در ادامه گفت: شانه‌های حریری به سمت جلو خم شده بود؛ این حالت به صورت ناخواسته زمانی برای انسان رخ می‌دهد که تحت فشار قرار می‌گیرد و این دلیل بر عدم راحتی حریری بود؛ خصوصا اینکه وی تحت آموزش‌هایی برای سخنرانی قرار گرفته و در قرائت استعفانامه مانند روزهای اول نخست‌وزیری‌اش ظاهر شد که هنوز در حضور رسانه‌ای پخته نشده بود.

این کارشناس زبان بدن، درباره چشم‌های حریری گفت: او در طول مدت قرائت متن استعفانامه چشم‌هایش را باز گذاشته بود و بر حرکت آنها تسلطی نداشت و این بدان معناست شخص دروغ می‌گوید یا مجبور به دروغ‌گفتن شده است؛ سعد حریری در سخنرانی‌های سابقش چشمانش را به این شیوه باز نمی‌گذاشت. نضال نصرالله افزود: سعد حریری طی قرائت این متن چندین بار زبانش را از دهانش بیرون آورد و این به دلیل خشک بودن دهانش بود، به‌رغم اینکه پارچ آب در کنار دست او قرار داشت.

همچنین به دلیل دستپاچه بودن و اضطراب، دهان حریری بخوبی باز نمی‌شد و عبارت «استعفایم را اعلام می‌کنم» را با صدایی پایین و عدم اعتماد به نفس اعلام کرد و زمانی که سخنانش تمام شد برگه‌ها را پرت کرد و گویا می‌خواست هر چه زودتر تمام شود و ممکن است شخصی در کنار او وجود داشته که عبارت‌ها را به او دیکته یا او را تهدید کرده است.

منبع: مشرق
نظرات بینندگان