کد خبر: ۱۱۵۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۵ - ۲۱ آبان ۱۳۹۶
برگزاری جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در فرمانداری شیراز:

داد تولیدکنندگان از بیداد بهره‌های بانکی/ قوانینی که نفس تولید را به شماره انداخته است

یکی از تولیدکنندگان گفت: ما توقع نداریم بانک به ما کمک کند اما از دولت و مجلس انتظار داریم قوانین حمایتی مناسبی را برای رونق تولید وضع و اجرا کنند.

به گزارش شیرازه، جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید امروز 21 آبان‌ماه با حضور جهانخواه، معاون برنامه ریزی و اداری و مالی فرماندار در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان شیراز برگزار شد.

هرچند ماهانه شاهد جلسات مختلفی در دستگاه‌های اجرایی استان فارس از جمله استانداری فارس و فرمانداری شیراز برای تسهیل و رفع موانع تولید هستیم اما امروز تولیدکنندگان بازهم گلایه‌ها و مشکلاتی را مطرح کردند که تاکنون بارها از زبان تولیدکنندگان مختلف بیان شده است.

در این جلسه نمایندگان هفت واحد تولیدی که عمدتا در صنایع غذایی فعالیت می‌کنند، مشکلاتی که با آن دست به گریبان هستند را مطرح کردند که همه آن‌ها از بهره‌ بالای تسهیلات بانکی و فرصت کوتاه‌مدت تنفس و شروع زودهنگام اقساط تسهیلات شاکی بودند، تعدادی مشکلات مالیاتی و عدم توانایی وصول مبلغ ارزش افزوده داشته و برخی نیز تقاضای دریافت سرمایه در گردش داشتند.

یکی از تولیدکنندگان مواد غذایی در توضیح مشکلاتی که گریبانگیر وی است، گفت: پروژه ساخت واحد تولیدی در یک‌سال به پایان رسید اما اداره غله برای تأمین آرد همکاری نکرد و سایر پروسه‌های اداری نیز یک‌سال دیگر، آغاز به‌کار واحد تولیدی را به تأخیر انداخت و موجب شد شروع تولید همزمان با پرداخت اقساط تسهیلات باشد و ما در منجلابی گرفتار شدیم و پاسوز مشکلاتی شدیم که در آن تقصیری نداشتیم. البته دو بار از بانک درخواست مهلت داشته‌ایم اما سود تسهیلات به حدود 30 درصد رسیده است که توان بازپرداخت این سود سنگین را نداشته و درخواست تخفیف و کاهش سود بانکی را داریم.

یکی دیگر از تولیدکنندگان با بیان اینکه بهره‌های بالای بانکی نفس تولیدکننده را گرفته است، گفت: ما توقع نداریم بانک به ما کمک کند اما از دولت و مجلس انتظار داریم قوانین حمایتی مناسبی را برای رونق تولید وضع و اجرا کنند زیرا واحد تولیدی با تسهیلات دارای سودهای بالا نمی‌تواند دوام بیاورد.

وقتی نماینده بانک در پاسخ به تولیدکنندگان بخشنامه‌ها و قوانین را یادآور شد، یکی از تولیدکنندگان گفت: ما بارها مشکلات را مطرح کرده‌ایم و این پاسخ‌ها را شنیده‌ایم به گونه‌ای که بندبند قوانین را می‌دانیم، توقع ما از کارگروه این است که برای حل مشکلات چاره‌اندیشی کند.

نماینده بانک نیز پاسخ داد: این کارگروه در جایگاهی نیست که بتوان در آن قانون وضع کرد یا قوانین را تغییر داد و ما نمی‌توانیم برخلاف قانون عمل کنیم.

نمایندگان سازمان جهاد کشاورزی نیز خواستار تشکیل جلسه‌ای برای مطرح و پیگیری کردن مشکلات تولیدکنندگان این بخش شدند.

عزت‌الله جهانخواه، معاون برنامه ریزی و اداری- مالی فرمانداری شیراز نیز با اشاره به اینکه امروز دغدغه همه ما اشتغال است، گفت: اولویت اول جامعه ما بحث اشتغال و مواردی است که در این خصوص رهبری معظم انقلاب (مدظله العالی) و رئیس جمهوری تاکید دارند.

او با یادآوری این مطلب که باید با همدلی و هماهنگی بین دستگاه ها، فرصت های شغلی را حفظ و حراست کنیم، گفت: برای ما نگران‌کننده است که به ما خبر بدهند واحد تولیدی تعطیل شده است و یا به صورت مریض پیش می‌رود کما اینکه این بیماری منجر به مرگ تولید در آینده نه‌چندان دوری شود.

جهانخواه با اشاره به اینکه همه دستگاه ها نگاه به پرسنل‌های واحد تولیدی داشته باشند نه به یک نفر تولیدکننده، افزود: حفظ این فرصت های شغلی وظیفه ماست و بانک‌ها در نگاه خودشان تجدیدنظر کنند و توجه داشته باشند واحدهای تولیدی در شرایط امروز به سختی پیش می روند.

او با یادآوری این مطلب که باید سعی کنیم تا دوستان بخش خصوصی روی پای خودشان بایستند و مسئولین در کنار بخش خصوصی گام بردارند، اضافه کرد: مسئولین گام های خود را در راستای رفع موانع تولید بردارند.

جهانخواه با بیان این مطلب که دولت هم تا حدی توان دارد، گفت: تاکید دولت بر این است که بخش خصوصی را حمایت کنیم و نباید مشکلات مدیریتی یک واحد تولیدی را به گردن دولت انداخت،

او از برگزاری کمسیون رفع موانع تولید به شکل ماهانه خبر داد و گفت: دستگاه های اجرایی در پروژه ها همکاری‌های لازم را داشته باشند تا شاهد به بار نشستن پروژه ها باشیم.

معاون برنامه ریزی و اداری، مالی فرمانداری شیراز خواستار آن شد که در جلسات بعدی کارگروه ضمن احصای مشکلات واحدهای تولیدی به ریشه و عوامل ایجاد این مشکلات نیز پرداخته شود.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان