کد خبر: ۱۱۵۹۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۲۲ آبان ۱۳۹۶
پیشنهاد جدید جلایی‌پور؛

اربعین خوب است ولی کوروش را هم دریابید

جلایی‌پور استاد جامعه‌شناس اصلاح‌طلب گفت: حرف من این بود که حکومت در کنار توجه به اربعین، توازن را هم رعایت کند... ما فرهنگ ملی هم داریم. مثل نوروز و مثل همین بحث احترام به «کوروش».
به گزارش شیرازه، «حمیدرضا جلایی‌پور» از استادان جامعه‌شناس اصلاح‌طلب و از چهره‌های جریان سیاسی چپ، پس از انتقادات گسترده‌ای که از یادداشت تلگرامی او مبنی بر «گرسنه بودن» و «هواپیما ندیده بودن» اکثریت زائران اربعین صورت گرفت؛ در یک پیام صوتی توضیحاتی را در این زمینه ارائه کرد.

او با بیان اینکه «به هیچ وجه قصد تخریب اربعین را نداشتم» گفته است: قصد من این نبود که قشرهای ضعیف را تخفیف بدهم. ضعفا محترم هستند و من حتی بخاطر طرفداری از آنها فحش خورده‌ام.

جلایی‌پور در ادامه تصریح می‌کند: حرف من این بود که حکومت در کنار توجه به اربعین، توازن را هم رعایت کند... ما فرهنگ ملی هم داریم. مثل نوروز و مثل همین بحث احترام به «کوروش».

او می‌افزاید: این جالب است که مردم ما به جای اینکه مثلا بگویند قاجار می‌گویند کوروش... بالاخره کوروش مشهور است به مدارا. توازن یعنی چرا روز کوروش به خوبی برگزار نشود؟ این مسئله سبب اشکال و ایجاد شقاق در جامعه می‌شود.

این فعال اصلاح‌طلب با تأکید بر اینکه نباید حال یک بخش از جامعه را گرفت! تصریح می‌کند: حکومت باید به توازن بین مؤلفه‌های اسلامی و ایرانی جامعه توجه کند اما می‌بینیم که مثلا بخشی از امکانات حکومت صرف عدم برگزاری کنسرت می‌شود.

*توضیح جلایی‌پور درباره اظهارات سابقش مبنی بر اینکه اکثریت زائران اربعین گرسنه و هواپیما ندیده‌اند و ایضاً حاشیه‌های جدیدی که بر نظر اولیه خود طرح کرده است را به اقتراح مخاطبان محترم می‌گذاریم... ضمن اینکه باید توجه داشت جلایی‌پور حرف‌های سابق خود را تکذیب هم نکرده است!

درباره تأکید جلایی‌پور مبنی بر اینکه حکومت بایستی توازن را رعایت کند و به اندازه اربعین به مسائلی مثل کوروش هم توجه کند؛ گفتنی‌هایی وجود دارد.

اگرچه این مسئله یک نظر است که می‌توان پیرامون آن به بحث و تبادل نظر پرداخت اما حواشی مهم‌تر از متنی هم در کنار آن وجود دارد.

نظام جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب نشان داده است که با هیچ «آئین ایرانی و مذهبی» عقلانی و حتی غیر عقلانی اقلیتی که بی‌ربط به دشمن باشد، عداوت ندارد و حتی امنیت و زمینه‌های برگزاری آنرا هم فراهم می‌کند.

فعالیت آزادانه صابئین مندایی، برگزاری جشن سده توسط زرتشتیان، فعالیت گسترده اهل سنت و حتی ایجاد حوزه‌های علمیه اهل سنت در کشور، پخش اذان اهل سنت در شهرهای سنی‌نشین، برخورداری اقلیت‌های دینی کشور از نماینده در مجلس شورای اسلامی و حتی برخورداری بهایی‌ها از حقوق شهروندی جملگی بیانگر این حقیقت آشکار هستند.

با این حال اما دیده می‌شود که چهره‌های اصلاح‌طلب به جای اشاره به این حقایق صرفا مطالبی را مطرح می‌کنند که یا از علائق ستاد جریان سیاسی خاص برای جنجال‌آفرینی محسوب می‌شوند (مثل مسئله ممنوعیت کنسرت در مشهد مقدس) و یا در بهترین حالت، مقولاتی جدیدالولاده هستند که در کنار آنها حواشی مختلفی نیز بروز کرده است. (مثل ماجراهای مربوط به بزرگداشت کوروش)

دقت شود که هیچکس در شاکله نظام اسلامی مخالفتی با بزرگداشت مواریث ایرانی و حتی ایران باستان ندارد اما نکته آنجاست که عده‌ای معلوم‌الحال با دستمایه‌کردن برخی از این مواریث به کوبش امنیت مردم و ارسال گِرا به سمت دشمن می‌پردازند.

کم نیستند گزارش‌هایی که در زمینه فعالیت‌های ضد امنیتی برخی مدعیان این مواریث و علاقه آنها به ایجاد اغتشاش وجود دارند. فلذا طبیعیست که این مسئله حساسیت‌هایی را ایجاد می‌کند...

از طرف دیگر با خوانش اظهارات جلایی‌پور، این سؤال آشکار نیز به ذهن متبادر می‌شود که چرا جریان سیاسی خاص همواره در سمتی اطراق دارد که حاشیه‌ها متولد می‌شوند... از طرفداری از جشن غیر عقلانی چهارشنبه سوری (که بارها مورد سوء استفاده منافقین هم قرار گرفته است) تا مسئله عدم برگزاری کنسرت در شهر مشهد و یا طرفداری یک باره از مسئله کوروش که طی چند سال اخیر مطرح شده و البته با برخی حواشی نیز همراه بوده است.

به سخن واضح‌تر اینکه ستاد اصلاحات چرا همین حساسیت‌ها را درباره مقولاتی مثل عید نوروز، بزرگداشت دفاع مقدس و شهدا، بزرگداشت شهید شیخ‌فضل‌الله نوری و بزرگداشت امیرکبیر و میرزا کوچک خان، رئیسعلی دلواری و جلال آل احمد نشان نمی‌دهد؟!

شاید برای مخاطبان محترم جالب باشد که برخی چهره‌های اصلاح‌طلب حتی درباره بزرگان و شهدایی مثل رئیسعلی دلواری، امیر کبیر، کوچک جنگلی، شهید شیخ فضل‌الله نوری و جلال آل احمد یا سکوت دارند به نحوی که تصور می‌شود این شخصیت‌ها اصلا ایرانی نبوده و برای ایران کاری نکرده‌اند و یا حتی به آنها توهین می‌کنند.

«امیر کبیر مغرور بود، جلال آل احمد شاگرد مکتب کمونیسم بود و اسلام شیخ فضل‌الله نوری اسلامی عقب‌مانده بود» بخشی از صحبت‌های همین افراد است که عنوان می‌کنند حکومت باید برای توازن در فرهنگ ملی به روز کوروش هم توجه کند!

منبع: مشرق
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
بهروز
United States of America
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶
0
آمدم نظر بگذارم دیدم چند نظر قبلی را حتی در بخش غیر قابل انتشارها هم نگذاشتید. یعنی حتی خوانده نشده، با خودم گفتم آنهایی که مخالف جهت گیری های شما هستند می گویند دیگر نظر نمی گذارم و خداحافظی می کنند. بنده هم که تا حدود زیادی موافق نظرات شما هستم بخاطر همین رکود سایت دیگر نظری نمی دهم. قهری درکار نیست اما دیگر ارزشش را ندارد.