کد خبر: ۱۱۵۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۸ - ۲۲ آبان ۱۳۹۶
در ویژه برنامه صدای اربعین مطرح شد؛

کسانی که برای امام حسین می‌خوانند باید اجتهاد داشته باشند / قلم اگر جهت نیابد، ویرانگر خواهد شد

ده بزرگی گفت: هیچ‌گاه شعری را بدون مطالعه نسراییدم و در چند سال اخیر سعی کردم محور مطالعات خود را به سمت خطبه‌ها و کلام اهل بیت سوق داده و بر این مبنا شعر بگویم‌.
به گزارش شیرازه؛ در سومین روز هفته کتاب، ویژه برنامه نشست کتابخوان «صدای پای اربعین» به همراه آیین تجلیل از شاعر آیینی کشور «استاد احد ده بزرگی» در کتابخانه عمومی ابوریحان شیراز برگزار شد.‌

شعار هفته کتاب؛ آینده روشن با خانواده کتابخوان
روح‌االله منوچهری، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس در ابتدای این برنامه گفت: عدد اربعین در نزد ما مسلمانان جایگاه ویژه‌ای دارد. پیامبر اسلام (ص) در چهل سالگی به بعثت رسیدند و انسان در چهل سالگی به بلوغ می‌رسد. در این بین اربعین حضرت سیدالشهدا هم جایگاه ویژه‌ای دارد به گونه‌ای که هر ساله بزرگترین اجتماع بشری در چنین روزی تشکیل می‌شود. اربعین سید و سالار شهیدان دارای پیام است که باید بدان گوش و دل سپرد.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس ضمن تاکید بر اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی، ادامه داد: شعار امسال هفته کتاب "آینده روشن با خانواده کتابخوان" است. زیرا اگر بتوانیم کتابخوانی را از خانواده‌ها آغاز کنیم می‌توان نسلی پویا و اندیشمند تربیت کرد.

قلم اگر جهت نیابد، ویرانگر خواهد شد
مجید اسکندری بعنوان یک کتابخوان در این مراسم، گفت: معجزه خاتم انبیاء، کتاب است و خداوند به جان قلم قسم خورده است. قلم می‌تواند سازنده یا ویرانگر باشد و قلم فرمان قتل حسین (ع) را صادر کند. زیرا اگر جهت نیابد ویرانگر خواهد بود و جهان هر چه ضربه خورده از حقیقت‌کشی برخی قلم‌ها بوده است. امیدوارم بتوانیم حضرت اباعبدالله (ع) را با کتابخوانی به جامعه و جهان معرفی کنیم.

امام حسین از فرمانده سپاه دشمن، یار بهشتی ساخت
اسکندری افزود: حسین (ع) را با دو جمله میتوان به جهانیان معرفی کرد که هر یک دارای معنای متفاوتی است. جمله اول؛ حسین آمد بکشد و کشته شود. این بینش داعشیان است و امروز هم عده‌ای با افرطی‌گری و برداشت اشتباه از اسلام به کشتن روی آورده‌اند. اما در واقع؛ حسین آمد بسازد و ساخته شود. شهادت در ساختن و ساخته شدن معنا پیدا می‌کند. امام (ع) در روز عاشورا از فرمانده سپاه دشمن، یار بهشتی ساخت. حضرت اباعبدالله (ع) بزرگترین کتاب شناس و معلم است و چون قرآن  را خوب شناخت کشته شد. در واقع جرم او عدم آگاهی نبود بلکه معرفت و آگاهی بود.

کتاب "از مدینه تا کربلا" را مطالعه کنید
وی تصریح کرد: هیچ یک از ائمه آغازگر جنگ نبودند. پیامبر اسلام (ص) و معصومین برای جلوگیری از اختلاف و جنگ، فضای نقد و پرسش و گفتگو را در جامعه باز می‌کردند‌‌. امروز برای شناخت حقیقت نیاز به استدلال عقلانی و منطقی داریم‌. تا زمانی که حسین (ع) را به درستی نشناسیم گرفتار جهل مقدس خواهیم بود که این جهل ویرانگرتر از کفر نامقدس است. زیرا انسان نمی‌داند با این نوع جهل چگونه برخورد کنیم. حسین (ع) را با حقیقت جویی می‌توان شناخت. از همین رو به مخاطبان توصیه می‌شود؛ کتاب "از مدینه تا کربلا" را مطالعه کنند. جمع آورنده این کتاب آیت الله محمد صادق نجمی است.

حاج احد ده بزرگی گفت: ریشه آثار ما در مطالعه و کتاب است. اگر بدون تحقیق به شعر گفتن رو بیاوریم شعر ما در میان مردم جا باز نخواهد کرد و به جایی نخواهد رسید. هیچ‌گاه شعری را بدون مطالعه نسراییدم و در چند سال اخیر سعی کردم محور مطالعات خود را به سمت خطبه‌ها و کلام اهل بیت سوق داده و بر این مبنا شعر بگویم‌. متاسفانه خطبه‌های اهل بیت به فراموشی سپرده شده است که از همین رو خطبه‌ها را در قالب شعر درآورده‌ام که به زودی منتشر خواهد شد‌‌.

دو حسین داریم؛ حسین تاریخی و معنوی
وی افزود: ما دو حسین داریم؛ یک حسین تاریخی و یک حسین معنوی. حسین تاریخی را با کتاب مقاتل و در یک چهارچوب مشخص می‌توان یافت و تعریف کرد. اما حسین معنوی را باید فهمید و درک کرد. امام خمینی (ره) فرمودند؛ تفاسیری که تا به امروز از قرآن به ما رسیده فقط یک پرده از قرآن کنار رفته است. در کربلا قرآن ناطق پرپر شد و نباید هر چه بر سر زبان‌مان آمد، بگوییم.

خواندن از اهل بیت نیاز به اجتهاد دارد
ده بزرگی ادامه داد: همان‌گونه که تفسیر قرآن نیاز به اجتهاد، تفکر و مطالعه دارد از نظر من؛ کسانی که برای اهل بیت (ع) قلم می‌زنند باید دارای درجه اجتهاد باشند. شعرا و مداحان تا زمانی که حسین (ع) را نفهمیده‌اند، از او نخوانند و نگویند. حسین (ع) را باید نفس کشید و از درون درک کرد.

به گزارش شیرازه؛ در پایان مراسم تعدادی از شعرا و صاحبان قلم با ذکر مناقب اخلاقی و ویژگی‌های آثار ادبی حاج احد ده بزرگی پرداختند و از این شاعر برجسته آیینی استان فارس تقدیر بعمل آمد.
نظرات بینندگان