کد خبر: ۱۱۶۰۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۲۴ آبان ۱۳۹۶
روستاهای استان فارس:

«امامزاده شهید» دوگانه فقر و ثروت؛ سهم مردم بیکاری و محرومیت

روستای امامزاده شهید فراشبند نه تنها به لحاظ گردشگری مذهبی بلکه به لحاظ نزدیکی به منابع گاز طبیعی یکی از روستاهای غنی است اما مردم روستا نصیبی از این ثروت ندارند.
به گزارش شیرازه، عشایر جنوب فارس همه او را با نام « آقام شهید» می‌شناسند، سید شجاع‌الدین حسن بن موسی الکاظم (ع) که مرقدش در یکی از روستاهای بخش دهرم شهرستان فراشبند قرار دارد و همین مجاورت سبب شده که روستا به نام امامزاده شهید ثبت شود. این روستا نه تنها به لحاظ گردشگری مذهبی بلکه به لحاظ نزدیکی به منابع گاز طبیعی یکی از روستاهای غنی است اما مردم روستا نصیبی از این ثروت ندارند. 

بیکاری و مهاجرت در روستای امامزاده شهید  

بیکاری مهم‌ترین مشکل در روستای امامزاده شهید فراشبند است، موضوعی که یوسف صفری دهیار این روستا در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان می‌کند و از خشکسالی‌های سخن می‌گوید که سبب بیکاری مردم شده است. وی با اشاره به نزدیکی پالایشگاه دالان به این روستا و بی‌نصیب ماندن اهالی از فرصت‌های شغلی آنجا معتقد است ثروتی در فاصله 3 کیلومتری روستا قرار  دارد اما مردم بهره‌ای از آن نبردند. 

به گفته صفری این روستا در مسیر جم به عسلویه واقع شده و می‌توان با راه‌اندازی مغازه یا فروشگاه‌های بین راهی برای مردم شغل ایجاد کرد اما منابع طبیعی برای استفاده از اراضی آن منطقه سخت‌گیری‌هایی دارد. وی می‌گوید: با حفر چاه در مسیر آب‌های سطحی در ارتفاعات روستا 4 هزار اصله درخت نخل خشک شده و مردم روستا بیکار شدند بنابراین باید فرصت‌های شغلی برای آنها به وجود آید تا از روستا مهاجرت نکنند. 

دهیار روستای امامزاده شهید از روزگاری سخن می‌گوید که مردم از دیگر روستاها به هوای نزدیکی به « آقام شهید» به این روستا می‌آمدند و ساکن می‌شدند اما اکنون نه تنها به روستا نمی‌آیند بلکه سالانه 5 - 6 خانوار از روستا کوچ می‌کنند. 

وی وجود امامزاده شهید  را که براساس آمار پلیس راه در ایام نوروز یک میلیون و 500 هزار نفر از مسیر آن تردد و بسیاری از مسافران در این مکان اتراق و استراحت می‌کنند، فرصتی برای اشتغال می‌داند اما ادعا می‌کند که این امر نیز نتوانسته که برای جوانان روستا اشتغالزایی کند. 

صفری هم‌چنین آب بی‌‌کیفیت را مشکل دیگر اهالی امامزاده شهید اعلام می‌کند به گونه‌ای که 90 درصد مردم مجبور به استفاده از آب شیرین‌کن شده‌اند. 

مردم به پالایشگاه چشم امید نداشته باشند

محسن پورزارعی که تنها 14 روز  است، سکان فرمانداری فراشبند را تحویل داده است، راهکار مشکل بیکاری مردم روستا را روی آوردن به کشت گلخانه‌ای و ایجاد تعاونی‌های روستایی می‌داند. وی معتقد است که مردم روستا نباید چشم به استخدام در پالایشگاه داشته باشند چراکه استخدام‌ها در این حوزه توسط وزارت نفت انجام می‌شود. 

وی با این حال توضیح می‌دهد که از 1700 نفر مشغول در پالایشگاه دالان هزار نفر بومی شهرستان فراشبند هستند و اداره کار نیز ملزم شده که برای کارهای حفاری و فصلی از روستائیان جویای کار استفاده کند اما با این حال نیرویی که استخدام می‌شود تا زمان بازنشستگی یا اتمام قرارداد مشغول به کار است و فرصت شغلی دیگری نمی‌توان تعریف کرد. 

فرماندار سابق فراشبند از انجام اقداماتی برای توسعه محوطه امامزاده شهید سخن می‌گوید و راه‌اندازی دکه‌های فروش محصولات مختلف را فرصتی برای اشتغال عنوان می‌کند اما اعتقاد دارد که بهترین راهکار روی آوردن روستائیان به تعاونی‌های اشتغال روستایی است. 

سید محمودرضا علوی‌نژاد، رئیس آبفای روستایی فراشبند، ادعای اهالی درباره این موضوع که حفر چاه سبب خشک شدن آب‌های سطحی شده را رد می‌کند و می‌گوید: « چاه حفر شده آهکی اما آب‌های سطحی منطقه آبرفتی است پس حفر چاه نمی‌تواند دلیل خشک شدن آب‌های سطحی شده باشد». 

نصب از نانو در شیرین کردن آب 

وی درباره کیفیت نامناسب آب منطقه با روستائیان هم عقیده است و اذعان می‌کند که نه تنها امامزاده شهید بلکه این مشکل در کل شهرستان و همه روستاهای فراشبند وجود دارد. علوی‌نژاد راهکار این مسئله را نصب آب شیرین‌کن می‌داند و از نصب آب شیرین‌کنی با فناوری نانو خبر می‌دهد که در مقایسه با آب شیرین‌کن‌های معمولی بازدهی بیشتری دارد. 

رئیس آبفای روستایی فراشبند از نصب این آب شیرین‌کن در یک ماه آینده در منطقه قنات باغ این شهرستان خبر می‌دهد و می‌گوید: در صورتی که بازدهی در عمل نیز مناسب باشد برای دیگر روستاها و مناطق فراشبند نیز استفاده می‌شود. 

آنگونه که علوی‌نژاد می‌گوید از آب شیرین‌کن‌های معمولی از 100 لیتر آب تنها 60 لیتر تصفیه شده می‌توان بهره‌برداری کرد در صورتی که با نصب آب شیرین‌کن با فناوری نانو از 100 لیتر آب 95 لیتر تصفیه شده به دست می‌آید. 

روستای امامزاده شهید یکی از روستاهای هدف گردشگری شهرستان فراشبند است که با توجه به آماری که از تعداد مسافران داده شده به نظر می‌رسد حل مشکلات آب آن باید در اولویت باشد، علاوه بر آن فراهم کردن شرایطی برای ماندگاری روستائیان سبب رونق بیشتر گردشگری در این منطقه می‌شود.


منبع: تسنیم

نظرات بینندگان