کد خبر: ۱۱۶۰۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۲۴ آبان ۱۳۹۶

اگر مسکن مهر «سرپل ذهاب» نبود زلزله کرمانشاه چند قربانی میگرفت؟

رسانه های اصلاح طلب با تیترها و مطالب هماهنگ به نحوی به استقبال زلزله کرمانشاه رفتند که گویی تمام بیش از ۴۰۰ قربانی این حادثه در مسکن مهر بودند؛ در حالی که تنها ۲ نفر در صدها واحد مهر جان باختند.
به گزارش شیرازه، پس از وقوع زلزله در استان کرمانشاه برخی از رسانه‌ها تصاویری از تخریب واحدهایی از چند بلوک مسکونی مسکن مهر شهرستان سرپل ذهاب که شدت زلزله در آن بیشتر بود را منتشر کردند. البته در این تصاویر بیشتر نما و دیوارهای بیرونی ساختمان تخریب شده است و اسکلت و پایه‌های ساختمان پابرجاست. این درحالی است که گفته می‌شود مسکن مهر سرپل ذهاب بر روی گسل زلزله ساخته شده بود و در نزدیکترین نقطه به مرکز زلزله اخیر واقع شده است.[۱]

اینکه چه تعداد خانوار در این واحدهای مسکونی زندگی می کردند و چه اتفاقی برای آنان افتاده از جمله سئوالاتی است که در میان خبرپراکنی‌های مختلف درباره تخریب شدن مسکن مهر سرپل ذهاب،‌ حائز اهمیت است.

در همین رابطه، میرزا مراد پیرو، فرماندار وقت شهرستان سرپل ذهاب در بهمن ماه سال ۹۲ درباره سهمیه مسکن مهر این شهرستان بیان کرده است:‌

« سهمیه ای که به سرپل ذهاب اختصاص پیدا کرده بود، یک هزار و ۷۷ واحد بود که از میانگین پیشرفت خوبی نیز برخوردار هستند.»

وی با بیان اینکه میانگین پیشرفت پروژه های مسکن مهر سرپل ذهاب ۹۶ درصد است، خاطرنشان کرد: «تاکنون عملیات اجرایی ۹۰۶ واحد به اتمام رسیده است.»[۲]

عبدالرضا غفوری مدیر امور مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه نیز در خرداد ماه سال ۹۴ درباره تحویل واحدهای مسکونی در این استان گفت:

« در حال حاضر ۲۷هزار و ۵۰۰ واحد به متقاضیان تحویل شده است و در مجموع این طرح ۸۷.۳درصد پیشرفت فیزیکی دارد که شهرستان سرپل‌ذهاب با یک هزار واحد مسکن مهر در مقایسه با دیگر شهرستان‌ها در ساخت و تحویل واحدها پیشرو بوده است.» [۳]با این حال حداقل هزار خانوار در این واحدهای مسکونی زندگی می‌کردند.

اما این سئوال را که چه تعداد از خانواده‌هایی که در مسکن مهر سرپل ذهاب زندگی می‌کردند، در زلزله آسیب‌دیده‌اند را صالحی، مدیر روابط عمومی اداره راه و شهرسازی کرمانشاه پاسخ می‌دهد.

وی درباره تعداد کشته‌ها و مصدومین در مسکن مهر استان کرمانشاه پس از زلزله ۷.۴ ریشتری اخیر گفت:

«تاکنون تعداد فوتی‌ها در واحدهای مسکن مهر ۲ نفر اعلام شده است «.

وی با بیان اینکه بلافاصله پس از وقوع زلزله تمام واحدهای مسکن مهر تخلیه شدند، اظهار داشت: خوشبختانه در این واحدها و مجتمع‌های مسکن مهر شاهد ریزش به این معنا که سقف بر روی ساختنمان آوار شود، نبودیم.[۴]

با این حال هجمه بی‌سابقه‌ای بعد از زلزله کرمانشاه در خصوص تخریب مسکن مهر سرپل ذهاب به‌وجود آمده است. اغلب روزنامه‌های اصلاح‌طلب نیز امروز با نشان دادن تصاویر تخریب رویه ساختمان‌های مسکن مهر این شهر به تسویه حساب سیاسی در این زمینه پرداختند.

طبق آخرین گزارش روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور، درباره آمار جان باختگان زلزله کرمانشاه، متاسفانه ۳۱۷ نفر در شهرستان سرپل ذهاب بر اثر زلزله جان خود را از دست داده‌اند. با این اوصاف تعداد جان‌باختگان این شهرستان نشان می‌دهد که احتمالا خانه‌های فرسوده شخصی بیشترین تلفات را بر جای گذاشته است.

در این صورت بر خلاف همه جنجال‌ها علیه مسکن مهر باید گفت که اگر همین هزار خانوار ذکر شده در صحبت های مسوولان که از قشر ضعیف جامعه بودند و توانستند با این طرح ارزان قیمت خانه‌دار شوند، آن شب هولناک در خانه‌های فرسوده اقامت داشتند، آمار کشته‌های این حادثه تلخ بسیار بالاتر می‌رفت. اما کمی آنطرف تر از کانون زلزله و سرپل ذهاب که بیشترین تلفات را داشت، واحدهای دیگری از مسکن مهر نیز بودند که در برابر این زلزله ۷.۴ ریشتری تاب آوردند. تصاویر زیر مربوط به مسکن مهر اسلام آباد غرب است. در مجموع واحدهای مسکن مهر در کل مناطق زلزله زده تنها ۲ نفر فوتی داشتند.

با این حال هجمه‌های اخیر جریان خاص سیاسی علیه مسکن مهر تحت پوشش تخریب دولت نهم و دهم برای پنهان سازی ضعف‌های دولت در مدیریت بحران در اولین روز پس از حادثه تلخ زلزله کرمانشاه، با موجی از انتقاد توأم با نفرت کاربران و افکار عمومی از بازی سیاسی اصلاح طلبان با زلزله کرمانشاه مواجه شد.


[۱] http://www.asriran.com/fa/news/۵۷۲۲۹۵

[۲] https://www.mehrnews.com/news/۲۲۲۳۰۹۶

[۳] https://www.tasnimnews.com/fa/news/۱۳۹۴/۰۳/۱۷/۷۶۱۴۱۸

[۴] http://www.ilna.ir/%D۸%A۸%D۸%AE%D۸%B۴-%D۸%A۷%D۹%۸۲%D۸%AA%D۸%B۵%D۸%A۷%D۸%AF%DB%۸C-۴/۵۵۸۵۴۸


منبع: مشرق

نظرات بینندگان