کد خبر: ۱۱۶۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۲۴ آبان ۱۳۹۶

رئیس‌جمهور زیمبابوه بازداشت شد

در پی افزایش ناآرامی‌ها در زیمبابوه، «رابرت موگابه» در اقدامی عاری از خشونت بازداشت شد.
به گزارش شیرازه،شبکه پرس تی‌وی لحظاتی قبل در خبری فوری اعلام کرد حزب حاکم زیمبابوه اعلام کرد رابرت موگابه، رئیس جمهور این کشور، در اقدامی عاری از خشونت بازداشت شده است و در شرایطی ایمن از وی نگهداری می‌شود.

شبکه بی‌بی‌سی نیز به نقل از حزب حاکم زیمبابوه اعلام کرد رابرت موگابه در چارچوب انتقال مسالمت‌آمیز قدرت بازداشت شده است و در سلامت به سر می‌برد.

این در حالیست که پیشتر ارتش زیمبابوه اعلام کرد در تهاجمی هدفمند بر ضد «جنایتکارانی» که اطراف رابرت موگابه را گرفته‌اند و موجب بروز مشکلات اجتماعی و اقتصادی برای مردم شده‌اند، قدرت را به دست گرفته است لیکن اطمینان داد که حال رهبر 93 ساله کشور و اعضای خانواده‌اش خوب است و در مکان امنی به سر می‌برند.

گزارش‌ها صبح امروز چهارشنبه از زیمبابوه از مسدود شدن خیابان‌های منتهی به مقر دولت و ساختمان پارلمان و دادگاه‌ها در مرکز هراره -پایتخت این کشور -از سوی نیرو‌های نظامی و خودرو‌های زرهی ارتش حکایت دارد.

در نقاط مختلف شهر مردم برای دریافت پول در برابر بانک‌ها صف کشیده‌اند و تاکسی‌ها در حال انتقال مسافران در سطح شهر مشاهده می‌شوند.
­

سخنگوی ارتش در نطقی کوتاه در تلویزیون ملی که شب گذشته به اشغال نیرو‌های نظامی در آمد اعلام کرد اوضاع عادی به زودی با پایان عملیات ارتش به کشور باز خواهد گشت.

یک منبع دولتی امروز اعلام کرد ارتش ایگناسیو چومبو، وزیر دارایی، را بازداشت کرده است. چومبو یکی از اعضای ارشد جناح موسوم به جی ۴۰ در حزب حاکم زانو- پی اف به شمار می‌رود که ریاست آن را گریس، همسر موگابه، بر عهده دارد که برای جانشینی موگابه تلاش می‌کند.

پس از آنکه حزب حاکم فرمانده ارتش را به خیانت متهم کرد، نظامیان در سراسر هراره پایتخت مستقر شدند و کنترل تلویزیون دولتی را به دست گرفتند.

گزارش‌ها همچنین از وقوع سه انفجار در مرکز هراره حکایت دارد. رابرت موگابه، رئیس‌جمهور زیمبابوه، ۳۷ سال است که بر این کشور حکمرانی می‌کند.

آمریکا و انگلیس به شهروندان خود در هراره توصیه کرده است به علت بی‌ثباتی سیاسی در زیمبابوه در مکان‌های شلوغ حضور پیدا نکنند و در خانه‌ها بمانند.

نظرات بینندگان